Februárban mutatott ízelítőt a Volvo Trucks a legújabb generációs teherautóiból. Akkor még csak annyi volt bizonyos, hogy egészen jól elférnek egymáson. A cég jelenlegi elnöke, Roger Alm pedig annyira bízott az új generációs modellekben, hogy bátran a tetejére állt a 15 méteres kamiontoronynak. A megújult Volvo FH, FH16, FM és FMX modellek végül ősszel gurultak át a magyar határon, hogy aztán egy ikonikus helyen, a néhai Hungarokamion telephelyén mutassák meg magukat a hazai kamionos közösségnek.
Új fényszóró
„Az új FH16 megalkotásakor mindent megtartottunk, ami bevált és mindenen módosítottunk, amire úgy éreztük, hogy a kor előrehaladtával szükség van. Ez a megjelenésre és a műszaki háttérre egyaránt igaz”- árulta el Fáczán Gergely, a Volvo Hungaria értékesítési igazgatója az újdonságokkal kapcsolatban.
Az első és legfontosabb változás a lámpákban keresendő. Szakavatott szemek azonnal kiszúrhatják, hogy az FM, FMX, FH és FH16-os modellek a Volvo elektromos buszainál alkalmazott, LED-technológiás fényszórókat kapták meg. A „sarkára állított” V-alakú formát már 2012-ben levédette a gyártó és 2016-ban, a Volvo FH 420 tanulmányon alkalmazta először teherautón, igaz, az akkori változat minimális mértékben eltért a szériában gyártott fényszórótól. A V-alakú lámpatest viszont továbbra is opcionális, az új generációs Volvo teherautók ezentúl is alapból halogén izzókkal vásárolhatók meg.
Nemcsak a lámpatestek frissültek, az FH és az FH16 ugyanis szélvédőtől lefelé teljes mértékben megújult. Mindamellett a négy szóban forgó modell saját motívumokat kapott, amelyek a hűtőrácsokról és a lépcsőkről is visszaköszön.
Egyre népszerűbb az XL
Az új generációs Volvo teherautók túlmutatnak a „soft faceliften”, hiszen a regionális és távolsági alkalmazásra fejlesztett FM, valamint az építőipari felhasználásra tervezett FMX teljesen új fülkét kapott. Immáron nagyobb szélvédővel és oldalablakokkal rendelkeznek, belső térfogatuk pedig egy köbméterrel nőtt. Az alsó ágy magasabbra került és a nappali fülkéknél a hátsó falra egy, 40 literes, belső világítással ellátott tárolórekeszt is terveztek. Az új kabinok emellett jobb szigetelést kaptak, ami elsősorban a hidegebb égövben dolgozó fuvarozók számára lehet jó hír.
Bár a távolsági áruszállításra fejlesztett FH és FH16 fülkéi méretben nem változtak, a gyártó tapasztalatai szerint elmozdulni látszanak a felhasználók igényei. Az FH jelenleg öt fülkével készül, ezek közül közül sokáig a Globetrotter volt a legnépszerűbb választás a maga 192 centiméteres belmagasságával. „A Globetrotter kabinok értékesítése ugyanakkor csökkenőben, van és egyre többen választják az XL fülkéket, valamint az alacsony hálófülkéket. Utóbbi esetében racionalitással kapcsolatos érvekről beszélhetünk, mivel egyes árufajtáknál, például az ömlesztettáru-, vagy éppen a folyadék szállításnál minden gramm számít. Azaz minél kisebb önsúlyt szeretnének az üzemeltetők”- emelte ki Fáczán.
Az XXL fülkékből is egyre többet értékesít a Volvo, ami egy hátrafelé 20 centiméterrel megnövelt kabin.
Optikai csomagok
Bármelyik fülkére is essen a fuvarozók választása, ezentúl jóval nagyobb merítésből tudnak válogatni a külső megjelenést illetően. A Volvo Trucks a korábbi kettő helyett négyféle optikai csomagot kínál. Az alap megjelenési szint magában foglalja a szürke lökhárítót, hűtőrácsot és a szintén szürke ajtókilincseket, valamint a matt emblémát. Ezt megjelenést klasszikusan nagy flottáknál szokták választani, mivel uniformis jellege van.
A közepes megjelenési szint az imént felsorolt tételeket tartalmazza, annyi különbséggel, hogy a hűtőrácsot a fülke színére fújják. Ezeken felül elérhető még egy emelt szintű megjelenés is, ennél már minden elem színre van fújva, az FH16-nál viszont a hűtőrács ezüstszürke árnyalatot kap. A negyedik pedig robusztus külső dizájnnal rendelkezik, amelynél az FH és az FH16 esetében a lökhárító 15 centiméterrel kiemelkedik a homlokfalból. Ezt elsősorban az építőipari vállalkozások szokták választani.
Az új megjelenési csomagoknak köszönhetően a Volvók jobban személyre szabhatók, ezáltal a járművek átadási ideje is csökkenhet, hiszen már szériában készülnek olyan külsődizájn-összeállítások, amelyeket korábban csak egyedi kérések alapján tudott teljesíteni a gyártó, vagy a hazai forgalmazó. Hozzá kell tenni, azért a cég így sem veszi el a munkát az olyan tuningcégektől, mint a magyar Lorenz Truck, vagy a holland Buffl, de kétségkívül nagy mozgásteret biztosít arra, hogy a leendő vásárlók kényük-kedvük szerint állítsák össze a megvásárolni kívánt teherautókat. Az igények márpedig nagyon sokrétűek lehetnek, elég, ha a „drink bar” hangulatú FH-ra, vagy a whiskey-szentéllyé tuningolt Volvo-nyergesre gondolunk.
Új műszerfal
A Volvóknak eddig sem volt elavult műszerfaluk, de az egyre gyorsuló digitalizáció miatt szükség volt némi frissítésre. A változtatások nem érintették a műszerfal egyedi, volvós struktúráját, de ennek ellenére nem elhanyagolandó fejlesztésekről van szó. A műszeregységbe 12 colos, színes digitális képernyő került, kiváltva ezzel a mechanikus műszereket. A kormánykeréktől jobbra pedig 9 colos kijelzőt helyeztek el. Lássuk, mire jók ezek!
A műszeregység többféle megjelenési nézetet kínál. A hagyományos elrendezést kedvelő sofőrök számára a klasszikus nézet javasolt, amelyben a mechanikus fordulatszámmérő, valamint a sebességmérő digitális változata jelenik meg. Ha a sofőr szeretné, akkor ezt a kijelzőt testre is szabhatja, aszerint, hogy milyen információkat kíván megjeleníteni menet közben (aktuális sebesség, fogyasztás, vezetési idő). Szükség esetén pedig a teljes járműszerelvényre vonatkozó tengelyterhelési információk, vagy a navigáció képernyője is „kitehető” a műszeregység nézetébe.
Az oldalsó kijelző leginkább a kényelmi, illetve a multimédiás funkciók kezelését szolgálja. A képernyőt érintéssel, a műszerfalon található nyomógombokkal, a kormányon lévő gombokkal, valamint hangutasításokkal lehet vezérelni. Igaz, a hangalapú vezérlésnél egyelőre csak az angol nyelv játszik.
A másodlagos kijelzőn a sofőr tetszőlegesen váltogathat az online és digitális rádiók között, kezelheti a csatlakoztatott pendrive-okat, szükség szerint váltogathatja a külső kamerák képeit, emellett hozzáférhet a különféle alkalmazásokhoz is. Használhatja a számológépet vagy a valutaváltót, de akár saját maga is telepíthet applikációkat. Nemcsak a műszeregységen, hanem ezen a kijelzőn is megtekinthető a tengelyterhelés, sőt a sofőr a jármű alvázszáma alapján akár a releváns felhasználói kézikönyvet is letöltheti. Az infotainment-rendszer kijelzőjét egyedül az FMX modellnél nem alkalmazza a Volvo.
Új váltókar
Apró, de annál fontosabb változás még, hogy az I-Shift automata váltó új váltókart kapott, ami közvetlenül a vezető ülése mellett található. Frissült a szoftvere is, így lehetőség nyílik a „Power” fokozat távolról történő deaktiválására, amennyiben az üzemeltető nem szeretné, hogy a gépkocsivezető használja ezt a fokozatot munka közben.
Az FMX modelleknél pedig az I-Shift váltókar kiegészült egy kúszófokozattal is. „Járműveink egy vagy két kúszófokozattal rendelhetők, ennek köszönhetően a hajtáslánc kínzása nélkül lehet velük nagy terheléssel elindulni” – hangsúlyozta Fáczán Gergely. Az FMX-modellcsaládnál ráadásul a dupla tengely terhelhetősége 32-ről 38 tonnára nőtt, illetve már elérhető hozzá a megemelhető tandemtengely is. Ennek köszönhetően a jármű rakottan 6×4-es üzemmódban tud közlekedni, üresen pedig a hátsó tengely felemelésével, 4×2-es hajtásban térhet vissza a telephelyre.
Ki lesz a volvotrucks_hungary Instagram-arca?
A Volvo Hungaria Kft. pályázatot hirdetett, amelyben aktív sofőrök jelentkezését várják. A pályázat célja, hogy a kiválasztott jelölteken keresztül bemutassák a kamionoséletet, a szakma szépségeit és kihívásait, így bátorítva a fiatalokat arra, hogy belevágjanak ebbe a hivatásba. A Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója, Fáczán Gergely szerint – bár még 10 százalékkal kevesebb kamion közlekedik Európa útjain – a koronavírus-válság utáni időszakot követően újra problémát jelenthet a sofőrhiány.
A tapasztalatok alapján a kamionvezetők többsége nem munkaeszközként, hanem lakóhelyként, a mindennapok színtereként tekint a nehézgépjárművekre. A sofőrök élete – különösen a járvány időszakában – megpróbáltatásokkal teli, ami nagyobb figyelmet érdemelne.
A Volvo Hungaria Kft. olyan magabiztos sofőröket keres, akik nem riadnak meg a szerepléstől és elhivatottak a Volvo Trucks márka iránt. Mivel ez a szakma nem korhoz vagy nemhez kötött, ezért a vállalat egyaránt keres női és férfi sofőröket is. A felhívásra 2020. november 29-e éjfélig lehet jelentkezni, a kiválasztott gépjárművezetőket pedig 2020. december 7-én mutatják be a közösségi oldalakon. A jelentkezés és a kiválasztás részletei az alábbi linken is megtalálhatók!
Választható kormányrásegítés
A Volvo Dynamic Steering, vagyis a VDS-technológiával szerelt teherautók kormányzását korábban egyes járművezetők túlságosan érzékenynek ítélték meg. Erre adott válaszként a Volvo Trucks most már választható erősségű kormányrásegítést kínál, amit a gépjárművezető a fedélzeti komputerben választhat ki. Fontos újítás továbbá, hogy vészhelyzet esetén a menetstabilizáló rendszer belenyúlhat a kormányzásba, emellett a VDS-sel szerelt teherautóknál a sávtartó rendszer aktív kormányzással segítheti a sávba történő visszatérést. Mindez nagyban fokozza a közel 40 tonnás össztömeggel közlekedő kamionok biztonságát.
Ahogy korábban említettük, az erőforrások terén ezúttal nincs változás, mert a motorokat a Volvo Trucks az elmúlt években folyamatosan frissítette. A svéd gyártó tavaly márciusban dobta piacra az Euro VId kibocsátási normákat teljesítő motorcsaládot, ami 4 százalékos fogyasztáscsökkentést hozott az előző generációs változathoz képest. Néhány hónappal később érkezett ennek az opcionálisan elérhető változata, a Turbo Compund (TC), amit volt szerencsénk élesben is kipróbálni Svédországban.
A D13TC legfontosabb előnye, hogy az I-Save fogyasztáscsökkentő „csomaggal” együtt 6-7 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el az előző motorgenerációhoz képest. Mindez olyan megoldásoknak köszönhető, mint a például a domborzatkövető tempomat, valamint az optimalizált váltó- és turbószoftver. Az idehaza nem I-Save, hanem Turbo Compound néven forgalmazott csomagot a Volvo Trucks azoknak ajánlja, akik évente többet mennek 120 ezer kilométernél. Minél nagyobb a futásteljesítmény a D13TC-nél, annál nagyobbak lehetnek a megtakarítási lehetőségek is. A D13TC motornál ugyanakkor az olajcsere-periódus maradt a régi, tehát továbbra is 100 ezer kilométerenként kell erről gondoskodni.
A dízelmotorokat azonban nem lehet a végtelenségig fogyókúráztatni. A haszonjárműipar ezen a téren elérte a csúcsot, így a jövőben az alternatív hajtásláncokra kerülhet a hangsúly. A CNG-, illetve LNG-üzemű nyergese már van a Volvo Trucksnak, de már a keltetőben van az elektromos FH is. Bármelyik hajtáslánc lesz is domináns a jövőben, egy dolog biztos, a Volvo az új generációs teherautóival még inkább rá tudott erősíteni arra a jellegzetesen skandináv karakterre, ami lépten-nyomon visszaköszön a fülkékben, legyen szó az alkalmazott kárpitokról, a fotel kényelmét nyújtó ülésekről, a komfortos alsó ágyakról és a high-tech megoldásokról.
Az új Volvo teherautók október eleje óta rendelhetők idehaza, az első kiszállítások pedig várhatóan jövő év április elején kezdődhetnek el.