Május első hetében szenzációs hírrel állt elő a Daimler, miszerint legördült az első példány a szerelőszalagról abból a 400 darabos limitált szériás Actrosból, amit még tavaly mutattak be Edition 2 néven. Az ilyeneket nagyon hamar elkapkodják a nyugat-európai, illetve főleg német üzemeltetők. Mégis, ez alkalommal az egyik Magyarországon kötött ki és nem is akárhogyan. Egy magyar fuvarozó ugyanis úgy döntött, ezzel teszi fel a pontot az i-re.
„Van, hogy a megrendeléseinket magam szállítom le a partnereinknek, olyankor valamelyik nyerges vontatónk kormánya mögé ülök” – kezd bele a sztoriba László János, az Észak-Magyar Téglaipari Kft. tulajdonosa, aki lényegében cégének saját áruját, a kis méretű tömör téglákat teríti az országban, de Romániába és Szlovákiába is exportálnak belőle. János afféle régi motoros a fuvarozásban, tényleg nem ma kezdte és már hozzá van szokva ahhoz, ha az emberek a szemöldöküket húzogatják, ha az első „autójáról” kérdezik.
Csepellel kezdte
„Anno egy kockafülkés, mezítlábas Csepel 452-essel kezdtem a szakmát, amiben még a D-344-es Csepel motor dolgozott. Ezután jött a ZiL, a Škoda MTS, majd a billenő fülkés Škoda-Liaz. A nyugati gyártmányok közül elsőként egy Scania 112M-mel dolgozhattam, aztán 1997 körül megvásároltam az első Mercedes-Benz Actros 18.35-ösömet”– árulta el László János. Hozzátette: ez nagyon szívéhez nőtt, hiszen bár használtan, 200 ezer kilométerrel vette, mégis 1,6 millió kilométeres futásteljesítményt tett bele. Nem volt sok baj vele, az étvágya sem volt túlságosan nagy, mivel a 350 lóerős motor megelégedett a 30-32 literes fogyasztással. 2008-ban tudott először újonnan teherautókat venni MP3-as Actrosok személyében. Ezek végérvényesen is a márka rajongójává tették.
Korábban már megpróbált lecsapni egy limitált szériás Actrosra, de azokat hamar szétkapkodták, szinte esélye sem volt. Ennél viszont időben lépett, megkereste a hazai forgalmazót, ahol egy kis türelmet kértek, mert még ők sem tudták akkor, egyáltalán be lehet-e még foglalni egyet a német kollégáknál. „Ez, ami most itt áll a XI. kerületi Pappas előtt, garantáltan az első öt legyártott Edition 2 között van„- hívta fel a figyelmet Szentmiklósi Miklós, a Pappas Auto értékesítője. Ez hatalmas siker, ilyenre eddig nem nagyon volt példa Közép-Európában. Bár az Edition 2 egy készen összeállított vontató, ettől függetlenül a németek figyelembe vettek egyedi elvárásokat is. László János például inkább hagyományos visszapillantó tükrökkel, légrugós fülkével kérte az Actrost, plusz még egy mellékhajtást is kért, mivel mozgóplatós félpótkocsit fog húzni.
Egyedi megjelenés
Túlzás nélkül állítható, hogy ezen az Actroson órákig legeltetheti a szemét az ember. Vagy akár napokig is. Annyira más világ az országúti nyergesek között, hogy arra nincs szó. Fülkéje és az oldalszoknyák a „cerussitszürke magnó” árnyalatban pompáznak, a jóféle Continental gumiabroncsokat pedig mélyfekete fényezésű keréktárcsákra tették fel. Nyilván nem lehetett kihagyni a kihagyhatatlant: mindkét tengelynél jókora Merci-csillagok ragyognak, a kabin oldalán pedig sok-sok háromágú csillagocska fedezhető fel. A visszapillantó tükrök házait holdkőszürke-metál fényezéssel látták el, egy-egy krómbetéttel kiegészítve, ami egyébként jól passzol a nappali LED-menetfénnyel, a jármű orrán lévő világító Mercedes-Benz csillaggal, valamint a szélvédő felett elhelyezett LED-es helyzetjelzőkkel. Felettük pedig ott virít az Edition 2-es felirat, összetéveszthetetlenné téve a nyergest más Actrosokkal szemben.
Az összképet az alváz 25 mm-rel történő süllyesztése, valamint a rozsdamentes acéllapokkal történő borítása teszi teljessé. Ettől válik igazán sportos és dögös nyergessé az Actros, amely így ebben a formában akár a Kamion Európa-bajnokság egyik felvezető járműve is lehetne. Az exkluzív megjelenés a fülke belsejében is tetten érhető. Amikor kinyitja az ember az ajtót, hogy felszálljon, elővillannak a rozsdamentes acél fémlépcsők és a küszöb alatt egy „Edition 2” feliratot is kiszúrhat a sofőr. Ebből látszik, hogy nem akármilyen „ménest” ülhet meg az ember.
A vezetőülésbe ülve aztán folytatódik a lehengerlő vizuális élmény: a bőrkormányt egy teljesen digitális műszerfal veszi körbe. A limitált szériás példányba az Actroshoz kínált legnagyobb méretű digitális műszeregység-kijelzőt, illetve multimédia kijelzőt építettek be, ami nagyban megkönnyíti a kezelésüket. A műszerfal teteje bőrborítást kapott és a különféle részeket mandulabézs cérnavarrással illesztették össze. A műszerfal alsó részén pedig a Forma-1-es autók világát megidéző karbon borítást alkalmaztak. A kabin egyszerre otthonos és vagány: a bőrborítású ülések vastag és integrált fejtámlával, megerősített oldaltámasszal és kartámasszal rendelkeznek. Emellett beépített masszázs funkció is van bennük, de egyébként enélkül is extra kényelmesek lennének.
Ciki vagy nem, de ebben a járműben inkább levenné a cipőjét az ember. A sofőr ugyanis szürkésfekete kárpitokon pihentetheti a talpait. Ha megéhezik, akkor a hálóágy alatt található hűtőládából bármikor előkaphatja az elemózsiáját, amit akár kényelmesen el is fogyaszthat az utasüléssel szemben, a műszerfalból kihajtható asztalkán. Bár ez az „autó” nem nagyon fog négykezesben menni, ettől függetlenül egy, az alsó ágynál jóval szélesebb matraccal rendelkező ágy is lehajtható a fülke hátfaláról. A hatalmas Mercedes-Benz csillagos függönnyel pedig teljes mértékben elzárhatja magát a külvilágtól a felső ágyon pihenő sofőr. Végül, de nem utolsósorban fontos megjegyezni, hogy ezt az Actrost dinamikusan változtatható belső világítással is felszerelték, így a sofőr mindig a hangulatához legjobban illeszkedő kabinvilágítást aktiválhat. Van a palettán lilás, pirosas, zöldes, illetve kékes árnyalatú LED-világítás is. Utóbbi kifejezetten jól jön, ha éjszaka vezet valaki, ugyanis a monitorok és okostelefonok által kibocsátott kékes fény a kutatások szerint jobban ébren tartja a sofőrt, mint a kávé.
Az Actros fülkéjét további kényelmi berendezések és kiegészítők teszik még otthonosabbá és praktikusabbá. A gyár például egy, a kormányra szerelhető laptoptartót, valamint egy Mercedes-Benz mintás ágyneműhuzatot is biztosított a járműhöz. A szélvédő előtt kihúzható sötétítő függönyökről pedig még több csillag köszönhet vissza a sofőrre egy-egy pihenő alkalmával. Az elektronikusan nyitható tetőablakon keresztül pedig akár az igazi csillagokat is csodálhatja a sofőr.
Bivalyerős motor
A limitált szériás Actros technikai értelemben is a csúcs. Hajtásáról a legerősebb OM 473-as, soros elrendezésű, hathengeres, 15,6 literes, 625 lóerős dízelmotor gondoskodik, amely 3000 Nm-es nyomaték leadására képes. Az erőforráshoz PowerShift 3 automatizált sebességváltó kapcsolódik. A vezető munkáját olyan vezetéstámogató rendszerek segítik, mint az aktív vezetési asszisztens (ADA), ami lényegében összehangolja az aktív sávtartó, a tempomat, a távolságtartó asszisztens, a prediktív hajtáslánc vezérlés (PPC) és a holttérfigyelő asszisztens munkáját. Ezen kívül természetesen ott vannak az Actrosban a már-már „kötelező” fejlesztések is, így például az 5. generációs vészfékasszisztens, a táblafelismerő rendszer, az éberségfigyelő, valamint az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP). A kanyarodást segítő fényszóróasszisztensről nem is beszélve.
Hazánk és talán a régió egyetlen Edition 2 felszereltségű Actrosa hamarosan munkába áll, és mivel itthon fog dolgozni, ezért bárki találkozhat vele. A verebek azt csiripelik, hogy a hajdúszoboszlói kamionos találkozón is látható lesz. László János szeretne erről nyugdíjba menni, vagyis számára ez lesz a csúcs, a nagybetűs nyerges vontató, amire öreg korában is emlékezni fog. Most úgy gondolja, hogy akkor sem fog megválni tőle, és ha eljön az idő, akkor még az OT-rendszámot is elintézi neki – mondta nevetve a fuvarozó. Úgy legyen!