Nemrég nem mindennapi kamion konvoj gurult ki a Saar-vidéken található Lebach városkából a közeli Saarlouis kikötőjébe, hogy aztán a túlméretes, alaposan becsomagolt szállítmányokat hajóra tehessék. A munkát 5 darab négytengelyes, speciális nyerges vontató végezte el, amelyeket kifejezettem a túlsúlyos és túlméretes rakományok eljuttatására használnak. Ezúttal egy ipari csőhegesztő gépsort kellett elszállítaniuk, amit csak több részre bontva lehetett trélerekre tenni.
Méretüket és súlyukat tekintve még így sem tartoztak a könnyen kezelhető kategóriába. Az egyik fő komponenst – ami 240 tonnát nyomott – csak egy 20 kerekes tréler segítségével tudták mozgásba hozni. A 7,3 méter magas és 5,3 méter átmérőjű csőhegesztő egyszerre több nyerges vontatónak is munkát adott: a mintegy 374 össztömegű éa 51,4 méter hosszú szerelvényt egy vadonatúj MAN TGX 41.640-es vontató húzta és egy előző generációs MAN TGX 41.640-es tolta. Mindkettő hajtásáról a már jól ismert és bevált D38-as motor gondoskodott. A 15.2 literes erőforrás kifejezetten ilyen feladatokra tervezték, hiszen 640 lóerős teljesítményt és 3000 newtonméteres csúcsnyomatékot kínál.
Az új nehézkategóriás TGX megerősített kardántengellyel, 16 tonnás hátsó tengelyekkel és 12 sebességes MAN TipMatic 12.30 félautomata váltóval készül. Az ekkora súllyal rendelkező szállítmányoknál kiemelten fontos a megfelelő fékezési teljesítmény. Ez a váltómű az 1 és 1,58 közötti konverziós tényezőnek köszönhetően akár 4740 Nm fékezési nyomatékot képes megvalósítani. Aztán ott van a 630 kW-os intarder és a 600 kW-os Turbo EVB motorfék is, amelyek együttesen hozzájárulnak a hatékony fékezéshez. Igaz, a fékezési teljesítmény 980 kW-ra van limitálva az intrader és a motorfék együttes használata esetén a hajtáslánc védelme érdekében.
A kamion konvoj – amiben egy V8-as motorral szerelt TGX 41.680 is részt vett – öt óra alatt tette meg 20-25 kilométeres távot. A méretes ipari csőhegesztő gépsor így épségben hajóra szállhatott, hogy aztán vízen folytassa útját a titokzatos megrendelőhöz.