A Torsus két évvel ezelőtt úgy villant be a világsajtóba, mint egy szibériai tajga felett elégő meteorit. Az ukrán tulajdonú vállalkozás mindezt off-road buszával, a Praetoriannal érte el, amely 20 colos tereppaucsain és 70 centis gázlómélységével könnyedén elboldogul az útjába kerülő árkokkal és patakokkal. A márka ezúttal elkészítette a Praetorian különleges kiadását, amit iskolabuszként lehet használni.
Hogy létrejötte valós piaci igényeknek köszönhető-e, azt nem tudni, de az tény, hogy mind Csehországban, mind Szlovákiában jelentős szintkülönbségek vannak földrajzi szempontból. Van arrafelé ugyebár egy Tatra, meg egy Beszkidek is. A hegyvidéki, aszfaltozott útvonalakon száraz nyári időben még csak elboldogulnak a „mezei” autóbuszok, de télen meggyűlhet a bajuk a többtíz centiméteres hóval. A 13,4 tonnás össztömegű, M3-as kategóriába tartozó Praetorian viszont off-road jellegéből adódóan komoly tényező lehet a zimankóban. Így a gyerekek rossz terep- és időjárási körülmények között is biztonságban tehetik meg az otthonuk és az iskola közötti távot.
A Praetorian iskolabusz jól bevált alapokra épül, hiszen az MAN nehéz teherbírású, TGM modellcsaládhoz fejlesztett alvázát használja. Hajtásáról pedig szintén a bajor haszonjármű gyártó által fejlesztett Euro VI-os kibocsátású, 6.9 literes, 290 lóerős, 1150 newtonméteres nyomaték leadására képes dízelmotor gondoskodik. Sík úton a Torsus iskolabusz 100 kilométeres maximális sebességgel tud haladni, off-road terepen pedig az összkerékhajtás teszi agilissá. A 8,7 méter hosszú, 2,54 méter széles és 3,6 méter magas autóbusz 35 nebuló szállítására alkalmas.
„Amikor megalkottuk a Praetoriant, akkor az iskolabuszként történő használat az egyik első ötletünk volt vele kapcsolatban. Ez egy biztonságos és masszív busz, amely még a legkeményebb körülmények esetén is vigyáz az utasaira. A Praetorian a világ bármely részén megállja a helyét ott, ahol szükség van egy alkalmazkodó és egy sokoldalú iskolabuszra” – árulta el a járművel kapcsolatban Vakhtang Dzhukashvili, a Torsus ügyvezető igazgatója, aki feleségével Yuliya Khomich-al közösen álmodta meg az off-road terepbuszt.
Ők egyébként ukrán sikertörténetként tekintenek erre a projektre, igaz, a cég pénzügyi és stratégiai központja Csehországban van, a gyártóbázis pedig Szlovákiában található. A Torsus anyavállalata, a Pulsar Expo központja pedig Kijevben működik. Mégsem a környező országok lehetnek az off-road iskolabusz első vásárlói, a hírek szerint ugyanis Portlandból (USA – Oregon állam) van már érdeklődés rá.