Egy töréstesztre való felkészülés sok fejtöréssel jár. „Hónapokig tart, mire az ember mindent a legapróbb részletekig menően alaposan megtervez. Aztán néhány másodperc alatt eldől, hogy helyesek voltak-e az elképzelések” – jegyezte meg Jakob Leygraf, a Scania Kutatás&Fejlesztési Központjában dolgozó mérnöke. Az „éles” tesztelést számtalan szimuláció előzi meg. Éppen ezért manapság egy törésteszt elsődleges célja, hogy igazolja, valóban helyesek voltak a számítások.
A svéd gyártónál az elektromos teherautók tesztelése néhány évvel ezelőtt kezdődött, még mielőtt megjelent volna a kínálatban a hibrid változat. A fejlesztések azóta felgyorsultak és a Scania már a tisztán elektromos portfólió bővítésén dolgozik. A megfelelő biztonság érdekében nemcsak törésteszteket kell végezniük, hanem a különféle komponenseket is alá kell vetniük a fizikai teszteknek, hogy a mérnökök kapjanak egy egységes képet arról, mi az a legrosszabb forgatókönyv, ami elfordulhat, ha az elektromos Scania egy autóval találkozik.
Legújabb töréstesztjében a Scania azt vizsgálta, hogy mi történik akkor, ha egy személyautó oldalról nekihajt egy háromtengelyes teherautó akksijának. Csak így tudják ugyanis kideríteni, hogy valóban megfelelő-e az akkumulátor szigetelése, illetve annak felépítése. És azt is csak ily módon tudhatják meg, hogy vajon kigyullad-e a teherautó az ütközés hatására?
A törésteszt után az energiatároló csomagot vizsgálatoknak vetik alá és ha szükséges, akkor változtatnak. Ennek köszönhetően a Scania már épülő akkumulátorgyárában 2022-től már csak a kipróbált és biztonságos energiatároló csomagok kerülhetnek legyártásra. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg a lenti videóban, hogy sikerült a teszt.