A hómarás igen speciális terület, olyanok ezek a gépek, mint egy háztartásban a karácsonyfatalp: évente talán csak egyszer kell, de ha nincs, akkor lehet vakarni a fejünket.
A Magyar Közút már részben felszerelte a hómaró adaptereit a korszerű eszközhordozó munkagépekre, traktorokra és Unimogokra, de amelyeknél ez nem lehetséges, ott a szakemberek azon munkálkodnak, hogy ütőképes állapotban tartsák ezeket a pótolhatatlan gépeket. A nagy teljesítményű ZIL és Schmidt TS4-es hómarók többségét egyelőre még nem sikerült kiváltani mással.
A vállalat közel ötven ZIL gyártmányú hómaró gépéből három Fejér megyében teljesít szolgálatot a hóakadályok eltávolításában. Az idén kerek évfordulót ünneplő sárbogárdi célgép 1970. december 29-én tette meg első útját. Természetesen 50 év nem múlik el nyomtalanul semmilyen eszköz életében, ezen kiváló hómarók többsége is átesett már valamilyen korszerűsítésen.
A sárbogárdi ZIL is valamikor a régmúltban az eredeti motor helyett kapott egy korszerűbb, könnyebben karbantartható és javítható, az akkori magyarországi viszonylatban tömegterméknek számító Rába D10-es motort, idén nyáron pedig készülve a novemberi téli gépszemlére, újabb ráncfelvarráson esett át. Friss festést kapott, ellenőrizték és javították a fék és futómű berendezéseit, cserélték a gumiabroncsait, újralemezelték a fülke padlóját, a teljes fülkét újrakárpitozták, kicserélték a hidraulika tömlőket, valamint megerősítették a hómaró adapter tartókarjait. Továbbá új lámpákat szereltek fel rá, cserélték a fülke fűtőkályháját, ezekhez kapcsolódóan a munkagép feszültségi hálózatát 12 voltosról 24 voltosra alakították át. Végül kicserélték a porlasztócsúcsokat, tisztították a hűtőrendszert és teljes olajcsere szervizen esett át a járgány, ezzel jó pár évvel meghosszabbítva élettartamát.
A munkagép könnyedén vette a műszaki vizsga akadályait és várja a következő bevetést.
A ZIL 157-es típusát 1961-től gyártották. Merevtengelyes, elöl hosszanti laprugókkal, hátul himbás felfüggesztésű, félelliptikus laprugókkal. A sebességváltó az első, és a hátrameneti fokozatokat kivéve szinkronizált. Osztóműve kétfokozatú, az alváz elején elhelyezett csörlő meghajtására mellékhajtással rendelkezik. Menet közben szabályozható abroncstöltő berendezéssel is felszerelték. Vezetőfülkéje háromszemélyes, lemezből préselt. A hátsó oldalfal lenyitható, az oldalfalak mentén egy-egy lehajtható üléssel van ellátva.