Azoknak, akiket még besoroztak kötelező sorkatonaságra idehaza, azoknak ismerősen csenghet a MAZ márkanév. A fehérorosz Minszki Autógyár fő profilját jelenleg is a teherautó-gyártás adja, ezért aztán nem meglepő, ha időről időre előáll egy innovatívnak szánt megoldással. Ezek közé tartozik egy 47 méter hosszú kamion prototípusa is, amivel az Ázsia és Európa közötti selyemúton közlekedő szerelvényekre kívántak egy hatékony alternatívát nyújtani. Európa és Ázsia között ugyanis Oroszországon, Kazahsztánon és Mongólián keresztül vezet az út. 

A MAZ az extra hosszú, az ausztrál országúti kamionokhoz hasonlatos szerelvényt a Fehérorosz Műszaki Intézettel közösen fejlesztette ki. A jármű egy meglehetősen szokatlan koncepció mentén született meg: a MAZ 5440 típusú nyerges vontató mögé összesen három darab félpótkocsit kapcsoltak. Az elsőt normál módon, a nyeregszerkezethez erősítették, míg a másik kettőt egy-egy belső égésű motorral ellátott dollyhoz.

Európai utakra szánták ezt a 47 méter hosszú kamiont 1

A plusz motorok alkalmazására a tervezők szerint azért volt szükség, mert így könnyebben megoldható a 100 tonnás össztömeg mozgatása. Az viszont más kérdés, hogy így gyakorlatilag nem sokat nyernek a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén, hiszen mindegyik dolly saját kipufogórendszert kapott. Vagyis ezzel a megoldással maximum a sofőrök számán lehet spórolni, ami így ebben a formában nem túl népszerű ötlet. A MAZ az extra hosszú kamionját 2012-ben mutatta be, azóta nem sokat lehetett hallani felőle. Nem csoda, ha nem indult meg a sorozatgyártása a kamionnak, bár kétségtelen, hogy ebben az is szerepet játszik, hogy Európa nagy részén még nem engedélyezték az extra hosszú kamion szerelvények közlekedését.

Európai utakra szánták ezt a 47 méter hosszú kamiont 2

Finnországban ugyanakkor már 34,6 méter hosszú, 76 tonnás teherautók is közlekedhetnek, így ha idővel a szakmai szervezeteknek és a törvényhozóknak sikerül zöld ágra vergődniük a kérdésben, akkor a legvalószínűbb az, ha a finn, vagy más skandináv országok példáját követik. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) tavaly azt szorgalmazta, hogy minden EU-tagállamban engedélyezzék a 32 méter hosszú kamionokat, mert így gyorsabban el lehetne érni a célul kitűzött szén-dioxid-kibocsátás csökkentését.