A finn Reino Nurminak magyar szemmel kissé szokatlan munkája van, de a környezetvédelem miatt újra reflektorfénybe került ez a terület. A férfi rönkfaúsztatással foglalkozik Finnországban, ami egészen a ’60-as évekig meglehetősen népszerű szállítási mód volt, aztán a rönkfák vízi szállítását szépen lassan kiszorították a teherautók. 

Reino munkájában az M/A Olli nevű vontatóhajó van segítségére, amelyet egy Scania DI16 dízelmotor hajt. „Arra törekszünk, hogy utanként több mint ezer köteget szállítsunk. Összehasonlításképpen egy tehergépkocsi általában három köteg rönköt visz” – hangsúlyozta Reino. Az Olli által vontatott rakományoknál a rönköket úgy kötegelik, hogy egy sorban általában összesen kilenc köteg legyen. Azonban még így is rendkívül hosszú, legalább egy kilométeres vontatmány alakul ki, ezért bizonyos időközönként szükség van egy segédhajóra, ami a keskeny helyeken tolja az úszó rakományt. 

Így úszik a vízen több száz teherautó rakománya 1

Itt éppen rönkfák nélkül pihen egy kikötőben az Olli.

A rönkúsztatást Finnországban manapság csak a Saimaa-tavon végzik. A rönköket általában az észak-karjalai és észak-szavóniai térségben veszik fel, ahonnan 450 kilométerrel messzebbre úsztatják el ezeket sok-sok nap leforgása alatt. A rönkfaúsztatás napjaink korszerű fuvarozásának pontosan az ellentéte, ugyanis mindössze 2 km/óra a sebessége. Azonban az úsztatás még mindig észszerű választás, ugyanis a rönkszállítás legolcsóbb és messze a legkörnyezetkímélőbb módja. Magán a szállításon kívül a rönkök a vízben vannak a legkevésbé kitéve a kártékony rovaroknak.

Így úszik a vízen több száz teherautó rakománya 2

Reino Nurmi már régóta foglalkozik a rönkúsztatással.

Az M/A Olli meglehetősen fürge és jól húz. Sekély helyeken is előnyös, ahol a hajóknak nem lehet nagy a merülésük. Ettől függetlenül mindenre előre fel kell készülnünk. Folyamatosan figyeljük, hogy az időjárás-jelentés jósol-e erős szelet. Van néhány biztonságos megállóhelyünk, ahol kivárhatjuk, amíg lenyugszik az időjárás” – árulta el a finn rönkúsztató. 

Így úszik a vízen több száz teherautó rakománya 3

Ez a Scania-motor hajtja a hajót.

A rönkúsztatás várhatóan idén novemberben véget ér. Addigra Reino Nurmi kapitány mintegy 450 ezer köbméter fát szállít le a Saimaa-tavon. Ez a mennyiség körülbelül nyolcezer teherautó rakományának felel meg. És hogy lehet valaki rönkúsztató? Biztos recept nincsen, de Reino ráérzett a lehetőségre. A férfi 1974-ben még egy papírgyárban dolgozott, de nem igazán élvezte a munkáját. „A rönkúsztatásért felelős területi vezető a szomszéd szobában dolgozott és átmentem megtudakolni, hogy kaphatnék-e tőle valamilyen munkát. Azt mondta, hogy egyetlen nyárra tud munkát biztosítani, tovább nem. Ez a nyár már igen régóta tart” – tette hozzá Nurmi. 

Kövess minket a Facebook-on!