Városi és regionális áruszállításra tervezett hibrid és tisztán elektromos üzemű teherautókat mutatott be a Scania. A svéd gyártó szerint egyértelműen ez lehet az egyik kulcs annak érdekében, hogy teljesíteni lehessen a párizsi klímaegyezmény célját, vagyis a globális klímafelmelegedés mértékének 1,5 Celsius-fok alá történő szorítását.
A teljesen elektromos változatok L és P fülkékkel készülnek. Hajtásukról 310 lóerős (230 kW) villanymotor gondoskodik, amely a lítiumion akkumulátorokból nyeri a szükséges energiát. A jövendőbeli üzemeltetők 5, vagy 9 akkumulátorral rendelhetik meg az elektromos Scaniát. Előbbinél az energiatároló csomag összteljesítménye 165 kWh, utóbbinál pedig 300 kWh. A legnagyobb elérhető hatótáv értelemszerűen több akkumulátor beépítésével érhető el, így az új elektromos Scania akár 250 kilométert is megtehet egy feltöltéssel. Az elektromotor 2200 newtonméteres nyomatékának köszönhetően pedig rendkívül jól gyorsul.
Az akkumulátorokat az egyenletes súlyelosztásnak megfelelően helyezték el. Ennek köszönhetően egy, a belső égésű motor helyére, tehát a motorsátor alá, négy, illetve nyolc pedig az alvázba került beépítésre. Az akkumulátorok töltését egyenárammal, 130 kW teljesítményű CCS-töltőrendszerrel lehet végezni. A töltési idő öt akkumulátor esetén 55 percet, míg kilenc akkumulátor esetén 100 percet vesz igénybe.
A hibrid változatok szintén L és P fülkékkel készülnek. A járműveket 280-360 lóerős dízelmotorok, valamint 115 kW teljesítményű villanymotor hozza mozgásba. Ezek a teherautók 60 kilométert tudnak megtenni tisztán elektromos üzemmódban, egyetlen feltöltéssel. A beépített, 90 kWh összteljesítményű, három darab akksiból álló modul ugyanakkor gyorsan, mindössze 35 perc alatt feltölthető. Vagyis akár a le- és felrakodás ideje alatt is elvégezhető ez a művelet.
A hálózatról tölthető és a teljesen elektromos teherautók a jövőben egyre fontosabb szerepet fognak betölteni a városi közlekedésben, mivel egyre több nagyváros dönt úgy, hogy alacsony, vagy zéró emissziójú károsanyag-kibocsátású zónát jelöl ki a városközpontokban. A csendesen üzemeltethető elektromos, illetve hibrid járművekkel az árufeltöltések akár az éjszakai, vagy a hajnali órákban is megvalósíthatók, ennek köszönhetően lényegesen csökkenthető a teherautók száma a reggeli dugókban. Tanulmányok szerint a csúcsidőszakon kívüli kiszállítások több mint 30 százalékkal gyorsabbak lehetnek az egyszerűbb parkolásnak, a kevesebb araszolásnak, a nagyobb sebességnek és a gyakoribb zöld jelzéseknek köszönhetően.
A Scania elektromos és hibrid teherautók nem csak száraz, vagy hűtött áruk szállítására alkalmasak. A gyártó szerint eredményesen alkalmazhatók horgos konténeremelő, billenős, betonkeverő és hulladékgyűjtő felépítménnyel is, akárcsak tűzoltóautónak és egyéb mentőjárműveknek is. A svéd gyártó szerint nem ezek lesznek az utolsó elektromos teherautók a södertalje-i központú cég portfóliójában.
„Az elkövetkező esztendőkben évente mutatunk be elektromos járműveket a teljes termékkínálatunkban, jelenleg pedig már folyamatban van a termelésünk átszervezése ennek megfelelően. Néhány éven belül hosszú távú fuvarozásban használható elektromos tehergépkocsikat is bemutatunk, amelyek gyorsan tölthetők majd a járművezetők 45 perces kötelező pihenőideje alatt” – mondta Henrik Henriksson, a Scania elnök-vezérigazgatója.