Az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) közvélemény-kutatásra alapozott tanulmányt készített, hogy felmérje a hivatásos sofőrök leterheltségét. Vizsgálódásaik alapján a hivatásos járművezetők fáradtsága már megszokott jelenség az európai utakon.
A mintegy 3000 teherautó- és buszsofőr bevonásával készült statisztika szerint a teherautó-sofőrök 60 százaléka, az autóbusz-sofőrök 66 százaléka szerint rendszeresen kell fáradtan vezetniük. Közel 800 sofőr vallotta, hogy baleseti helyzetbe keveredtek a fáradtság miatt. A teherautó-sofőrök közel egyharmada és az autóbusz-sofőrök egynegyede számolt be arról, hogy előfordult, hogy vezetés közben elaludt a volánnál. Az autóbusz-sofőrök 57 százaléka és a teherautó-sofőrök 52 százaléka arról számolt be, hogy mikor fáradtnak érzik magukat és kiállnának pihenni, erre nincs lehetőségük, vagy a határidők tartása, vagy a közlekedési környezet miatt.
Az ETF ezek alapján felhívja a figyelmét az érintetteknek, hogy a munkáltatók garantálják a tisztességes béreket (így elejét véve a túlmunkának), tegyék rugalmasabbá a vezetési és pihenési idők beosztását, az EU szervei pedig a közlekedésbiztonsági stratégiájukban helyezzék előtérbe a sofőrök fáradtságának a kiküszöbölését.