Ennek fontos mérföldköve, hogy a logisztikai és fuvarozói ágazat meghatározó érdekképviseleteinek közreműködésével megalakult az e-CMR Europe Kft. A projekttársaság célja a belföldi és nemzetközi elektronikus fuvarlevél gyors hazai bevezetése.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár jelenlétben írta alá csütörtökön a hazai közúti fuvarozói és a szállítmányozói oldal három meghatározó szakmai szervezete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesület (MSZSZ), valamint a közúti szállításhoz kötődő informatikai rendszerek fejlesztésében élenjáró i-Cell Mobilsoft Zrt. azt az együttműködési megállapodást, amelynek célja, hogy már ebben az évben elinduljon Magyarországon a digitális fuvarkísérő okmány szolgáltatás, az e-CMR platform.
Eddig postán küldték
A CMR-fuvarokmány és a belföldi fuvarlevél a közúti árufuvarozás összetett funkciós árukísérő dokumentumai, amelyek a szállított áru, feladó és címzett, illetve a fuvarozó adatain felül a szállítási szerződés létrejöttének, a felelősségi köröknek, illetve az áru átadásának és átvételének igazolására is szolgálnak. Ezeket a dokumentumokat eddig papíralapon, postán küldték. „A CMR a fuvarozó által elvégzett munka számlázásának alapja, és ameddig e dokumentum papíralapon és gyakran postai úton jut el az érintettekhez, addig nehézkes, hosszadalmas, és számos, ráadásul lassan korrigálható hibalehetőségre ad alkalmat a rendszer” – hangsúlyozta Ignácz József Péter, az MKFE elnöke. Hozzátette: „Az e-CMR nemcsak felgyorsítja, de teljesen biztonságossá teszi a megbízók és szolgáltatók közötti elszámolást, ami közös érdekünk, hiszen tovább növelheti az alágazat hatékonyságát, versenyképességét.”
A négy szervezet célja, hogy a hazai fuvarozók és logisztikai szereplők egy kizárólag magyar tulajdonosi hátterű és megfelelő szakmai tudással rendelkező szolgáltatón keresztül férjenek hozzá az e-CMR-szolgáltatáshoz, amelynek általános elterjedését gyorsíthatja az EU elektronikus áruszállítási információs rendszerének (az EU eFTI) 2024-ig történő bevezetése is. Az eFTI alkalmazásával minden, a fuvarozást kísérő dokumentum digitalizálttá válik, ami nemcsak a logisztikai ágazat működését gyorsítja és teszi versenyképesebbé, hanem hazánk és az EU zöld törekvéseinek is megfelel.
„A járványhelyzetben a GDP hat százalékát előteremtő szállítás-raktározásban is bebizonyosodott, hogy a személyes térben intézett ügyek jó része áthelyezhető a virtuális valóságba. A papíralapú adminisztrációt kiválthatja az elektronikus dokumentum, ami nemcsak felgyorsítja a folyamatokat, hanem csökkenti azok költségeit és környezeti terheit is” – jegyezte meg Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
Az e-CMR megvalósításával hazánk nemzetközi viszonylatban is innovatív megoldást vezethet be, mivel a rögzítendő adatok nagy része azonos, ezért összekapcsolható a veszélyes áruk, termékek szállításának regisztrációjára szolgáló, a NAV által üzemeltetett EKÁER rendszerrel. Az e-CMR további előnye, hogy azonnali és valós adatok nyerhetők ki a szállított áruk helyzetéről, ennek köszönhetően pedig felgyorsulhat a panaszkezelés folyamata. Nemcsak a feladók, de a címzettek is egyszerűbben kísérhetik nyomon az áruk mozgását, és módjukban áll majd azonnal beavatkozni azokban a helyzetekben, amikor valamilyen változtatásra van szükség a logisztikai folyamatok során.