Egy stratégiai együttműködés keretében három japán vállalat üzemanyagcellás-akkumulátoros hibrid motorkocsi fejlesztésébe kezdett.
Amint egyre nőnek a nyugati társadalmak közlekedési igényei, úgy kerül mind inkább előtérbe a vasutak jelentősége a környezetbarát, fenntartható és biztonságos mobilitás megvalósításában.
A vasút és a hidrogén mint energiahordozó kapcsolata először 2003-ban merült fel – ekkortájt született meg a technológia elnevezése, a hydrail (hydrogen railway) is. Európában, Alsó-Szászországban már zajlik egy hidrogénhajtású szerelvény kísérleti üzeme, ám a technológia menetrend szerinti közlekedésben történő felhasználása még várat magára.
Az East Japan Railway Company eredetileg 2019 nyarán jelentette be, hogy finanszírozni kívánja egy olyan, dupla motorkocsis szerelvény kifejlesztését, amely a Toyota hidrogén-üzemanyagcellás technológiáját felhasználva képes a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedésre.
A vasúti hibrid akkumulátortechnológiák terén nagy tapasztalattal bíró Hitachival kiegészült konzorcium most közzétette annak a kísérleti motorkocsinak a műszaki paramétereit, amely már másfél év múlva, 2022 márciusában megkezdheti tesztüzemét számos japán vonalon.
A szerelvény kék mintázatú festése a technológia működésének egyetlen melléktermékére, a vízpárára utal. A Hybari logóban a tavasz hírnökének tartott pacsirta jelenik meg, a projektben részt vevő felek azon reményét hirdetve, hogy a hidrogén-üzemanyagcellás hibrid vasúti szerelvény új korszakot nyithat a közösségi közlekedésben.