Röviden – Ford Transit Custom Active 320 L2H1 | |
---|---|
Mi ez? | Az ötödik generációs Ford Transit közepes méretű áruszállító és személyszállító modellje. A 2012 óta piacon lévő modell mostantól már hibrid hajtáslánccal is készül. |
Mit tud? | A piac jelenleg egyetlen lágy hibrid furgonja, ami kiváló menetkomfortot, tágas utasteret és kedvező városi fogyasztást kínál. |
Mibe kerül? | 9 533 000 + Áfa ártól vehető meg |
Kinek jó? | Üzleti és magán vásárlóknak egyaránt ideális jármű lehet. Igényes külső- és belső megjelenése miatt családi autó és hobbiautóként is jó szolgálatot tehet. |
Évekkel ezelőtt a Ford Transit Custom, vagyis a kis-Transit furgon inkább hasonlított egy praktikus célszerszámra, mintsem egy trendi furgonra, amelyben akár lehúzott ablak mellett is büszkén lehet feszíteni. 2017 év végén aztán jött a facelift, amelynek során sportos lökhárítót, vagány LED-es világítást és tetszetősebb utasteret kapott. 2019-ben bemutatkozott a modell lágy- és plug-in hibrid változata, ami szintén nem tudta elrontani a kis-Transit karakterét. Joggal hihetnénk, hogy „kész ennyi” most egy darabig nincs újdonság, de tavaly év végén különleges, német rendszámos kis-Transit járt Magyarországon. Mi pedig ki is próbáltuk!
Külső
Egyedisége abban rejlik, hogy az új Active-felszereltséggel rendelkezik, ami több vizuális és technikai újdonságot is magában foglal. Kezdjük a láthatókkal. A karosszéria alja szürkésfekete fényezést kapott, ami optikailag „kisebbíti” a furgont, más szerepe viszont nem igazán van a lökhárítón, a küszöb felett, valamint a hátsó ajtókon is látható sávnak. A korábbi három vastag dizájn lécet alkalmazó hűtőmaszk helyét átvette egy nikkel díszítésű változat, ami az amerikai Fordokból eredeztethető. Az összképet 17 colos könnyűfém felnik teszik igazán sportossá, nem utolsósorban pedig kiemelik a Transitot a hétköznapi furgonok világából.
A szerkesztőségünkhöz érkezett változat egy L2H1-es kivitel volt, ami 5,33 méter hosszú és 1,92 méter magas, tengelytávolsága pedig 7,7 centiméterrel nagyobb az alap L1H1-es kivitelnél. Ennek haszna a raktérnél jelentkezik, így ugyanis egy kicsivel hosszabb tér áll rendelkezésre a csomagoknak. Bár a „duplafülkés” kivitel, vagyis a második üléssorral és teljes értékű csomagtér elválasztó fallal szerelt Transit nem az a világ, amibe a leghosszabb léceket akarja beszuszakolni az ember, ettől függetlenül jól jöhet az a néhány plusz centi, amikor egy lapra szerelt bútort kell betenni a raktérbe.
Belső
Az utastér szempontjából a legfontosabb változás, hogy az Active-felszereltség magában foglalja a grafitszürke műbőr-szövet kárpitozású üléseket, amelyeken egyfajta dizájn elemként egy-egy kék csík, illetve egy-egy A-betű is megjelenik ellentmondás nem tűrő utalásként a felszereltségre. Ez a kárpitozás egyébként tökéletes átmenet lehet magánvásárló és az üzleti ügyfél között, igaz előbbiből talán kevesebben döntenek a kis Transit mellett. Egyelőre. Hiszen a Ford jól láthatóan a SUV-vásárlók felé is nyit az Active-felszereltséggel, nem véletlenül. Ezzel a Transittal ugyanis tágas, összesen öt főnek helyet biztosító személyautóra tehet szert valaki, amelynél nem kell mélyre hajolni, ha a gyereket be akarjuk kapcsolni a gyerekülésben és amelynél nagy válltér és fejtér áll rendelkezésre.
Plusz azért nem szabad elfeledkezni a szokásosnál nagyobb kényelemről sem. Az elől ülők karfás, fűthető, deréktámasszal ellátott üléseken foglalhatnak helyet. A sofőrülés 10 irányban elektromosan állítható és a hosszabb utakon is komfortos utazást biztosít. A megfelelő biztonság érdekében a kötelező légzsákokon túl függönylégzsákok is járnak az Active-felszereltséghez, emellett a jövendőbeli üzemeltető saját maga döntheti el, hogy üvegezett válaszfallal kéri a járművet, vagy sem. A 3,2 tonnás össztömegű jármű 925 kilogrammos terhelhetőséggel rendelkezik egy 75 kilogramm súlyú sofőrrel számolva.
Technika
A Ford Transit Custom tavaly év eleje óta elérthető lágy hibrid hajtással. Ezzel a piacon egyelőre egyedülállónak számít, viszont a hibrid hajtásnak hosszú távon inkább a személyszállítós változatoknál lehet létjogosultsága, több mint valószínű, hogy a furgonoknál az elektromos és később hidrogén üzemanyagcellás hajtás válik dominánssá. Tesztautónkat 48 voltos lágy hibrid technikával szerelték, amely a Boschtól ered.
A jármű hajtásának oroszlánrésze továbbra is a 2.0 literes, 170 lóerős, 405 Nm csúcsnyomatékú EcoBlue dízelmotorra hárul, a blokkot azonban a hagyományos generátor helyett egy szíjhajtású (BISG-Belt Integrated Starter Generator), integrált indítómotorral látták el, ami segít elektromossá alakítani a jármű lassításakor felszabaduló mozgási energiát. A rekuperáció révén termelt elektromos áramot a Transit hajtáslánca a 48 voltos, léghűtéses lítiumion akkumulátorban tárolja el. Az eltárolt áram nyomatékkiegészítéssel segíti a 2.0 EcoBlue dízelmotor működését haladás és gyorsítás közben. Mindez kisebb üzemanyag-felhasználást eredményez: a gyártó szerint átlagosan 3%-kal lehet alacsonyabb a jármű fogyasztása, de városban még ennél is nagyobb, akár 8 százalékos üzemanyag-megtakarítást produkálhat a kocsi, a stop-start rendszernek köszönhetően.
Minden elsőkerék-hajtású Transit, így tesztautónk esetében is az alapfelszereltség részét képezi a részlegesen önzáró, mechanikus differenciálmű (mLSD), amely megakadályozza, hogy murvás ösvényeken és csúszós útfelületeken kipörögjön a kevésbé tapadó kerék. A fejlesztés a Ford Focus RS, Fiest ST, valamint a Focus ST modelljeiből már ismerős lehet.
Vezetés
Az 1-2 napos hazai menetpróba alatt a Transit Custom nagyon jó arcát mutatta. Már az első kilométereken lejött, hogy nagyon stabilan vezethető, izmosan gyorsuló erőfurgont tisztelhetünk benne. A motorháztető alatt rendkívül nyomatékos erőforrás dolgozik, aminek köszönhetően ez a fehér Transit nem ismer leküzdhetetlen emelkedőt. Bár mechanikus váltós, ezért néhány felkapcsolásba belekerül, mire eléri a városi tempót, ennek ellenére minden fokozatnál azt érzi az ember, hogy talán nem is kellene felváltani, hiszen bőven tudna még húzni a motor abban a fokozatban, amiben éppen van.
A 3-as és 4-es fokozat között kicsi az áttételi ugrás, nagyon hamar szól a fedélzeti komputer, hogy egy fokozattal lejjebb érdemes váltani. Egyébként városi tempóval autózva 1400-1500 között van a fordulatszáma. Menet közben alig hallható, kedvesen morgó sportos hang hallatszik a Transitban, ami tovább erősíti a sportos karakterét.
A vezetéstámogató rendszerek minimálisan szólnak bele a vezetésbe, ha megfelelően állítja be az ember azok érzékenységét a fedélzeti komputerben. A keresztirányú forgalomfigyelő asszisztens nagyon hasznosnak bizonyult tolatásnál, hiszen a fekete válaszfal miatt korlátozottan lehet kilátni hátrafelé. Ahhoz képest, hogy mekkora jószág és milyen nehéz, nincs túlságosan nagy étvágya, ugyanis városban 8,5 l fogyasztási értéket produkált 100 kilométerre vetítve. Mindez két felnőtt, két gyermek, valamint a raktérben lévő 700 kilogrammos tesztsúllyal jött össze.
Költségek
Az általunk tesztelt Ford Transit Custom Active ára 9 533 000 Ft + ÁFA, ami nem sok egy ilyen gazdag felszereltséggel rendelkező haszonjárműért. Ezért az árért ugyanis egy légkondis, fűthető szélvédővel, sötétített tolóajtóüveggel ellátott, navigációval és fedélzeti multimédia rendszerrel felszerelt furgont kap az ember, amiben olyan vezetéstámogató eszközök vigyáznak a fedélzeten utazókra, mint például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az oldalszélasszisztens, a parkolássegítő asszisztens. A tetősíneknek köszönhetően pedig síboksszal növelhető meg az amúgy sem kicsi raktér.
Értékelés
A kis Transit az Active-felszereltséggel és a „duplakabinos” vagy Mixto kivitellel sokkal inkább tekinthető egy tágas családi autónak, amibe a kisebbik gyerek babakocsija, a nagyobb gyerek kedvenc rollere is befér, nem beszélve a futóbicikliről, amit mindenhova vinni kell. A Transit Custom Active tehát valóban az, aminek szánták: egy tetszetős SUV-helyettesítő családi autó, ami tökéletesen megállja a helyét családi, baráti síeléseknél, vagy kempingezéseknél is, ha eljön az ideje.