Februárban mutatta be az MAN legújabb teherautó-családját, közülük a TGX nyergesvontatót a 2021-es Év Teherautójának választották. Persze, hogy szerettük volna kipróbálni a hazai utakon.  A vírus azonban közbeszólt, és a legtöbb nagy haszonjárműmárkánál a jövő évre halasztották a teszteket. A MAN hazai forgalmazója ugyanakkor mindent megtett, hogy így is ki lehessen próbálni a „zászlóshajót” a magyar utakon. Végül „összeraktak” egy kamiont, persze nem szó szerint, csak az egyik demójárműhöz szereztek egy félpótkocsit.

Hazai kombináció

Az MAN TGX 18.510-es nyerges vontató mögé egy közel teljes terhelésű Schwarzmüller-félpótkocsi került. A tesztkamion össztömege ily módon elérte a 33,1 tonnát. Ez az adat ráadásul nem bemondásból származik, a hazai menetpróba kedvvért ugyanis lemértük az össztömeget egy tengelysúlymérő állomásnál. Ott pedig legalább akkora szigor van, mint annak az oroszlánnak a tekintetében, amelyik az aranysárga színre fújt fülke oldaláról néz vissza az emberre. Nemcsak a kabalaállat, hanem a kabin színe is ismerős lehet, hiszen éppen ilyen TGX-ekkel lehetett manőverezni a bilbaói kikötőben, a februári világpremier idején.

Kipróbáltuk a 2021-es Év Teherautóját 1

A 4×2-es hajtásképletű, 510 lóerős motorral és kifejezetten hosszú, 2,31-es hídáttétellel szerelt nyerges vontatóval egy esős, késő őszi napon gurultam ki az MAN dunaharaszti telephelyéről, hogy aztán az M5-ös autópályán haladva Kecskemét felé vegyem az irányt. Már az első kilométereken tudatosult bennem, hogy nem volt szemfényvesztés a bilbaói próba, a TGX hatalmasat lépett előre a vezetési élmény terén. Kormányzása könnyebb és pontosabb, így egy faltól-falig parkolt telephelyről is gyerekjáték kiállni vele. Ráadásul alacsony sebességnél is erőkifejtés nélkül lehet vele manőverezni, ami az új, elektrohidraulikus rásegítésű kormányműnek köszönhető.

Nem lehet betelni vele

A Red Dot-díjas műszerfallal nem lehet betelni és sokat hozzá tesz a vezetési élményhez. A német mérnököknek sikerült a busz- és a teherautó-műszerfal egyvelegét létrehozni, és ez a házasítás, még akkor is, ha nem volt tudatos, kifejezetten jól sikerült. Ettől úgy érzi az ember, mintha nem is egy MAN-ben ülne, hanem egy új gyártó teljesen új termékében. Az ilyen bátor újítások kifejezetten szeretni valók.

Szerencsére az új műszerfal struktúrája fényévekre van az elődétől. Anélkül lehet rajta kezelni a vezetéstámogató és kényelmi funkciókat, hogy azok jelentősen elvonnák a figyelmet az útról. A kijelzők és a kezelőelemek jól elkülönülnek egymástól, ugyanakkor továbbra is a vezető látóterében maradnak. Emellett minden gomb vagy kezelőpanel kényelmes üléspozícióból is kézre áll. Az MAN további érdeme, hogy elegánsan és szolidan hozta be a digitalizációt műszerfalba, azaz egy magát „digitális bennszülöttként” meghatározó sofőr sem fog a szívéhez kapni az új műszerfal láttán.

Kipróbáltuk a 2021-es Év Teherautóját 21

Nagyon eltalálták a műszerfalat az új TGX-ben.

Az analóg műszeregység helyét digitális, színes kijelző vette át, amely megőrizte a hagyományos elrendezést, azaz baloldalt továbbra is a sebességmérő, jobboldalt pedig a fordulatszámmérő látható. Középre 7 vagy 13,3 colos színes kijelző kerülhet a multimédia-rendszer számára, amelynek kezelésére új megoldást vezetett be a gyártó SmartSelect néven. Ez egy forgatható, lenyomható gomb, ami a multimédia- és az infotainment-rendszer kezelését teszi könnyebbé. Jópofa megoldás, hogy csuklótámasza is van,  ami rendkívül strapabírónak bizonyult. Mondhatni már-már törhetetlen.

Fontos változás még, hogy jóval otthonosabb és tágasabb életteret sikerült létrehozni a TGX-ben. Az MAN szakemberei teljesen újragondolták a tárolórekeszeket is, ennek köszönhetően a legnagyobbnak tekinthető GX-kabinváltozatnál összesen 1148 liternyi helyre lehet rámolni. A sofőr a szélvédő feletti polcok és bokszok mellett az alsó ágy alatti kihúzható fiókba is pakolhat, de egy hűtőláda is akad ezen a helyen. Az utasülés elé egy kihajtható tálca is került, ezt a megoldást lényegében már az összes konkurens alkalmazza, nem csoda, ha az MAN-be is bekerült. Kényelem terén sem érheti szó az MAN háza táját, az új légrugós vezetőülés sokkal kényelmesebb, a Vario utasülést pedig 90 fokban be lehet fordítani a motorsátor irányába.

Asszisztensek a fedélzeten

A technika rohamosan fejlődik, éppen ezért a személyautókhoz hasonlóan ma már egy nyerges vontató sem szűkölködhet a vezetéstámogató rendszerekben. Az MAN TGX-ben menet közben a sofőr munkáját olyan fejlesztések segítik, mint az aktív sávtartó rendszer, amely akkor avatkozik be, ha a jármű az irányjelző használata nélkül hagyja el a sávját. Aztán ott van a holttérfigyelő is, ami sávváltás esetén jön jól, ugyanis figyelmeztetést küld, ha akár a vezető oldalán, akár az utasoldalon feltűnik valamilyen jármű. A holttérfigyelő a bicikliseket, vagy más közlekedőket, például gyalogosokat is képes érzékelni, ami a kereszteződéseknél történő bekanyarodásoknál különösen fontos.

Az új torlódási asszisztens pedig a közlekedési dugókban gondoskodik arról, hogy kevésbé fáradjon el a sofőr. A korábbi ACC Stop&Go kibővítéseként ez az asszisztens 40 kilométer/óráig aktívan vezérli a hajtásláncot, a fékeket, a kormányzást pedig 60 km/óráig. Így szükség esetén akár álló helyzetre tudja fékezni a kamiont, ha mondjuk egy jármű megáll előttünk, majd amint lehetősége van rá, újra elindul. Ezt a rendszert – aminek fejlesztésében a hazai Knorr-Bremse-központ is részt vett – csak autópályán lehet használni. Hiába próbálnánk meg bekapcsolni városban, a beépített GPS miatt a jármű egyszerűen nem engedné.

Aztán érdemes még említést tenni a csendben őrködő EBA automatikus vészfékrendszerről, ami segít elkerülni a ráfutásos baleseteket azzal, hogy figyelmeztetést küld, ha fennáll az ütközés veszélye, valamint indokolt esetben vészfékezéssel állítja meg a járművet, és így még túl is teljesíti a jogszabályi követelményeket.

Kipróbáltuk a 2021-es Év Teherautóját 22

A MAN figyelt az aerodinamikai jellemzők javítására. Még a visszapillantó tükör is áramvonalasabb lett.

Dinamikus vitorlázás

Közepes forgalom mellett egy óra alatt értem le Kecskemétre, ahol 5 perc pihenőt tartottam, majd fordultam is vissza Dunaharaszti felé. Így összességében bő két óra alatt jártam meg a kb. 140 kilométeres tesztutat. Nyilván lehetett volna nyilván ezt gyorsabban is, de 85 km/órára korlátozták a járművet, és ez azt jelenti, hogy még lejtőkön lefelé gurulva sem enged ennél többet a rendszer.

Menet közben végig kihasználtam a GPS-támogatású EfficientCruise sebességszabályozó automatikát, ami az előző generációs változathoz képest immáron sokkal jobban figyelembe veszi a kamion útjába kerülő úthálózat sajátosságait, így például a körforgalmakat, valamint az állandó sebességkorlátozásokat. Ennek megfelelően tervezi meg a szabad gurítás idejét és a szükséges gázadásokat, lassításokat, hogy csökkentse a szerelvény fogyasztását.

Az M5-ös autópálya Kecskemétig ugyan túl sok izgalmat nem rejt magában sem geográfiai, sem pedig infrastrukturális értelemben, de az automatika nagyjából 78 km/órás tempónál hajtotta végre rendszeresen a „dinamikus vitorlázást”, vagyis üresben gurulást. Ez a vezetéstámogató sík úton  üzemanyag-hatékony terhelési tartományban tartja a motort azáltal, hogy váltakozva gyorsítja, illetve szabadon gurítja a járművet. A 2600 newtonméteres csúcsnyomatékú, egylépcsős turbófeltöltést alkalmazó dízelmotor egyébként csendesen és nyomatékosan dolgozik, egyáltalán nem erőlködik a terhelés alatt.

Kipróbáltuk a 2021-es Év Teherautóját 23

Letakarták az ajtó megnyújtásával a lépcsőket, ami szintén javítja az aerodinamikát.

A tesztút alatt az új MAN TGX 23,5 liter gázolajat gurított le a torkán 100 kilométerenként. Ez messze felülmúlja a várakozásaimat, ugyanis az oldalszoknya hiánya, a szélvédő fölött lévő napellenző, a félpóton lévő kommersz gumibroncsok, valamint a hajtott tengelyre nehezedő közel 10,5 tonnás terhelés miatt ennél egy kicsivel rosszabbra számítottam. Ha az aerodinamikát illetően elmentünk volna a falig, akkor talán még ennél is jobb érték jön ki. Ez a fogyasztási érték teljes mértékben versenyképes a riválisokkal, sőt az MAN még túl is lép ezzel egy-két konkurensen.

Őszintén nem lennék meglepődve, ha a bajor gyártó átcsempészett volna egy-két megoldást a TGX-be a testvér Scaniától a technika terén. Ezek után kíváncsian várom, milyen teljesítményt tesznek majd le idehaza az új modellgeneráció további tagjai (TGM, TGS, TGL). Lehet, hogy ők is meglepetést fognak okozni? Reméljük, jövőre kiderül!

Kövess minket a Facebook-on!