Az IVECO csőrös nyerges vontatója, a Startor üzemanyagcellás változatban születhet újjá. Mindez nem az olasz cégnek, hanem a Quantronnak köszönhető, amely megkavarta a koronavírus által okozott állóvizet az iparágban és bedobta a nagy hírt, miszerint már bárki leadhat előfoglalást a németek első hidrogéncellás nyerges vontatójára.
A dolog már csak azért is érdekes, mert a cég profilját eddig a buszok és teherautók számára fejlesztett elektromos hajtásláncok jelentették. Az ő nevükhöz köthető többek között a Karsan Atak villanyosítása is, de nemrég egy Mercedes-Benz Econic kukásautót is átépítettek elektromossá. Az éppen a gyártóüzemét építgető, nagy múltra visszatekintő vállalat tehát gyorsan felfedezte a piaci rést, mivel az európai haszonjármű gyártók még nem rendelkeznek szériaérett hidrogéncellás teherautóval. A Quantron érzi, akár le is körözheti őket, ha máshol nem is, akkor a német piacon biztosan, mert Németországban már 84 hidrogéntöltő állomás (forrás: h2.live) áll a felhasználók rendelkezésére.
Új üzemanyagcellás nyergesük – amelyről eddig csak egyetlen egy képet tettek közzé – az Energon ránézésre ismerős lehet, hiszen az IVECO Strator (Powerstar európai kiadása) fülkéjét és főegységeit használja, hajtáslánca ugyanakkor merőben eltér tőle. A 44 tonnára hitelesített nyerges hajtásáról egy 340 kW-os teljesítményű elektromotor gondoskodik, amely részben a 130 kW-os üzemanyagcellából, részben pedig a 110 kWh összteljesítményű lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorról nyeri a működéshez szükséges energiát.
Üzemanyagcellás teherautók a startvonalnál
Európában a Scania áll a legközelebb a szériagyártású hidrogéncellás teherautókhoz, igaz, az első kísérleti példányok alapvetően disztribúciós feladatokat látnak el Norvégiában. A Volvo és a Mercedes-Benz nemrég bejelentette, hogy közösen kívánnak dolgozni az üzemanyagcellás teherautók fejlesztésén, az amerikai Nikola Motor Company pedig egy erős társat, az IVECO-t választotta partneréül a 2022-ben bemutatandó, európai piacra készülő üzemanyagcellás (FCEV) nyerges vontatójának kifejlesztéséhez. Elképzelhető, hogy a Scania mellett a holland DAF lehet a következő befutó az ilyen technológiát alkalmazó teherautók terén. A holland cég ugyanis a VDL-lel közösen fejlesztett 27 tonnás teherautójával részt vesz egy európai kutatási projektben (H2-Share).
A nullemissziós hajtásnak köszönhetően az Energon működése közben káros anyagok nem, mindössze vízpára távozik a kipufogón keresztül. A jármű csendes és tiszta üzemeltetést biztosít és a gyártó szerint hajtásláncának teljesítménye egyenértékű a dízel változatokéval. Ugyanez elmondható a hatótávról is, ugyanis a Quantron által közzé tett adatok szerint egy feltöltéssel legalább 700 kilométert lehet vele megtenni.
Az újdonság előértékesítése Németországban már megkezdődött és 10 ezer euró értékben lehet leadni rá foglalásokat. Az első szállítások már 2021 végén indulhatnak az előszériás darabokkal, sorozatgyártása pedig 2022-ben kezdődhet.