Tavaly még csak koncepció volt, hamarosan viszont valósággá válhat a Volta Trucks újszerű városi áruszállítója, a Zero. A skandináv startup fejlesztését a DPD fogja tesztelni 2021 első negyedévében, London ultra alacsony emissziójú zónájában. 

Bár az első hivatalos prototípust az év hátralévő részében fogják bemutatni, sokan már most szuperlatívuszokban beszélnek a Volta Trucks fejlesztéséről. Pedig a hajtásláncát tekintve semmi forradalmi nincs benne: a 16 tonnás össztömegű teherautó egy feltöltéssel 100-150 kilométert tud megtenni az eddig közzétett adatok szerint.

A Volta Zero tehát nem a teljesítménye, sokkal inkább az újszerű fülkekoncepció miatt lehet különleges a piacon. Az új modell ugyanis olyan megoldásokat fog szériában kínálni, amelyeket a nagy haszonjárműgyártók eddig csak főként a koncepció járművekben vonultattak fel. Ezek közé tartozik a teljesen alacsony padlós fülke, a középre helyezett vezetőállás, továbbá az üvegház jellegű kabinfelépítés. Mindezeknek, valamint a digitális visszapillantó tükröknek köszönhetően a sofőr számára 220 fokos látószög áll rendelkezésre, vagyis a tervezőknek sikerült drasztikusan lecsökkenteni a holttereket. 

A Volta Trucks tehát megoldást kínálhat egy sor problémára, ráadásul olyanokéra, amelyekkel a haszonjárműgyártók régóta küzdenek. A városi, például a kommuniális teherautóknál régóta dilemma a belépési magasság csökkentése, vagyis a fülke padlójának minél alacsonyabbra helyezése (ez a villanyhajtással sikerül igazán). A holttereket pedig a gyártók általában tükrökkel és az oldalajtók fémlemezeinek részeibe vágott peron ablakokkal igyekeztek eddig elüntetni.

A sofőrt helyezi középpontba a Volta új teherautója 1

Az elmúlt 20 év tekintetében ezen a téren sok előremutató fejlesztés történt, elég, ha a Mercedes-Benz Econic alacsony belépésű, „buszajtós” fülkéjére, vagy a Scania L-kabinra gondolunk, amely a rögzítőfék behúzása után automatikusan 100 millimétert süllyed. Azonban egészen mostanáig az alacsony belépésű, korszerű, világos fülkék nem tudtak széles körben elterjedni. Magyarországon legalábbis biztosan nem, mert a legtöbb üzemeltető általában azt a fülkét választotta, amivel olcsóbb volt a jármű és nem azt, ami esetleg kímélő hatással lett volna a sofőrök és a személyzet térdizületeire.

A Volta Trucks tehát most merőben újat hozhat, de nyilván a versenytársak sem hagyják ezt szó nélkül. A korábban említett két gyártó mellett az MAN-nek is van már alacsony belépésű fülkéje, igaz, a CitE-ről nem sokat lehetett hallani 2018-as hannoveri debütálása óta.

Kövess minket a Facebook-on!