A finn Kuljetus Luokkala Oy nemrég különleges teherautót vásárolt, amely egyelőre még ritkaságnak számít a világon. A családi vállalkozás 23 járművel rendelkezik és szerették volna a flottát olyan kamionnal bővíteni, amellyel meg lehet tenni naponta legalább ezer kilométert egy feltöltéssel.  

Mindez amiatt van, mert úgy hozta a sors, hogy a társaságnak mindennap teljesítenie kell egy nagyobb gyűjtőfuvart. Ennél a megbízásnál a nap Észak-Finnország legnépesebb városában, Ouluban kezdődik a felrakodással. Onnan Kemibe és Veszprém testvérvárosába, Rovaniemibe vezet az út. A teherautó ezt követően ismét Oulu felé veszi az irányt egy újabb felrakodásra, ahonnan pedig a Dél-Finnországban fekvő Ylivieskaba indul és napi feladatait az ottani lerakodással zárja.

Ez hozzávetőlegesen 980 km, ami ahhoz képest nagy út, hogy belföldi fuvarról van szó. De mivel Finnország nagy ország, ezért talán nem is annyira meglepő a gépjárművezetők számára. És mit szólnak hozzá a teherautók? Nos, a családi vállalkozásnak mindenképpen hosszú és nagy teherbírású szerelvényre volt szüksége, így egyértelmű volt, hogy egy 31 méteres kamion mellett teszik le a voksukat.

Párját ritkítja ez a 31 méter hosszú kamion 1

Juha és Matti Luokkala büszkén feszít a 31 méter hosszú, LNG-s Scaniával.

Finnországban egyáltalán nem szokatlanok az extra hosszú kamionok, sőt náluk akár 34,6 méter hosszú, 76 tonnás teherautók is közlekedhetnek. Maga Kuljetus Luokkala Oy is számos boogie-tengelyes, dollys Scaniát használ, mivel a társaság ügyfelei között olyan nevek találhatók, mint a finn Valio tejipari órás, vagy a Lindström nemzetközi textilipari szolgáltató. 

Ennek az R410-es Scaniának a különlegességét tehát nem a hosszúsága, hanem a hajtáslánca adja, mivel a teherautó cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemel. Így a 60-70 tonna össztömegű szerelvény képes egy feltöltéssel teljesíteni a maratoni távot. A Kuljetus Luokkala Oy tapasztalatai szerint az utolsó lerakodás után még 25-30 százaléknyi földgáz marad az LNG-tartályokban. Mindez annak köszönhető, hogy a jármű egy nap alatt 250-300 kg LNG-t fogyaszt, vagyis átlagfogyasztása 27-28 kg/100 km körül alakul. Éppen ezért a cég úgy számol, hogy 3-4 év alatt visszahozhatja a jármű az LNG-üzem miatti felárat.