Svédországban nemcsak az önkiszolgáló élelmiszerboltok szaporodnak, hanem az elektromos Scania teherautók is. Legutóbb az ország egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó vállalatánál, az Axfoodnál állt forgalomba két környezetbarát Scania. Az egyik egy plug-in hibrid P 360-as, a másik pedig egy 25P típusú tisztán elektromos Scania teherautó.

A járművek nagyjából 300-400 kilométert tesznek meg egy nap a svéd főváros vonzáskörzetében, ami azt jelenti, hogy az akkumulátortechnológiás változatot nemcsak felrakodáskor, hanem lerakodáskor is tölteni kell. Ez azonban már meglehetősen kulturált módon van megoldva, ugyanis az Axfood logisztikai partnerénél, a Dagab raktárainál külön töltőoszlopokat telepítettek az elektromos áruszállító töltésére. Természetesen ugyanitt a hibrid akkumulátora is gyorsan és egyszerűen feltölthető. 

A Scania 25P típusú teherautót 300 kWh teljesítményű lítiumion-akkumulátorcsomaggal szerelték fel és egy feltöltéssel legalább 250 kilométert képest megtenni. A plug-in hibrid teherautó pedig tisztán elektromos üzemmódban körülbelül 60 kilométerre juthat, ami azt jelenti, hogy ezzel a járművel is lehet a városközpontokban emissziómentesen közlekedni. A 360 lóerős dízelmotorja ugyanakkor bioetanollal is üzemeltethető, így nagymértékben csökkenthető a jármű szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátása. 

Így fogják a jövőben szállítani az élelmiszereket? 1

A Scania és a Dagab a Reel1 projekt keretében működik együtt, amelynek célja, hogy csökkentsék a Stockholm környéki élelmiszer-szállítások karbonlábnyomát. Ez a projekt 2020 augusztusában indult el a svéd Energiaügynökség, valamint az innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával és finanszírozásával. Az ilyen és ehhez hasonló projektek löketet adhatnak az elektromos járművek elterjedésének, mivel lehetőség van arra, hogy a szériagyártású teherautók valódi körülmények között kerüljenek kipróbálásra. Így a jövendőbeli üzemeltetők pontos képet kaphatnak arról, hogy milyen előnyökkel járhat számukra az elektromos hajtásba történő beruházás. Ennél is fontosabb azonban, hogy az e-teherautókkal késő este, vagy akár éjszaka is végezhetők kiszállítások, ezáltal elkerülhető, hogy a járművek a reggeli dugókban rostokoljanak.