Az Arrival, az Egyesült Királyság legnagyobb unikornisa ma bemutatta első elektromos buszát, amely megváltoztatja közösségi közlekedést akkor, amikor az a valaha volt legnagyobb kihívással kénytelen szembenézni a koronavírus-járvány miatt„- áll az Arrival sajtóközleményében. Szép szavak.

Bár a második generációs városi elektromos buszról egyelőre kevés részletet árultak el, annyi bizonyos, hogy a teljesen alacsonypadlós autóbusz új koncepció alapján készült annak érdekében, hogy a lehető legjobban minimalizálják a közösségi közlekedésben a vírusfertőzés kockázatát. 

Ennek érdekében szinte minden üléspár közé térelválasztó szerepet betöltő üveglapokat szereltek, emellett könnyedén takarítható kárpitokat és burkolatokat alkalmaztak a busz belsejében. Ezeken túl az Arrival Bus fontos jellemzője a flexibilis férőhely-kialakítás, amelynek köszönhetően szükség esetén csökkenthető a ülőhelyek száma az ablaknál, vagy az utasfolyósónál lévő székek kiiktatásával.

Ilyen lesz a jövő autóbusza? 1

Arrival

Az Arrivalt 5 évvel ezelőtt hozták létre startupként, székhelye jelenleg az Egyesült Királyságban van. A társaságnak ugyanakkor már Németországban, Oroszországban, Hollandiában, Izraelben, Luxemburgban és az Egyesült Államokban is van leányvállalata. Az Arrival jelenleg több mint ezer főt foglalkoztat, fő profilja az elektromos haszonjárművek fejlesztése. A cég két évvel ezelőtt hívta fel magára a figyelmet, amikor megállapodott a brit Királyi Postával 3 darab elektromos csomagszállító forgalomba állításáról. A cég teljesítményére a Hyundai és a Kia is felfigyelt, ezért összesen 100 eurót milliót fektettek az Arrivalba (80-20%-ban) azzal a céllal, hogy sokcélú önvezető iránytaxikat fejlesszenek. Valószínű azonban, hogy a két távol-keleti konszern üzletet is lát abban, hogy az Arrivalnak összesen 10 ezer elektromos csomagszállító furgonra van rendelése az UPS-től. A járműveket 2020-24 között kell leszállítania a startupnak, ez pedig nem lenne lehetséges egy jelentős gyártási kapacitással és know-how-val rendelkező haszonjárműgyártó nélkül.

Az utastérben olyan innovatív megoldásokat alkalmaztak, mint például a vezetőfülke hátfalába épített útvonalkijelző, vagy éppen az érintőpaneles leszállásjelzők a kapaszkodókon. Az utasok emellett az ülések felett futó dekorlemezekre szerelt kijelzőkön is nyomon követhetik a jármű által érintett megállókat. Hogy aztán ezek közül melyek maradnak benne a sorozatgyártású változatokban, az még a jövő zenéje, de kétség sem fér hozzá, hogy mindenképpen látványos és újszerű megoldásokról van szó.

Ilyen lesz a jövő autóbusza? 2

Az Arrival Bus utastere.

Bár külön a vezetőtérről egyelőre nem tettek közzé képet, annyi bizonyos, hogy az iparági trendeknek megfelelően az autóbuszt teljesen digitális műszerfallal és zárt vezetőfülkével szerelik. A busz részletes technikai információi sem érhetők még el, de egy működő prototípus már van. Ez a lenti videóban szereplő példány a tervekkel ellentétben balkormányos. Az Arrival jelenleg ezt az álcázott autóbuszt teszteli, így a próbafutások függvényében derülhet fény a jármű valós körülmények között elérhető hatótávjára is.

Ilyen lesz a jövő autóbusza? 3

Letisztult beltér és modern megjelenés jellemzi az Arrival Bust.

A társaság törekszik arra, hogy termékei „rendszerbe illeszthetőek” legyenek. A cég közlése szerint az Arrival jelenleg – a kormányzati szervezetekkel és önkormányzatokkal – azon dolgozik, hogy létrehozzon egy olyan integrált közösségi közlekedési rendszert (IPT), amely segíti a városokat abban, hogy elérjék nullemissziós célkitűzéseiket.

Az Arrival már nem csak önvezető iránytaxikban és furgonokban, hanem árukézbesítő robotokban, töltőállomásokban és úgynevezett „mikroüzemekben” is gondolkodik. Utóbbiból 2026-ig legalább ezer darabot terveznek megépíteni világszerte. Hogy pontosan mit jelent ez a jól hangzó kifejezés, azt nem tudni, de annyi bizonyos, hogy mind a furgonokat, mind pedig az autóbuszokat ezekben a „mikrogyárakban” állítanák össze, így az Arrival járművek gyártása minden esetben a helyi gazdaságot támogatná adóbevételekkel és munkahelyteremtéssel.

Az Arrival Bus ugyan még messze van a sorozatgyártástól, ettől függetlenül könnyen elfordulhat, hogy olyan megoldásokat vonultat fel, amelyek a jövő városi buszaira egységesen jellemzőek lesznek.