2023 első felében jelenik meg a piacon a tisztán elektromos Transit Custom és a Tourneo Custom. Mindkét modellt a Ford vegyesvállalata, a török Otosan fogja gyártani az Isztambultól nem messze lévő Koaceliben. Ez önmagában talán még nem akkora meglepetés, hiszen a dízel változatok régóta ott készülnek (lásd a keretest), az viszont igen, hogy a Volkswagen új 1 tonnás haszongépjárművét is ott fogják összeszerelni.
Mint ismeretes, a Ford még februárban jelentette be, hogy 2024-re mindegyik haszonjárművéből kapható lesz tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtású változat, és hogy a cég várakozásai szerint 2030-ra már a haszonjárműveinek kétharmadát tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtáslánccal rendelik meg a vásárlók.
A Ford Transit Custom otthona
A Koç Holding és a Ford kapcsolata 1928-ig nyúlik vissza; a Ford Otosan jelenleg a török autóipar legnagyobb vállalata, illetve a globális autóipar egyik legrégebben működő és legsikeresebb vegyesvállalata. A Ford Otosan tulajdonában álló kocaeli üzem 2001-ben nyílt meg, és 2004 óta globális szinten is a Ford legfontosabb bázisa a Ford Transit Custom és a 2 tonnás Transit gyártásában.
A Ford Courier modell is Kocaeliben, a Ford Otosan vállalat Yenikoy összeszerelő üzemében készül. A Transit haszongépjárművek teljes értékesített mennyiségének mintegy 85 százalékát a Ford Otosan gyártja Törökországban. A Ford Otosan tavaly decemberben jelentette be, hogy több mint 2 milliárd eurós beruházásra készül a Kocaeli üzem jármű- és akkumulátorcsomag-gyártási kapacitásának növelésére. Ez a bővítés várhatóan 3000 új munkahelyet teremt majd.
Ugyanakkor a Ford azzal is tisztában van, hogy az addig hátralévő időszakban nem minden haszongépjármű-üzemeltető lesz képes egyetlen lépésben átváltani a hagyományos belső égésű motorokról a tisztán elektromos hajtásra. Ezért az új generációs Transit Custom kínálatának továbbra is fontos részét képezik a mild hibridek és a plug-in hibridek.
„A kocaeli üzemet átalakítjuk Törökország első és egyetlen integrált gyártóüzemévé, ahol elektromos járművek és akkumulátorok is készülnek. Büszkék vagyunk arra, hogy olyan környezetet alakíthatunk ki, ahol egy fontos modell készül majd a világ számára” – jegyezte meg az együttműködés kapcsán Ali Koç, a Ford Otosan elnöke és a Koç Holding igazgatótanácsának alelnöke.
2020-ban a Ford piacvezető volt az európai haszonjárműpiacon, de Magyarországon is első helyet ért el tavaly mintegy 34 százalékos piaci részesedéssel a kishaszonjárművek terén.