A Bundesverband Güterkraftverkehr 2008 és 2012 között végzett, több mint 1000 járműre kiterjedő kutatása megállapította, hogy a vezetőt kritikus helyzetekben segítő asszisztensrendszerek akár 34 százalékkal csökkenthetik a balesetek kockázatát. A stuttgarti székhelyű Mercedes-Benz ezért egyre nagyobb figyelmet fordít a vezetéstámogató rendszerek fejlesztésére. 

A csillagos márka 2016 óta kínálja haszonjárműveihez a SideGuard Assistot, vagyis a bekanyarodási asszisztenst. A márka legfrissebb bejelentése szerint ez a vezetésbiztonsági rendszer 2021 júniusától potenciálisan életmentő funkcióval egészül ki. Az új Active Sideguard Assist (ASGA) ezentúl nem csak figyelmeztetheti a jármű jobb oldalán felbukkanó gyalogosokra vagy kerékpárosokra a sofőrt, hanem 20 km/órás tempóig automatikus fékezéssel meg tudja állítani a teherautót, amennyiben a vezető nem reagál időben.

Az ASGA a kormányzás szöge alapján ismeri fel a fékezési beavatkozás szükségességét az esetleges ütközés megakadályozása céljából. A Mercedes-Benz Trucks ezzel a világ első teherautó márkája, amely egy ilyen asszisztenst aktív fékezési funkcióval lát el, amely súlyos sérülések vagy halálos kimenetelű balesetek elkerülését is segítheti.

Automatikusan lelassít és megáll a kamion, ha valaki elalszik a volánjánál 1

Új aktív vezetőasszisztens 

Az új ASGA bemutatása mellett a Mercedes-Benz kettes szintű önvezetésre képes, 2018-ban bemutatott aktív vezetőasszisztensét, vagyis az ADA-t is frissítették. Mint ismeretes, az ADA – amit a Vezess is kipróbálhatott Németországban – bizonyos feltételek esetén aktívan segíti a sofőrt a kormányzásban és a vezetésben. Vagyis automatikusan gyorsít, lassít, vagy fékez, emellett a követési távolság tartására is alkalmas. 

Az ADA új generációja szintén júniusban érkezik és még többet kínál majd. A rendszer már képes lesz vészmegállást kezdeményezni, ha azt észleli, hogy a sofőr például egészségügyi okból nem képes a vezetésbe beavatkozni. Az ADA 2 először vizuálisan és akusztikusan felhívja a sofőr figyelmét, hogy helyezze vissza a kezét a kormányra. Ha többszöri figyelmeztetés ellenére sincs 60 másodperc után reakció, vagyis a sofőr nem fékez, nem ad gázt, vagy nem működteti a rendszert a kormánykeréken található gombokkal, akkor a teherautó a saját sávjában biztonságosan megáll és erről a többi közlekedőt a vészvillogó beindításával figyelmezteti.

A rendszer által kezdeményezett vészmegállás a kickdown funkció aktiválásával bármikor megszakítható. Álló helyzetben az ADA 2 az új elektromos rögzítőféket is aktiválja és kinyitja a központi zárat, hogy könnyedén érkezhessen segítség. Ez elsősorban akkor lehet hasznos kiegészítő, ha ne adj isten a sofőr elalszik a kormánynál, mert ily módon az asszisztens gyorsan és hatékonyan be tud avatkozni. 

Automatikusan lelassít és megáll a kamion, ha valaki elalszik a volánjánál 2

Automatikus vészfékezés 

Az ASGA és az ADA 2 automatikus fékezését nem szabad összekeverni az Active Brake Assist 5 vészfékezés funkciójával. A radaros és kamerás érzékelők segítségével működő ABA 5 a korábbi generációval ellentétben nem csak rész-, hanem automatikus teljes fékezéssel reagálhat 50 km/órás sebességig.

Ha az ABA 5 ütközés veszélyét ismeri fel az elöl haladó járművel vagy akadállyal, esetleg a keresztben átfutó személlyel, akkor először figyelmezteti a vezetőt vizuális és akusztikus módon. Ha a sofőr nem megfelelő módon reagál, a rendszer a második lépésben 3 m/s2-es részfékezéssel lassítani kezd – ez a maximális fékteljesítmény kb. felének felel meg. Amennyiben továbbra is fennáll az ütközés lehetősége, az ABA 5 a rendszer határain belül teljes fékezéssel próbálja ezt csökkenteni vagy elkerülni.

Kövess minket a Facebook-on!