Új, ötezer négyzetméteres gyártócsarnokot adtak át Debrecenben, az Inter Traction Electrics Kft. telephelyén. A bővítés újabb lépés afelé, hogy a cívisvárosban létrejöjjön Magyarország következő nagy buszgyára. Az ITK Holdinghoz tartozó cég alapvetően Mercedes-Benz bázison képzeli el a jövőt, saját fejlesztésű – Reform 500LE és 501LE típusú – buszai európai típusbizonyítvánnyal rendelkeznek, ennek megfelelően akár az EU más tagállamaiból is érkezhet rájuk megrendelés. 

Ezek készülnek idén az ITK-nál

Az idei évben Debrecenben a Volán Buszpark Kft. valamint a Volánbusz által rendelt, összesen 90 darab Mercedes-Benz Conecto Next Gen. csuklós autóbuszok végszerelése zajlott. Emellett Kecskemét részére is készült 20 darab, immáron saját fejlesztésű Reform 500 LE típusú autóbusz. Jelenleg gyártásban van 50 darab, városi kivitelű Reform 500 LE, valamint 10 darab elővárosi forgalomba fejlesztett Reform 501 LE típusú autóbusz. Előbbit 2017-ben, utóbbit pedig 2018-ban mutatták be. 

Az általunk fejlesztett és gyártott Mercedes-Benz Reform típusú termékcsaláddal kívánunk hozzájárulni a hazai buszstratégia sikeres megvalósításához, valamint Debrecen gazdasági sikereihez, ezáltal Magyarország növekedéséhez” – hangsúlyozta az átadón Kossa György, az ITK Holding vezérigazgatója. Hazánkban az ITK mellett még a több mint 20 éves múltra visszatekintő cégnek, a Kravtexnek van autóbuszgyára, amely saját gyártmányait Credobus márkanév alatt értékesíti. 

Újabb gyártócsarnokkal bővült a debreceni buszgyár 1

A Reform márka logója és az atya, Kossa György. Forrás: ITK 

A közösségi közlekedésben 10 év múlva megközelítőleg 7700 autóbusz lehet forgalomban országszerte, azok közül 2300 a helyi közlekedésben szolgálhat. A Nemzeti Buszstratégia koncepció általános célja, hogy ez a járműállomány a lehető legmodernebb buszokból álljon, és átlagéletkoruk a jelenlegi több mint 14 évről 10 évre csökkenjen. Nagy bizonyossággal mondhatjuk, hogy a stratégia 2028-ra eléri célját, amennyiben 9 év alatt 7000 busz cseréjére sor kerül. Ehhez pedig az ITK Holdingéhoz hasonló innovatív szemléletre és fejlesztő tevékenységre van szükség” – jegyezte meg Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológia Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. 

Újabb gyártócsarnokkal bővült a debreceni buszgyár 2

Reform 501 LE az új üzemcsarnokban.

Buszépítés Sprinterből 

Debrecenben bő egy évvel ezelőtt mutatták be a Mercedes-Sprinter alapjaira épülő iskolabusz prototípusát, a Reform-S School-t. Mindez nem lett volna lehetséges a hivatalos, Mercedes-Benz Van Partner státusz elérése nélkül, amivel a világon csak 275 gyártó rendelkezhet. Ez lényegében egy felépítményezői minősítés a német márka részéről, ami lehetőséget biztosít arra, hogy magyar vállalat a volt IFA-gyárban készülő Sprinterekre és V-osztályokra egyedi tervezésű kisbuszokat, mikrobuszokat építsen.

A tavalyi évhez képest annyi az előrelépés ezen a téren, hogy az ITK már nemcsak belsőégésű motorral szerelt változatokat, hanem akár elektromos hajtáslánccal rendelkező variánsokat is építhet Merci kishaszonjárművekből Szilveszter Tibor, a Mercedes-Benz haszonjárművek értékesítési és marketingigazgatója szerint.

Újabb gyártócsarnokkal bővült a debreceni buszgyár 3

Új Mercedes-Benz eSprinter.

Beszállt a MOL a buszgyártásba

A MOL 2018-ban szerzett többségi részesedést az ITK-ban. „A MOL célja, ahogy azt 2030-as stratégiánkban is megfogalmaztuk, hogy a régió meghatározó mobilitási szolgáltatójává váljon. A vállalat – ahogy a múltban, úgy a jövőben is – energiát ad a közlekedéshez, a szolgáltatásaink fejlesztésében azonban minden eddiginél nagyobb figyelmet kapnak a fogyasztói igények” – hívta fel a figyelmet Ratatics Péter, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Hozzátette: a jövőben nemcsak az elektromobilitásba és a közösségi autómegosztásban, hanem – az ITK révén – a közösségi közlekedésben is szeretnék növelni a szerepüket. Véleménye szerint az új üzemcsarnokkal fontos lépést tettek a debreceni autóbuszok sorozatgyártásának beindítására. 

Újabb gyártócsarnokkal bővült a debreceni buszgyár 4

Az új csarnok berendezése az átadón. Forrás: ITK

Szükség van szakemberekre 

A megnyitón Kossa György hangsúlyozta, hogy a hazai buszgyártás fejlesztéséhez szükség van a humán erőforrás fejlesztésére, éppen ezért a vállalat együttműködést alakított ki több szakképző intézménnyel. Az iskolarendszerű középfokú képzések terén a debreceni Szakképzési Centrum Beregszászi Pál Szakképző Iskolával, a Brassai Sámuel Műszaki Technikummal, a Budapesti Szakképzési Centrum Csonka János Műszaki Szakgimnázium és Szakközépiskolával, valamint a berettyóújfalui Szakképzési Centrummal van kapcsolata az ITK Holdingnak. 

Ennek keretében 179 diák képzése zajlik jelenleg is, ahol például autógyártónak, autószerelőnek, minősített hegesztőnek és ipari gépésznek tanulhatnak a fiatalok. Felsőfokú iskolarendszerű képzések keretében a Debreceni Egyetemmel, mint stratégiai partnerrel, valamint a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karával együttműködve 15 hallgató vesz részt a cég speciális programjában.

Újabb gyártócsarnokkal bővült a debreceni buszgyár 5

Átadásra váró Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbuszok sorakoznak az új Karosszéria üzem előtt.

Az új gyártócsarnokkal az ITK Holding beépített területe 50 ezer négyzetméterre nőtt. A cégcsoportnál a minősített beszállítók száma 2020-ra már 764-re emelkedett, amelyből 531 hazai kis- és középvállalat, 181 magyar közép- és nagyvállalat. Ezek együttesen 4300 főnek adnak munkát, azaz a debreceni buszgyártás felfuttatása gazdasági és társadalmi szempontból is fontos lehet a régió számára. 

Kövess minket a Facebook-on!