A kumamotói kórház és a Toyota megállapodott arról, hogy demonstrációs célból 2021 nyarán megkezdik a világ első üzemanyagcellás mobil kórházának tesztelését a gyakorlatban.
Az elektromos jármű hidrogént használ az áramtermeléshez, az elektromos energiát pedig nemcsak a hajtáshoz, hanem az orvosi és egyéb berendezések működtetetésére is felhasználhatja.
A Japán Vöröskereszt és a Toyota célja az, hogy bebizonyítsák az üzemanyagcellás elektromos haszon- és életmentő járművek hatékonyan használhatók orvosi célokra, a katasztrófák helyszínein, valamint az egyre sürgetőbb szén-dioxid-semlegesség elérése érdekében.
Sajnos az éghajlatváltozással összefüggésben a tájfunok, heves esőzések és más természeti katasztrófák gyakorisága megnőtt az elmúlt években Japánban. Ezek a jelenségek nemcsak áramszüneteket okoznak az otthonokban és az evakuálási központokban, hanem a katasztrófa sújtotta területeken is jelentősen növelik az orvosi ellátás iránti igényt.
A Toyota már 2020 nyara óta dolgozik a Japán Vöröskereszt kumamotói kórházával azon, hogy ezeket az igényeket miként lehetne minél hatékonyabban kezelni. Ennek a közös munkának az eredményeként a két szervezet nemrég megállapodott abban, hogy egy üzemanyagcellás teherautóból kialakított mobil kórházzal járulnak hozzá a természeti katasztrófákkal kapcsolatos problémák megoldásához.
A jármű normál körülmények között orvosi szolgáltatások nyújtására használható bárhol, ahová út vezet, katasztrófák idején pedig sürgősségi kórházként vethető be a helyszínen, miközben az üzemanyagcellája még áramot is képes biztosítani a környező épületeknek, berendezéseknek.
A Toyota a Coaster kisbuszra építve fejlesztette ki a mobil kórházat, amelynek áramforrása az első generációs Toyota Mirai üzemanyagcellás rendszerét használja. Közúton környezetbarát módon, szén-dioxid- és egyéb károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik, alacsony zajszinttel és vibrációval járó vezetési élményt nyújtva.
A beépített konnektorokkal – amelyek nem csak a jármű belsejében, hanem az utastéren kívül is megtalálhatók – a Coaster kórház számos elektromos eszköz áramellátására képes. Külső egyenáramú elektromos tápellátó rendszerrel is ellátták, amely nagyteljesítményű, 9 kW-os áramellátást biztosít 90 kWh-s kapacitás mellett.
Belül a jármű egyesíti a légkondicionálást egy fejlett légcserélő rendszerrel és egy HEPA-szűrővel – amely képes kiszűrni a levegőből a 0,3 μm-nél nagyobb átmérőjű részecskék 99,97 százalékát –, hogy csökkentse az utasok megfertőződésének esélyét munka közben.
A Toyota úgy véli, hogy az üzemanyagcellás mobil kórház jelentős előnyökkel rendelkezik a hagyományos mobil kórházakhoz képest. Nemcsak környezetvédelemi szempontból, hanem azért is, mert a csendes és vibrációmentes működés csökkentheti az orvosi személyzet és a betegek stresszszintjét. A közelgő demonstrációs tesztek arra irányulnak majd, hogy hatékonyan kihasználhassák a jármű energiaellátási képességeit orvosi és egyéb egészségügyi célokra bárhol, ahol katasztrófa történt.
Az autógyártó és a Japán Vöröskereszt egyaránt úgy gondolja, hogy a betegek sürgősségi szállítása mellett a mobil kórház számos feladatra bevethető még az egészségügy területén, ideértve a véradóbuszok és az orvosi vizsgálati járművek áramellátását, esetleg kórházi ellátást vagy PCR-tesztelés biztosítását gyéren lakott területeken is.