Az amerikai Motor Coach Industries (MCI) bemutatta első, tisztán elektromos távolsági autóbuszát. A J4500 Charge néven leleplezett busz hiánypótló szerepet tölthet be, hiszen nagy utasbefogadóképességével emelkedik ki a távolsági utasszállításra szánt e-buszok közül. Az újdonság 2,59 méter széles, 3,58 méter magas és 13,8 méter hosszú. Utóbbi kirívó értéknek számít, ilyen hosszú elektromos távolsági buszokat ugyanis egyelőre nem sokan gyártanak.

Az extra hosszúság 60 ülőhely beépítését teszi lehetővé úgy, hogy a dupla ülések mögött extra lábtér áll rendelkezésre a fedélzeten utazóknak. A kényelem és komfort amúgy is kiemelten fontos szempont az USA-ban használt távolsági autóbuszoknál, de ennél a busznál kifejezettem törekedtek arra, hogy az átlagosnál egy picit többet nyújtsanak ezen a téren. Éppen ezért a belső megjelenés a „business” kategóriára hajaz a LED-es belső utastéri világítással, a megvilágított lépcsőkkel, a laminált padló hatást keltő padló borítással, illetve a grafitszürke, hárompontos biztonsági övvel ellátott bőrülésekkel. 

A zöldhullám már az amerikai távolsági buszokat is elérte 1

A magaspadlós építésből adódóan az utastér kialakítását semmilyen mértékben nem befolyásolta az elektromos hajtáslánc integrálása. A J4500 Charge hajtásáról 354 lóerő (260 kW) csúcsteljesítményű villanymotor gondoskodik, amelyet a Siemenstől vásárol az amerikai cég. A működtetéséhez szükséges áramot viszont már az èszak-amerikai XALT által gyártott, 544 kwh kapacitású akkumulátor-csomag biztosítja. Ezt a lítiumion (NMC) akksikból álló pakkot 150 kW teljesítményű DC gyorstöltővel kevesebb mint négy óra alatt lehet feltölteni. Egy feltöltéssel pedig – az időjárási és a forgalmi viszonyoktól függően – 262-375 kilométert tud megtenni. 

A közel 14 méter hosszú távolsági buszban dolgozó hajtáslánc nem teljesen új fejlesztés, ugyanis az a New Fylertől ered. Az MCI azért használhatja, mert a két cég fölött Észak-Amerika legnagyobb buszgyártója, az NFI gyakorolja a tulajdonosi jogokat, amely emellett olyan márkákat tudhat magáénak még mint a skót Alexander Dennis, vagy a brit Plaxton.

Adódik persze a kérdés, hogy egy ekkora befogadóképességgel és hatótávval rendelkező elektromos busz, mekkora össztömeggel rendelkezik, ha esetleg teljes kapacitással üzemel. A gyári adatlap szerint mindent együtt véve a súlya elérheti a 24,5 tonnát, vagyis körülbelül olyan nehéz, mint egy nehéz kategóriás kukásautó.  Mindez annak is köszönhető, hogy a cég ahol tudott, ott jelentős súlycsökkentést hajtott végre.  A J4500 Charge félig önhordó karosszériával rendelkezik, amely rozsdamentes acélprofilokból, valamint üvegszálerősítésű kompozit elemekből épül fel. 

 

 

A távolsági elektromos busz mellett a MCI bemutatott egy akkumulátor-technológiás, elővárosi változatot is D45 CRTe LE Charge néven, amely kétajtós változatban, közel 200 kilométeres hatótávolsággal készül. Az USA-ban már korábban is próbálkoztak elektromos távolsági busszal, de a Gaffoglio Family Metalcrafters alkotása inkább látványban, mintsem tudásban emelkedett ki négy évvel ezelőtt. Az MCI J4500 Charge bemutatásáig csak a BYD és a Van Hool kínált az USA-ban tisztán elektromos távolsági autóbuszt. Így a mostani bejelentés egy kicsit felélénkítheti az amerikai távolsági buszok zöldülési folyamatát. 

Kövess minket a Facebook-on!