Az elektromobilitás a Kamaznál évek óta fontos csapásirány, a tatárföldi gyártó ugyanakkor jelenleg az autóbuszok terén kínál alternatívát az akkumulátor-technológiás hajtásláncokat kereső üzemeltetők számára. Nyáron a Kamaz bejelentette, hogy nekilát az elektromos teherautók fejlesztésének. Úgy tűnik azonban, hogy nemcsak a márka lát fantáziát az elektromos Kamazokban, az orosz Drive Electro ugyanis épített egy villany Kamazt, amit már át is adtak tesztelésre egy kiemelt üzemeltetőnek.
A sors fintora, hogy a Drive Electro egyébként a Naberezsnije Cselniben működő vállalat fontos beszállítója, ez a cég fejlesztette ugyanis a Moszkvában közlekedő 500 darabos elektromos buszflotta egy részéhez a hajtásláncot. Ezt a projektet olyannyira saját kezdeményezésüknek érzik, hogy még az eredeti Kamaz logót is leszedték a teherautóról, igaz a járműnek már jóval kevesebb köze van az „ős-Kamazokhoz” lévén, hogy a Mercedes-Benz Axor fülkét használja.
Az újdonságot egyszerűen „Moskva” névre keresztelték, nem véletlenül, hiszen az első példányt a legnagyobb orosz élelmiszer elosztónál, a Magnitnál tesztelik 6-12 hónapon keresztül. Ez idő alatt a teherautó a cég Dimitrovban lévő disztribúciós központja, valamint az orosz fővárosban lévő üzletek közötti útvonalakon vesz részt az áruszállításban.
A Drive Electro 200 kilométeres hatótávval rendelkezik, így egy feltöltéssel naponta oda-vissza egyszer teheti meg a Dimitrov és a Moszkva közötti távolságot. Mire elegendő mindez? A Magnit disztribúciós központjából 80 kilométeres hatósugárban helyezkedik el a céghez tartozó boltok több mint 40 százaléka, így a semminél biztosan többre. Persze, erről részletesebb képet fognak kapni a tesztidőszak után, hiszen a való üzemeltetési körülmények során derül majd ki, hogyan alakul a maximális, illetve a minimális hatótáv a különféle időjárási körülmények mellett.
A jármű hajtásáról 229 kW-os (311 LE) elektromotor gondoskodik, amellyel 110 km/órás maximális sebességre képes. Önsúlya 10 tonna, hasznos teherbírása pedig eléri a kilenc tonnát. A hűtőfelépítménnyel szerelt jármű emelő hátfalat is kapott, amelynek teherbírása 1,5 tonna. A Kamaz 5325-ös alvázba beépített akkumulátorok fajtájáról sajnos nem sok részletet árult el a gyártó, de annyi bizonyos, hogy gyorstöltéssel 20 perc alatt, éjszakai lassú töltéssel pedig 8 óra alatt tölthető fel teljesen a 140 kWh összteljesítményű energiatároló csomag. Töltése szabványos, 380 voltos ipari árammal is történhet a Drive Electro közlése szerint.
Amennyiben sikeres lesz az első Drive Electro Moskva tesztelése, abban az esetben a Magnit akár 200 darab elektromos Kamaz teherautót is vásárolhat. Az élelmiszer disztribúcióval foglakozó cég számításai szerint egyetlen egy elektromos teherautó 87 tonna szén-dioxid kibocsátástól óvhatja meg a Föld légkörét.