A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) a világ több mint 20 országából összesen 800 fuvarozó céget kérdezett meg legfrissebb kutatásában. A szervezet arra kereste a választ, hogy a koronavírus pandémia ellenére mennyire van jelen a sofőrhiány globálisan ebben az iparágban.

Kevesebb buszsofőr kellett

A beérkezett válaszok alapján arra derült fény, hogy a legnagyobb sofőrhiány Eurázsiában mutatkozott tavaly, ahol a meghirdetett teherautó-sofőr állások több mint 20 százaléka betöltetlen maradt. A sofőrhiány a 2019-es szinthez képest Európában mérséklődött a legjobban, ugyanis míg a pandémia előtt az állások 24%-a maradt betöltetlen, addigra tavaly már csak 7 százalékukra nem sikerült munkaerőt találni. Ugyancsak jelentős volt az autóbusz-vezetők iránti igény csökkenése, amely érthető módon 20-ról 5 százalékra csökkent. De mi a helyzet erre az évre vonatkozóan?

Az IRU kutatása szerint a fuvarozó cégek idén már jelentősebb sofőrhiánnyal számolnak a védőoltásoknak köszönhető újranyitás, továbbá a gazdaság és turizmus újraindulása miatt. Ennek megfelelően az európai vállalatok 17 százalékos sofőrhiánnyal számolnak, de ennél jóval több sofőrállás maradhat betöltetlen Mexikóban (18%), Oroszországban (20%), valamint Törökországban (24%). Ez az érték egyébként úgy jött ki, hogy megkérdezték a felmérésben részt vevő cégeket, hogy jelenleg mennyi betöltetlen állásuk van, tehát az is elképzelhető, hogy az év hátralévő részében ennél nagyobb sofőrhiány alakul ki.

Demográfiai bomba

Az IRU felhívja a figyelmet arra, hogy a világon a kamionsofőrök átlagéletkora már 50 év. A helyzetet ráadásul rontotta a 2020-as év, a 25 év alatti sofőrök száma 5 százalékra esett vissza Európában és Oroszországban. Mexikóban 7, Törökországban pedig 8 százalékra tehető a 25 év alatti kamionsofőrök aránya. A szakmai szervezet szerint ezen segíthet, ha a szakmát vonzóbbá teszik a hölgyek számára. Jelen pillanatban ugyanis a világon a kamionsofőrök 2 százaléka erősíti a gyengébbik nem táborát. Igaz, a 2020-as évben kedvező folyamatok indultak meg az autóbusz-vezetők terén, mivel 10-ről 16%-ra nőtt a női sofőrök aránya Európában.

Mindamellett a világon több női influenszer – köztük a svéd Angelica Larsson, a lengyel Iwona Blecharczyk, illetve a japán Rino Sasaki – is azon dolgozik, hogy több nő kövesse a példájukat. A szakmai érdekképviseleti szervezet szerint nem könnyít a helyzeten, hogy a legtöbb országban 21 éves kortól lehet valaki hivatásos sofőr, ezért azt szorgalmazzák, hogy meg kell fontolni ennek a korhatárnak a 18 évre való leszorítását.

A sofőrhiány hatással van az áruszállításra, az ellátási láncokra, a kereskedelemre, a gazdaságra és nagy általánosságban az állampolgárok jólétére. Éppen ezért ez nem egy olyan kérdés, ami várhat. Sürgős lépésre van szükség ezen a téren” – hívta fel a figyelmet Umberto de Pretto, az IRU főtitkára.

Kövess minket a Facebook-on!