A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos sok bizonytalansági tényező tükrében nehéz konkrét terveket meghatározni az idei évre, de annyit elmondhatok, hogy a piac körülbelül 15-20 százalékos növekedésére számítunk a tavalyi évhez képest. Az új járművek forgalomba helyezése mellett a használt járművek és az alkatrészek értékesítése terén is erősödést várunk” – mondta Szentpáli-Gavallér Péter, a DAF hazai márkaképviseletét ellátó DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A hazai forgalmazó többsége érthető módon már nem szívesen gondol vissza az előző évre, 2020-ban ugyanis a 7,5 tonna össztömeg feletti teherautók forgalomba helyezési számai 38 százalékkal estek vissza 2019-hez képest. A 16 tonna feletti kategória is legalább ilyen mértékű visszaesést könyvelhetett el.  A nehéz kategóriás teherautók szegmensében ugyanis csak 2951 darabot helyeztek forgalomba, ami 1808 darabbal marad el a 2019-es évhez képest.  A kiélezett piaci versenyben a DAF-ot választották a legtöbben, amely 822 darab teherautót értékesített ebben a kategóriában,  ezzel 27,9 százalékos piaci részesedésre tett szert. Az amerikai Paccar-csoporthoz tartozó márka immáron 12 éve piacvezetőnek számít idehaza.

A nehézségek ellenére a tavalyi évben a DAF sem mondott le egy-egy újdonság bevezetéséről. Ennek megfelelően megjelent a hazai kínálatban a hátsó tridemes FAW tengelyelrendezés, amely nagy teherbírás és kedvező terheléseloszlás mellett kiváló fordulékonyságot biztosít. A járványhelyzetben kulcsfontosságú szerepet betöltő sofőrök tiszteletére pedig Unity Edition néven piacra dobtak egy különleges kiadású DAF XF-et, amely a hazai üzemeltetők számára magyar nemzeti színekkel gördült le a gyártósorról.

2020-ban a DAF több mint 37 600 db CF és XF sorozatú tehergépkocsit, valamint közel 9 000 db LF típusú járművet gyártott. Emellett több mint 2000 Paccar-motort értékesített vezető távolsági busz-, autóbusz- és speciális járműgyártóknak világszerte. Hazánk mellett Hollandiában (31,8%), az Egyesült Királyságban (31,6%), Lengyelországban (23,7%), Bulgáriában (25,4%) és Portugáliában (21,8%) jutott piacvezető szerephez.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) tavalyi évre vonatkozó elemzése szerint hazánkban a közepes és nehéz kategóriás teherautók átlagéletkora 11,2 év. Ez azt jelenti, hogy a magyarországi flotta fiatalabb egyes térségbeli országokénál, így például a lengyelnél (12,2 év), a szlováknál (13,1 év), valamint a románnál (16,1 év), de még az EU-átlaghoz képest is kedvezőbb (13 év). Az Európai Unióban a legtöbb teherautó Lengyelországban van, ahol több mint 1,15 millió regisztrált közepes és nehéz kategóriás teherautó fut az utakon. A képzeletbeli dobogó második fokát Németország foglalja el 1,01 millió teherautóval, őt pedig Olaszország követi 946 ezerrel.

Az elemzők nemcsak a hazai, hanem az európai piacot illetően is növekedést prognosztizálnak, amelynek köszönhetően tovább javulhat az egyes országokban közlekedő teherautók átlagéletkora. Becslések szerint Európában idén 250-280 ezer teherautó találhat gazdára.

Kövess minket a Facebook-on!