A San Diego-i székhelyű beszállító és a német járműgyártó célja a sorozatgyártásra alkalmas, SAE 4-es szintű önvezetésre alkalmas teherautók fejlesztése. Mint ismeretes, az ilyen automatizáltsági szinten lévő járművek gyakorlatilag már sofőr felügyelete nélkül képesek közlekedni. Működésük és irányításuk „kívülről” is kontrollálható. A fejlesztési program első lépéseként Svédországban, Södertälje és Jönköping között kezdődött meg egy autonóm technológiával felszerelt Scania S500-as nyerges vontató tesztelése.
Az amerikai TuSimple kipróbált technológiát hozott Európába, ugyanis immáron 2015 óta dolgozik önvezető kamionok vezérléséhez szükséges autonóm rendszereken. A cég tavaly közölt kutatása szerint az önvezető teherautókban hatalmas potenciál van, tapasztalataik szerint ugyanis akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető az ezzel a technológiával szerelt, távolsági áruszállításra használt kamionoknál.
Bár az együttműködés egy tesztjárművel indul, a Traton-csoport a jövőben teljes, önvezető teherautókból álló flottákat szeretne tesztelni, ráadásul nemcsak Svédországban, hanem Németországban is. A német konszern szerint idővel mindez megoldást jelentene a teherautó-sofőrök hiányára is. A német közvélemény a koronavírus első hulláma alatt testközelből is megismerte a problémát, ugyanis a határok lezárása miatt nagyon sok kelet-európai kamionsofőr, köztük rengeteg lengyel kiesett a munkából. Iparági számítások szerint ugyanakkor csak Németországban 60 ezer teherautó-sofőr hiányzik a fuvarozásból.
A Traton-csoport – amelyhez olyan márkák tartoznak, mint a Scania, MAN, illetve a Volkswagen Caminhões e Ônibus – a stratégiai megállapodás részeként kisebbségi részesedést vásárolt a TuSimple-ben. A németek azonban azonban további részleteket nem közöltek a tranzakcióról.
Az önvezető kamionok fejlesztésével kapcsolatban a Traton-csoport nemrég azt is bejelentette, hogy a jövőben nagyobb szabadságot és felelősséget kíván adni a hozzá tartozó márkák vezetőinek. „Márkáinknak szabadságra van szükségük ahhoz, hogy elérjék az eredetileg kitűzött profitabilitási célokat. Az előttünk álló egy hónapban minden jelenleg futó fejlesztési projektet közösen megvizsgálunk, és várhatóan új prioritásokat fogunk meghatározni” – jelentette ki Matthias Gründler, a Traton CE vezérigazgatója.
A Traton-csoport 2025-ig 1 milliárd eurót fektet be az elektromobilitásba. Az MAN nemrég 18 méter hosszú elektromos csuklós buszt mutatott be, míg a Scania városi áruszállításra tervezett, tisztán elektromos teherautókról rántotta le a leplet. A konszern közlése szerint mind a Scania, mind pedig az MAN újabb elektromos autóbuszokat leplezhet le az év végéig.