A Scania tulajdonosa, a Traton-csoport néhány hónapja jelentette be, hogy önvezető nyergeseket szeretne tesztelni Európában. A konszern Németországot és Svédországot jelölte meg lehetséges teszthelyszínként. Utóbbi esetében már meg is van az áttörés, mivel a Svéd Közlekedési Hatóság engedélyezte a 4-es szintű és az 5-ös szintű önvezető teherautók közúton való tesztelését.
A pontos típusokat egyelőre nem tette közzé a Scania, de nagy valószínűséggel elsőként a tavaly bemutatott S500 állhat forgalomba, amely a svéd gyár logisztikai vonalát erősítve, alkatrészeket fog szállítani közúton és autópályán. „Az Egyesült Államokban és Kínában már egyaránt közlekednek 4-es szintű, önvezető kamionok a közutakon. Amennyire én tudom, a Scania lehet az első, amely ezt megvalósítja Európában” – jegyezte meg Hans Nordin, az ezzel kapcsolatos Hub2Hub projekt vezetője. A tesztelés egyelőre regionális szinten fog zajlani, de már a nyáron kipróbálnák az önvezető kamiont az észak-keleti irányban fekvő Södertalje község, vagyis a Scania központja és Jönköping között. Később pedig egészen a délnyugati irányban fekvő Helsingborgig mennének vele.
A következő években más európai országokban és Kínában is tesztelni fogjuk a Scania önvezető teherautókat” – mondta Hans Nordin.
Az önvezetés nem ismeretlen projekt a svéd gyártó számára, ugyanis 2017 óta Ausztráliában tesztelnek egy fülke nélküli, teljesen önvezető bányadömpert. A Hub2Hub projekt vezetője szerint az a projekt annyira sikeres, hogy hamarosan nagyobb számban jelenhetnek meg az önvezető teherautók a forgalomtól elzárt területeken, így például a bányákban. Az automatizált módon közlekedő teherautók terén a Scania az amerikai TuSimple startuppal lépett partnerségre. Ez a cég 2015 óta több millió kilométert teljesített önvezető teherautókkal.
„Olyan messzire mentünk az önvezető teherautók és kamionok fejlesztésében, hogy a technológia piaci bevezetése 5 éven belül megvalósítható. Ennek ellenére még sok időbe fog telni, mire az önvezető teherautók részt vehetnek a kétirányú forgalomban, valamint a városi közlekedésben” – hangsúlyozta Nordin. A Scania automatizált kamionja nem üresen, hanem sofőrrel a fedélzetén fog haladni az utakon és a tesztek alatt a TuSimple mérnöke is folyamatosan jelen lesz, hogy monitorozni tudja a rendszer működését, illetve, hogy fel tudják tárni az esetleges anomáliákat.