Még alig zárult le az előző tesztidőszak, máris újabb elektromos autóbuszt próbálhat ki a fővárosi utazóközönség. A fehér fényezésű BYD K9-es típusú tesztbusz korábban Olaszországban és Görögországban is vendégeskedett, de már magyar rendszámmal róhatja az utakat. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK), az ArrivaBus és a BYD közös sajtótájékoztatón mutatta be az újdonságot.
„Napjaink égető és sürgető problémája a környezetszennyezés és károsanyag-kibocsátás. Az Európai Unió 2050-re szeretné elérni azt, hogy egyensúlyba kerüljön a légkörbe kibocsátott és az onnan kivont szén-dioxid” – hangsúlyozta Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője. Hozzátette: a BKK kiemelten fontosnak tartja, hogy a környezetkímélő közlekedési alternatívákat népszerűsítse. A közlekedésszervő szeretné, ha a fővárosiak minél többször utaznának olyan járművekkel, amelyek nem bocsátanak ki káros anyagokat.
„A 2050-es közlekedési célok eléréséhez elengedhetetlen, hogy mérsékeljük a közlekedési szektor károsanyag-kibocsátását. Ennek egyik eszköze lehet az, hogy a régi környezetszennyező autóbuszokat új, a jelen és a jövő kihívásainak megfelelő elektromos autóbuszokkal váltsuk ki” – emelte ki a BKK kommunikációs vezetője. Éppen ezért a BKK a második legnagyobb szolgáltatójával, az ArrivaBusszal közösen tesztel egy ideje elektromos buszokat. Ennek az együttműködésnek a következő állomása a BYD típusú autóbusznak a futáspróbája, amellyel június 2-ától utazhatnak a budapesti utasok a 105-ös vonalán. Az e105 jelzéssel közlekedő buszt két hétig lehet kipróbálni, természetesen az ilyenkor megszokott módon díjmentesen.
A háromajtós BYD K9U típusú autóbusz 12,2 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,37 méter magas. Utasterében 22+2 ülőhely és 43 állóhely áll rendelkezésre (2 db kerekes székes utassal számolva) és nemcsak a második ajtóval szemben, hanem a jobb oldalon, az első kerékdob mögött is kialakítottak egy peront a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedők részére. Ennek köszönhetően az utastér jóval tágasabbnak hat. Fedélzetén könnyen tisztítható, vandálláló utasülések vannak, de a budapesti igények alapján kárpitozott ülésekkel is készülhet. Az utasok tájékoztatását egy, a vezetőfülke fölött elhelyezett digitális kijelző szolgálja, a fedélzeten utazók kényelme érdekében pedig légkondicionálóval, illetve egyéni leszállásjelzőkkel látták el az autóbusz utasterét.
A jármű hajtásáról két darab, egyenként 204 lóerős (150 kW) csúcsteljesítménnyel rendelkező kerékagymotor gondoskodik, amelyek a 348 kWh összkapacitású akkumulátorcsomagból nyerik a működéshez szükséges áramot. Az új autóbuszok lítium-vas-foszfát akkumulátorai 3-3,5 óra alatt teljesen feltölthetők és egy feltöltéssel legalább 300 kilométert képesek megtenni emissziómentesen. Csak érdekességképpen: ekkora távolság megtételéhez egy dízel busznak legalább 35 liter gázolajra van szüksége.
A BYD-ről
Európában eddig legalább kétezer e-buszt vásároltak az üzemeltetők a BYD-től. A kínai konszern 20 országban, több mint 100 városban közlekedő autóbuszai egészen mostanáig 90 ezer tonnával csökkentették a közösségi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. A komáromi összeszerelő üzemmel (volt Nokia-gyár) is rendelkező BYD négy hazai városban jelent meg eddig autóbuszaival. Pécsett 10 darab, Tatabányán 2 darab, Salgótarjánban pedig egy darab BYD gyártmányú autóbusz szállítja az utasokat. A napokban pedig átadásra kerül egy kétajtós K9-es szóló busz a Volánbusznak, amely Révkomárom (Komárnó) és Komárom között fog közlekedni. A BYD fő szervizpartnere itthon az Eurotrade Kft., de több helyi és lokális partnerrel is együttműködnek.
„Megtiszteltetés számunkra, hogy a BYD és a BKK ezt a járművet is tesztelni kívánja. A Budapesten forgalomba álló BYD K9-es e-busz a legnépszerűbb, legkeresettebb típusunknak számít. A modell energiafelhasználása kifejezetten kedvező, a pécsi tapasztalatok alapján elmondható, hogy átlagos fogyasztása 1 kWh/km-es érték alatt van, vagyis valósnak tekinthető a 300 kilométeres hatótáv a K9-es típus esetében” – jegyezte meg a sajtótájékoztatón Krenner László, a BYD közép-kelet-európai értékesítési vezetője.
Krenner László kiemelte, hogy a BYD a világ vezető elektromos autóbuszgyártójának számít, amely eddig több mint 65 ezer akkumulátor-technológiás buszt adott át a világon különféle üzemeltetőknek. A konszern jelenleg az egyetlen e-busz-gyártó, amely saját erőátviteli rendszert, akkumulátort, villanymotorokat, illetve motorvezérlő rendszereket fejleszt és gyárt.
Sok induló a BKV elektromos busz tenderén
Márciusban megírtuk, hogy a BKV 80 darab elektromos szóló buszt kíván vásárolni. A közlekedési társaság tájékoztatása szerint a közbeszerzési eljárás első, részvételi szakaszában 10 jelentkezés érkezett az április 13-i határidőig. Jelenleg a jelentkezések bírálata zajlik. A részvételi szakasz lezárására júniusban kerül sor, a pályázó cégek kiléte az ekkor megjelenő, a részvételi szakasz eredményéről szóló összegzésből lesz megismerhető.
Újságírói kérdésre a BYD közép-kelet-európai értékesítési vezetője azt is elárulta, hogy ár-érték arányban a BYD-buszok versenyképesek a nagyobb elektromos buszgyártókkal. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az elektromobilitásban a járműveknél elsődlegesen az élettartam költség a döntő tényező. Bár az e-buszok ténylegesen másfél- vagy kétszer drágábbak a dízeleknél, azonban az élettartam és a fenntartási költségük lényegesen alacsonyabbak hosszútávon nézve. Ez nem csak a kedvezőbb üzemanyagköltségekkel, hanem az egyszerűbb, sokkal kevésbé szervizigényes technológiával magyarázható.
A budapesti tesztet követően várhatóan több vidéki nagyvárosban is feltűnik majd teszt jelleggel a fehér BYD K9U autóbusz, mivel a cég a Zöld Busz tesztprogramban is részt vesz.