A kukásautók jelenleg még inkább zajosabb kommunális járművek közé tartoznak, aminek kétségtelen előnye, hogy a gyerekek mindig hallják, mikor kell az ablakhoz rohanni, hogy megnézhessék, hogyan kerül bele a kuka tartalma a mindent elnyelő felépítménybe. A jövő viszont elképzelhető, hogy egy kicsit más lesz ezen a téren. Főleg akkor, ha széles körben elterjed az amerikai motorgyártó, a Cummins megoldása a kommunális járműveknél.

A cég nemrég 21 darab üzemanyagcellát szállított a kukásautókat és városüzemeltetésre alkalmas járműveket gyártó Faun számára, amely a Mercedes-Benz Econicból épített hulladékszállító autót, szám szerint hét darabot. Az újdonság első ránézésre teljesen olyan, mint a hagyományos építésű változatok, azonban egy nagyon fontos dologban különbözik a dízel variánsoktól.

Itt a vízpárát pöfögő kukásautó 1

Hajtásukról elektromotor gondoskodik, amelyhez a szükséges energiát három darab, egyenként 10 kW teljesítményű üzemanyagcella állítja elő fordított elektrolízissel, azaz a hidrogén oxigénnel történő egyesülésével, amelynek eredményeképpen elektromos áram keletkezik (a kipufogóból pedig csak vízgőz távozik). Az ily módon megtermelt áramot a jármű eltárolja a 85 kWh összteljesítményű akkumulátor csomagban (LiFePo vagy NMC), vagy felhasználja a folyamatos haladás érdekében.

Az elektromos áram előállításához  szükséges hidrogén tárolására összesen 7 tartály áll rendelkezésre, így az Econic egy feltöltéssel 560 kilométert tud megtenni, ami meglehetősen kedvező érték egy tisztán akkumulátor technológiás kukásautó hatótávjával ( kb. 100-250 km) szemben. Ezekkel a paraméterekkel a háromtengelyes Econic összesen 10 tonnányi szemetet képes elszállítani.

Itt a vízpárát pöfögő kukásautó 2

A Cummins egyelőre nem közölt részleteket a Faunnal közösen fejlesztett üzemanyagcellás teherautóval kapcsolatban, így nem lehet tudni pontosan milyen teljesítményű elektromotorral, vagy mekkora kapacitású hidrogéntartályokkal szerelik ezeket a kukásautókat, de az biztos, hogy az új Faun kukásautók hamarosan felbukkannak Németország különböző városaiban.

Az amerikai cég eltökélt célja, hogy meghatározó szerepet töltsön be a hidrogéncellás járművek terén, ugyanis tavasszal csatlakozott a hidrogéncellás teherautók beszerzését népszerűsítő európai felhíváshoz, amely mellett már többek között olyan cégek is kiálltak, mint a Daimler, a Shell, az OMW, vagy éppen a Toyota.

Kövess minket a Facebook-on!