Kilenc év szolgálat és több százezer megtett kilométer után szombaton nyugdíjazzák a Van Hool A300-as típust – közölte a Vezess-sel a BKV sajtóosztálya. A közlekedési társaság ebből az alkalomból másnap fotós járatot biztosít a közlekedésbarátok számára. Május 23-án vasárnap, tehát már nem menetrend szerinti utasszállításban, hanem különjáratként teheti meg utolsó kilométereit a modell.
A Van Hool A300 típusú szóló autóbuszából a BKV 2012-ben vásárolt 13 darabot Hollandiából. Az akkor 12 éves járművek nem számítottak fiatalnak. A Napi Gazdaság korabeli cikke szerint az autóbuszokat a Womy Equipment Supply szállította le a közlekedési társaságnak darabonként 26 250 euró (átszámítva kb. 9 millió forint) értékben. Beszerzésük a BKV szerint azonban gazdaságosabb volt annál, mint az általuk leváltott idősebb autóbuszok tovább üzemeltetése, vagy felújítása. Ráadásul üzembe állításukkal tovább növelhették az alacsony padlós járművek számát. Nem ezek voltak azonban az első Van Hoolok a cégnél, a BKV 2009-ben használt AG300 típusú csuklós buszokat is vásárolt.
A beszerzett Van Hoolokat természetesen el kellett látni az egységes flottaszínnel (ez még a szürke-kék fényezés volt), de nagyobb felületű nyitható oldalablakokat, illetve Spheros Aerosphere Tropical 300 klímaberendezéseket kaptak, továbbá zárt vezetőfülkével is felszerelték őket. A Van Hool A300-as típust 1991 óta gyártja a belga gyártó, egyik legfontosabb jellemzője, hogy a legtöbb alacsony padlós, szóló kivitelű városi busszal szemben nem farmotorral készül. A hajtására szolgáló 218 lóerős, 850 Nm nyomatékú DAF dízelmotort ugyanis a második ajtóval szemben építették be.
A BKV-s beszerzésig nem számított közismertnek itthon a típus, igaz, már 1992-ben beszámolt róla a Kurír. „Üde színfoltot jelentett viszont a városi buszok között a Van Hool A 300-as típusa, amely alacsony padlószintjével, aszimmetrikusan elhelyezett motorjával nem csupán mint érdekesség hívta fel magára a figyelmet, hanem rávilágított arra is, hogy nem megoldhatatlan műszaki probléma emberközpontú – jelen esetben lépcső nélküli – tömegközlekedési eszközt készíteni” – volt olvasható a napilap hannoveri kiállítással kapcsolatos beszámolójában.
A 13 darabos flottát a BKV Dél-pesti Divíziója üzemeltette, így a buszok jellemzően a főváros délkeleti térségében közlekedtek. A gyári támogatás és alkatrészellátás megszűnése a flotta folyamatos leépüléséhez vezetett. Ennek köszönhetően mára csak az MCA-005 forgalmi rendszámú autóbusz maradt meg. A BKV tájékoztatása szerint az autóbusz május 21-én, pénteken a 266-os, 22-én a 236-os vonalon fog közlekedni. Vasárnap, a fotósjárat pedig a lenti menetrend alapján közlekedik majd.
2021. május 23. vasárnap
|
||
Különjárat, utasszállítás nélkül, fényképezési lehetőséggel
|
||
Helyszín
|
tervezett érkezés
|
tervezett indulás
|
Kispest, Kós Károly tér
|
9:00
|
9:15
|
Blaha Lujza tér, Népszínház utca
|
9:45
|
10:00
|
Csepel, Szent Imre tér
|
10:30
|
10:40
|
Pesterzsébet, városközpont
|
11:00
|
11:10
|
Pesterzsébet, Mátyás király tér
|
11:30
|
11:40
|
Szentlőrinci úti lakótelep
|
11:50
|
12:00
|
Soroksár, Hősök tere H (Templom utca)
|
12:20
|
12:30
|
Víztorony tér
|
12:40
|
12:50
|
Pestszentimre, Benjámin utca
|
13:00
|
13:10
|
Alacskai úti lakótelep
|
13:20
|
13:30
|
Pestszentimre, Sportkastély
|
13:40
|
13:50
|
Szarvas Csárda tér
|
14:05
|
14:15
|
Kőbánya-Kispest M
|
14:45
|
–
|