Nemrég beszámoltunk róla, hogy Németországban megkezdődött egy hidrogéncellás csőrős előértékesítése. Az IVECO Strator alapjaira építkező nyerges vontató után most ismét egy olasz gyártmányt vett alapul a német Quatron AG, melynek eltökélt szándéka, hogy tovább bővíti hidrogéncellás haszonjármű-kínálatát.
A cég ezért úgy döntött, hogy az Aacheni Egyetemhez köthető startup, az AE Driven Solutions technológiájának felhasználásával olyan kis teherbírású járművet épít, amellyel azok a vállalkozások is kihasználhatják az elektromos hajtásban rejlő előnyöket, amelyek alapvetően városi áruszállítással foglalkoznak. A Quatron az új Dailyt veszi alapul az első prototípusok elkészítéséhez, amelyekből nemcsak dobozos, hanem zárt áruszállítós változat is készül majd.
A 4,2 tonnás változat 100 kW, míg a 7,2 tonnás össztömegű variáns 147 kW teljesítményű hajtáslánccal fog rendelkezni. Az elérhető hatótáv a hidrogéntartályok számától függően 300 és 500 kilométer között lesz. Várható árat egyelőre nem tettek közzé a Q-LIH2 típusú hidrogéncellás Daily-alapokra épülő teherautókkal kapcsolatban. Viszonyításképp viszont érdemes megjegyezni, hogy a cégnek már van alternatív hajtású Dailyje a kínálatban: a hibrid kiadást 36 500 euróért, a teljesen elektromos Dailyt pedig 68 500 euróért kínálja. Elképzelhető, hogy a hidrogéncellás változat ára valahol a kettő között lesz.
Hosszú távon a Quatron az elektromos és az üzemanyagcellás hajtásláncban látja a jövőt. A cég eltökélt szándéka, hogy tovább folytassa a hidrogéncellás furgonok fejlesztését. Nemcsak IVECO-val, hanem más gyártók termékeivel is szeretnének dolgozni. Más kérdés, hogy kivel sikerül majd megállapodniuk, mert a Mercedes-Benznek például már van hidrogéncellás Sprintere, igaz, egyelőre nem készül sorozatgyártásban.
A német cég tervei ugyanakkor nem tekinthetők a valóságtól távolinak, hiszen június elején a német kormány olyan klímapolitikai stratégiát alkotott, amiben a hidrogént kulcsfontosságú és jövőbe mutató energiahordozóként jelölték meg. Ennek megfelelően mintegy 9 milliárd eurót csoportosított át a német kabinet a hidrogén-töltőhálózat fejlesztésére, valamint az üzemanyagcellás hajtás népszerűsítésére. A tervek szerint 2030-ra létrehoznának Németországban egy 5900 kilométer hosszú, hidrogén szállítására szolgáló csővezeték-hálózatot.
A hidrogén-töltőhálózat már most is a legnagyobbnak számít Európában, ugyanis már 84 ilyen kút áll a felhasználók rendelkezésére. Ez nagymértékben segíti a hidrogéncellás járművek elterjedését, arról nem is beszélve, hogy az ilyen üzemű járművek már most is mentesülhetnek az útdíj fizetése alól Németországban (a gázüzemű és tisztán elektromos járművek mellett).
(A nyitóképen az elektromos Quatron IVECO Daily látható).