Ezen autóbuszok ahhoz a vadonatúj, 30 darabos flottához tartoznak, amelyeket a Budapestet az agglomerációval összekötő vonalakon fog közlekedtetni a Volánbusz, a BKK alvállalkozójaként. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint már szinte valamennyi autóbusz itthon van, október végéig pedig az utolsó néhány példány is megérkezik. Az új járművek november elejétől biztosan feltűnnek majd a XVIII. kerületben és Gyálon (55, 84E, 89E, 94E vonalakon), valamint a XVII. kerületben és Pécelen (169E vonalon), illetve Csepelen és Szigetszentmiklóson (38, 238, 278, 279, 280-es vonalakon).
Fűthető deréktámasz és tolatókamera
Közlekedjenek is bárhol, a 18,12 méter hosszú és 3,33 méter (klímával) magas Conecto G csuklósok könnyedén azonosíthatók lesznek világoskék (RAL5015) színükről. Karakteres homlokfali kialakításuk is megkülönböztethetővé teszi őket más autóbuszokkal szemben. A szélvédő alatt található, lekerekített, fejre fordított trapézra hasonlító elem kissé kiemelkedik a homlokfal vonalából, ami a süllyesztett fényszórókkal együtt olyan hatást kelt, mintha széles orra lenne az autóbusznak. Még az is lehet, hogy emiatt idővel a pesti köznyelv becenevet ragaszt rá, ahogy anno a MÁVAG-buszokkal tette, amelyeket Harcsa-buszoknak hívott széles, lekerekített motorháztetőjük miatt.
Az új budapesti Conecto G-k hajtásáról 360 lóerős (265 kW) Mercedes-Benz OM 470-es dízelmotorok gondoskodnak. A hathengeres, soros elrendezésű, 10 700 köbcentiméteres hengerűrtartalommal rendelkező turbófelöltéses blokkok 1700 newtonméteres nyomaték leadására képesek. Az erőforrásokhoz ZF Ecolife AP gyártmányú, hatfokozatú, beépített retarderrel ellátott automataváltók csatlakoznak.
A járműveken összesen 37 darab Mercedes-Benz City Star Eco ülés található. Utastéri kialakításuk megegyezik a BKV-nál, valamint a VT-Arrivinál futó Conecto G csuklósokéval. Ennek megfelelően a második ajtóval szemben kerekes székkel, valamint babakocsival közlekedők számára is kialakítottak egy-egy helyet. A harmadik ajtónál pedig egy babakocsi fogadására alkalmas rész áll rendelkezésre. Az állófelület összterülete ezeken a buszokon eléri a 16,8 négyzetmétert, amely összesen 76 állóhelyet jelent.
Az utasok tájékoztatását 21,5 colos TFT monitorok szolgálják, biztonságérzetüket pedig a utastérfigyelő kamerák növelik. Az utastérben az optimális hőérzet biztosításártól a tetőre épített, EvoCool Basic típusú, 36 kW teljesítményű utastéri klímaberendezés, illetve egy 35 kW-os fűtőkészülék gondoskodik. A vezető munkáját olyan fejlesztések segítik, mint az elektromosan fűthető és állítható külső visszapillantó tükör, a tolatókamera, valamint az elindulásgátlóval ellátott megállófék. A gépjárművezető kényelme érdekében a teljes mértékben kiforgatható, légrugós ülést fűthető deréktámasszal és felhajtható kartámaszokkal látták el. Mind a vezetőtéri, mind pedig az utastéri világítás LED-technológiás, ami így takarékosabb üzemeltetést és nagyobb fényerőt biztosít.
600 új busz
„Az új autóbuszok forgalomba helyezésével a fővárosi agglomerációban szolgáló 56 darab járműből álló flotta több mint fele megújul, aminek köszönhetően az érintett állomány átlagéletkora a jelenlegi 6,5-ről 3 évre csökken” – hívta fel a figyelmet Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: a társaság fő célja, hogy az egyéni közlekedéssel szemben valós alternatívát nyújtson. Ennek a célnak a megvalósulását a MÁV és a Volánbusz stratégiai együttműködése még inkább segítheti.
A cég első embere szerint a Volánbusz jelenleg országos, szinte teljes lefedettséggel rendelkező hálózatot üzemeltet, mintegy 6500 darab autóbusszal. Ezek megújítása kiemelt jelentőséggel bír, így még az idén kiírnak egy közbeszerzési pályázatot 574 darab új, két-, illetve háromtengelyes, dízelüzemű, helyközi kivitelű autóbuszokra. Az eredményes közbeszerzési pályázat kihirdetését követően a nyertessel 2021 tavaszán köthető meg a szerződés. Az elmúlt két évben egyébiránt 866 darab új, vagy újszerű autóbusz állt forgalomba a Volánbusznál, így jövőre ez a szám tovább nőhet.
Egységes tarifarendszer
A sajtótájékoztatón Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Unió elvárásainak megfelelően 2050-re nulla százalékra kell csökkennie a közösségi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának. Ez csak hatékony és versenyképes megoldásokkal érhető el. Ezzel összhangban összesen 40 darab KISS emeletes vonat áll forgalomba a budapesti elővárosi vonalakon mintegy 240 milliárd forint értékben. „Sor került mindemellett az összes HÉV-vonalon közlekedő szerelvények cseréjét megcélzó közbeszerzési eljárás kiírására is. Ezzel kapcsolatban arról tudok beszámolni, hogy nagy az érdeklődés és november elején a részvételi jelentkezéseket fel is tudjuk majd bontani” – hívta fel a figyelmet a MÁV első embere. Hozzátette: a MÁV és a Volánbusz júliusi integrációja után gőzerővel dolgoznak a két közösségi közlekedési rendszer összehangolásán.
Ezzel párhuzamosan zajlik egy közös tarifarendszerrel kapcsolatos javaslat kidolgozása, amelynek részleteit 2021 nyarán ismerheti meg a közvélemény és várhatóan 2022-ben léphet életbe. „Ennek köszönhetően egyrészt az évi 800 millió utas olcsóbban utazhat majd, másrészt pedig a közösségi közlekedés vonzóbbá válhat az egyéni közlekedési módokkal szemben” – emelte ki a MÁV vezérigazgatója.
90 darab Conecto G
Az új csuklós Mercedes-Benz Conectók beszerzéséről szóló megállapodást 2020. március 5-én írta alá a Volánbusz a Volán Buszpark és az ITK Holding leányvállalatával, az Inter Traction Electricsszel. A megállapodás értelmében összesen 90 darab új generációs Conecto G áll forgalomba. Ebből a mennyiségből 30 Budapesten és az agglomerációban, 60 darab pedig vidéki városokban, így Zalaegerszegen, Székesfehérvárott, Győrött, Gyulán és Szombathelyen szállíthat utasokat. A 30 darab BKK-specifikus busz 3,2 milliárd forintba, míg a 60 darab vidékre szánt Conecto G 6,3 milliárd forintba kerül a magyar adófizetőknek.
Az ingázók inkább autóznak
Pontosan tíz évvel ezelőtt fogadta el a Fővárosi Közgyűlés Tarlós István akkori főpolgármester beterjesztése alapján, hogy létrehozza a Budapesti Közlekedési Központot – emlékeztetett Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója. Hozzátette: Budapest és az agglomeráció közlekedése egységes egész, amelyben az integrációt fokozni kell. Ezt már csak az is indokolja, hogy jelenleg a fővárosban reggelente átlagosan 10 emberből hatan választják a közösségi közlekedést, azonban a Budapestre ingázók sokkal kevésbé támaszkodnak a tömegközlekedésre. Ezen a téren elmondható, hogy 10 emberből mindössze három választja a közösségi közlekedést, a többi autóval jön be a fővárosba.
„A fővárosi és elővárosi buszközlekedés szervezeti integrációjára, a regionális tarifaközösségre és akár szervezetileg is közös városi-elővárosi közlekedésszervezőre számos jó példát látunk több európai városban. Ebbe az irányba kell tovább haladunk, azzal, hogy a Volánbusz nemrég a MÁV irányítása alá került, újabb lehetőség nyílt a szolgáltatások jobb összehangolására” – hangsúlyozta Vitézy Dávid. A BFK vezérigazgatója szerint a déli vasúti összekötő híd felújítása a vasutat egészen új színvonalon emelheti be Budapest közlekedésébe legalább 10 perces járatkövetésekkel.
Egymillió ingázó
Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésért felelős államtitkár a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a vadonatúj agglomerációs autóbuszok felhívják a figyelmet arra, hogy a főváros nemcsak a belvárosból áll. „Budapest minden lakója, minden kerülete és minden városrésze egyenrangú. A külső kerületekben és az agglomerációban lakókat is megilleti a jó közlekedés. Sőt, valójában a belváros közlekedési problémáit is csak a külső kerületekben lehet megoldani” – hangsúlyozta az államtitkár.
Hozzátette: Budapest problémáját ma az okozza, hogy a – koronavírus-járvány előtti időkben – legalább egymillió ember ingázott a belső városrészekbe dolgozni, tanulni, illetve szolgáltatásokat igénybe venni. Véleménye szerint ebből fakad minden probléma, a környezetszennyezés, a dugók és a parkolási problémák. „Ezen csak úgy lehet változtatni, ha lehetővé tesszük ennek az egymillió embernek, hogy önként és szabadon, tehát ne kényszer hatására minél nagyobb számban válasszák a javuló színvonalú közösségi közlekedést” – jegyezte meg Fürjes Balázs.
Az államtitkár szerint a közösségi közlekedés minőségének javítása érdekében további fejlesztésekre van szükség. Be kell fejezni azokat a hiányzó külső körúti elemeket, illetve a déli és északi városszéli hidakat, amelyek elkerülhetővé, vagyis tehermentesíthetővé teszik a belvárost. „Emellett a fővárossal közösen meg kell építenünk a külső csomópontokban azt a külső P+R parkolóhálózatot, amely lehetővé teszi, hogy az emberek letegyék autóikat és átszálljanak a javuló minőségű közösségi közlekedésre” – jegyezte meg Fürjes Balázs, aki szerint a kormánynak és a fővárosnak kutya kötelessége együttműködni a budapestiek érdekében.
A BKV részére jelenleg is összeszerelés alatt van 34 darab Mercedes-Benz Conecto, így hamarosan még tovább bővülhet a világoskék Conectók száma a fővárosban.