Röviden – Volkswagen Caddy Cargo | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen tavaly mutatta be az ötödik generációs Caddyt, ami egyterűként áru-, vagy személyszállításra is alkalmas. |
Mit tud? | Tetszetős külső és belső megjelenés, praktikus és kényelmes utastér. |
Mibe kerül? | A Caddy Cargo nettó 6 708 000 forintról indul, a tesztben szereplő változat pedig nettó 8 592 110 forintba kerül |
Kinek jó? | Mivel akkora, mint egy személyautó, ezért elsősorban városi és regionális áruszállításra alkalmas. |
A Volkswagen Caddy aligha szorul bemutatásra, hiszen régi motorosnak számít a hazai piacon. Manapság már akkor is ilyen típusú furgon jön, ha valaki a neten intézi a bevásárlást. Méretéből adódóan ideális a kis távolságokra történő áruszállításra. Ő egy igazi „Last Mile” vagyis „utolsó mérföldes” kishaszonjármű, ami már közvetlenül a vásárlóhoz viszi el a megrendelt terméket, árut vagy szolgáltatást. 2020 februárjában a Volkswagen elérkezettnek látta az időt, hogy bemutassa az ötödik generációs változatot, ami immáron moduláris keresztmotoros platformra (MQB) épül. Bő egy évvel a nemzetközi premier után már itthon volt lehetőségünk kipróbálni egy normál tengelytávolságú Caddy Cargót, vagyis egy zárt áruszállítót.
Külső
A dizájn terén a Caddy hamisítatlanul „fauvés” és kicsit az előző generációs változatra is hajaz. Ez leginkább az A oszlop ívén, a széles és magas szélvédőn, valamint a fényszórokon érhető tetten. Mégis van egy fontos különbség: az új generációs változat légellenállási mutatója jelentősen javult, mivel a korábbi 0,33-mal szemben immáron csak 0,30 cw-t tesz ki. A karosszériája 9,3 centiméterrel hosszabb és 6,2 centiméterrel szélesebb lett az elődjénél, tehát volt mozgástere a mérnököknek. Bár nálunk egy optikai értelemben véve puritánabb kivitel vendégeskedett, hiszen a furgon fényezetlen tükörházakkal, lökhárítókkal és kilincsekkel rendelkezett, a Caddyben így is örömüket lelhetik azok, akik szeretnek elmerülni a dizájnban.
A cukorfehér fényezéssel a Caddy dizájnja látszólag egyszerű, mint egy kő, de ha közelebb megyünk a kocsihoz, akkor saját kezünkkel is megtapogathatjuk azokat az éleket és vonalakat, amelyeket nem a szél fújt oda, sőt, nagyon is tudatos mérnöki döntéseket képviselnek. Az egyik ilyen a kilincsek fölött, a karosszéria két oldalán végigfutó légterelő ív, amely az elülső lámpák felső csücskét köti össze a hátsó lámpák középvonalával. Ez légterelő ív annyira hangsúlyos elem, hogy szikrázó napsütésben még enyhe árnyékot is vet a karosszériára. Szintén látványos megoldás a lökhárító középső részén alkalmazott, hálószerű, lyukacsos borítás, amelynek segítségével a Caddy nem kevés levegőt tud elnyelni alul. Mindez jelentősen hozzájárult a jármű légellenállásának csökkentéséhez. A modellnél olyannyira figyeltek a részletekre, hogy a küszöb vonalát a lökhárítóra is átvezették. Ez szerintem jól mutatja, mennyire egységes egész a Caddy dizájnja, és ez a fajta harmónia az utastérben is megmutatkozik.
A modell háromféle – cargo (zárt áruszállító), kombi és személyszállítós – kivitelben készülhet. Ezen változatok egységesen 4,5 méter hosszúak, 1,85 méter szélesek és 1,79 méter magasak, emellett 2,75 méteres tengelytávval rendelkeznek. Szerkesztőségünknél egy éppen ilyen variáns járt, de létezik a Caddy Cargoból Maxi kivitel is, ami már 2,97 méteres tengelytávolsággal és 4,8 méteres karosszériával készül. A normál Caddy Cargo 1,6 méteres belmagassággal és 3,1 köbméteres raktérrel gördül le a gyártósorról.
Belső
A Caddy sofőrjét szerintem a kategória egyik legszebb műszerfala fogadja, amely DNS-sét tekintve a ’80-as évek letisztultságát, sallangmentességét és eleganciáját jeleníti meg. Maga a végtermék természetesen nagyon is 21. századi, de örvendetes, hogy a VW bátrabban nyúlt ehhez a kérdéshez, és olyan műszerfalat hozott létre, ami tökéletesen egyesíti a modern technológiákat a hagyományos, illetve konzervatív eleganciával. Az is dicséretre méltó, hogy jó érzékkel tették kapcsolómentessé, így a klíma kezelőszervei megmaradtak, illetve a kormánykeréktől balra helyet kapott egy értinőpanel, rajta néhány olyan fontosabb kapcsolóval (külső fényszórók, páramentesítés), amelyeket nem akarna az ember a 20,96 centiméter átmérőjű színes kijelzővel ellátott multimédia rendszerben keresgélni.
A műszeregység analóg, de a sebességmérő és a fordulatszámmérő között szerepel egy folyadékkristályos kijelző a fedélzeti komputernek. Ezt kijelzőt a multikormányon lévő kapcsolók segítségével vezérelhetjük, de leginkább csak a szokásos adatokat (megtett út, átlagsebesség, átlagfogyasztás, AdBlue-szint, olajhőmérséklet) nyerhetjük ki belőle. A rádió és a bejövő hívások kezelése ugyancsak a kormányon lévő kapcsolók segítségével lehetséges, a szegmensben megszokott módon.
A műszerfal tetejének kialakítása ugyanakkor szembemegy a konvenciókkal: ide általában A4-es méretű fakkokat tesznek a gyártók, a VW azonban egy érdekes tárolót alakított ki, amely leginkább ívelt, csatornaszerű formájával hívja fel a magára a figyelmet. Ezt a részt elsősorban azok fogják értékelni, akik beszállás után szeretik gyorsan kiüríteni a zsebeiket, hogy a kisebb tárgyak, mint például az öngyújtók, a cigisdobozok vagy az okostelefonok ne potyogjanak ki a padlóra menet közben.
A műszerfal tetején lévő rekesz mellett még egy kesztyűtartó, egy-egy oldalajtóra szerelt zseb, valamint egy, a szélvédő felett található polc áll rendelkezésre a különféle holmiknak. A két ülés között még helyet kapott 1-1 kisebb tálca a telefonoknak vagy az iratoknak, illetve 1-1 kisebb, 3 dl-es italosdobozok tárolására alkalmas pohártartót is kialakítottak ezen a részen.
Természetesen az elektronikus kütyük töltésére is van lehetőség a Caddy fedélzetén: a középkonzolon van 2 db USB (Type-C) csatlakozó, valamint egy 230 voltos aljzat, ami leginkább az okostelefonok, vagy táblagépek gyorsabb töltését szolgálja. De van a fedélzeten 12 V-os csatlakozó és vezeték nélküli okostelefon-töltő is. Ha pedig hirtelen szükség lenne egy kemény felületre az adminisztrációhoz, akkor az utasülés hátlapját seperc alatt igénybe lehet venni erre a célra.
Bár a furgonban a helykínálat nem nevezhető hatalmasnak, azért egy közel 190 méter magas ember még egészen kényelmesen elfér benne. A sofőrülésben elhelyezkedve az embernek teljesen olyan érzése támad, mintha minden egyes kapcsolót, kezelőszervet kifejezetten a vezetőülésben helyet foglaló közelében akartak volna elhelyezni. Emiatt – bár ez a szó kissé elcsépeltnek hangzik – a Caddy Cargo műszerfala és vezetőtere valóban ergonomikus. A vezetőülés pedig a megerősített oldal- és combtámasznak, valamint a jobb oldali karfának köszönhetően kategórián felüli kényelmet nyújt.
Technika
Az új Caddy 75, 102, 122 lóerős négyhengeres, kétliteres TDI-motorokkal készülhet, amelyek érdekessége, hogy két SCR-katalizátorral, ezáltal dupla AdBlue-befecskendezéssel rendelkeznek. A németek szerint ezek már zöldebb dízelek, ugyanis nitrogén-oxid-szintjük (NOx) jóval alacsonyabb az előző generációhoz képest. A Caddy 114 lóerős 1,5 literes TSI benzinmotorral is rendelhető, de a bemutató idején belengetett TGI, azaz a CNG-s motor egyelőre nem elérhető a modellhez. Az összkerékhajtású (4Motion) változat viszont már itthon is megvásárolható, akár a zárt áruszállítós kivitelben is.
A dízelmotorokhoz alapvetően hatfokozatú, manuális váltó csatlakoztatható, de a legerősebbnél hétfokozatú, DSG váltót is kérhetnek a leendő üzemeltetők. A benzinmotorhoz viszont manuális és automata váltó egyaránt társítható. A WLTP-szabvány szerint a benzines blokk 4,9-5,4 litert fogyaszt el 100 kilométeren, a TDI-motorok pedig 4,9-5,75 l/100 km fogyasztási értékkel büszkélkedhetnek. A gyártó tájékoztatása szerint ez 12 százalékkal alacsonyabb az előző generációs Caddyhez képest.
Szerkesztőségünkben egy kézi váltóval és 1968 köbcentiméteres, 102 lóerős dízelmotorral felszerelt változat járt, amely csendes működésről és dinamikus gyorsulásról tett tanúbizonyságot.
Vezetés
A Caddy vezetése sokat javult az előző generációhoz képest. Ha be kellene határolni, akkor most már sokkal inkább személyautós, mintsem furgonos. Miért mondom ezt? Egyrészt az ülés és a kormánykerék beállításával nagyon gyorsan meg lehet találni egy olyan vezetési pozíciót, amiben jól belátható a furgon környezete. Másfelől pedig az elektromechanikus kormányzás révén erőkifejtés nélkül, ámde rendkívül pontosan lehet kormányozni a Caddyt. Ez leginkább parkolásnál jön jól, ami gyorsan rutinná válik azok számára, akik napi szinten hajtanak ilyen autókat. Bár a tesztalanyunkban nem volt tolatókamera, a tolatóradar, a középső visszapillantó, illetve a két oldalsó visszapillantó segítségével mindig pontosan nyomon lehetett követni az autó mozgását.
Az is kényelmessé teszi a vezetését, hogy nyomatékos motor hajtja, amivel könnyen gyorsíthatunk ki. Ennek köszönhetően az előzések előtt nem szükséges annyit matekozni, hogy vajon fogja-e bírni szusszal a kocsi, mert akár 173 km/órás sebességgel is tudna repeszteni a Caddy Cargo, ha a közlekedési korlátozások lehetővé tennék. Így aztán a maximális teljesítményt igazán ki sem tudja használni az ember.
Városban közlekedve viszont rengeteget kell használni a váltót és a kuplungot. Szerencsére a váltókar akadozásmentes és pontos, könnyen tolható át egyik fokozatból a másikba. Ezt már csak azért is fontos megemlíteni, mert tesztautónkban alig volt ezer kilométer összesen, vagyis azért inkább még „bejáratós” állapotban volt. A Caddy Cargo utasai sokat profitálhatnak abból, hogy személyszállítós változat is készül belőle, hiszen emiatt a furgon rugózása kategórián felüli. A csatolt lengőkaros hátsó és az elülső MacPherson-futóműve városi tempónál is kiválóan vezeti le az utak egyenlenségeit. Eközben ráadásul semmilyen csörgés, zörgés nem hallható a 2,2 tonnás össztömegű furgonból még akkor sem, ha éppen üresen megyünk vele.
A Caddyben a sofőr munkáját olyan fejlesztések segítik, mint a fáradtságérzékelő, az aktív sávtartó asszisztens, a sebességtartó automatika, valamint az ütközésre figyelmeztető rendszer. Az elindulásokat pedig nagyban segíti a gázpedál lenyomásával automatikusan kioldódó kézifék. A klíma a 30 fokos nyári kánikulában is hatékonyan tudja lehűteni az utasteret úgy, hogy közben nem dobja meg jelentősen a fogyasztást sem, hiszen a Caddy városban 6 litert, míg autópályán 5,3 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve.
Költségek
Az általunk tesztelt Caddy Cargo alapára nettó 6 708 000 forintról indul, de néhány hasznos extra, így például a kétzónás Air-Care-Climatronic digitális klímaberendezéssel, az elektromosan fűthető külső visszapillantó tükrökkel, a vezeték nélküli okostelefon-töltővel, a LED-raktérvilágítással, a 230 voltos csatlakozóval és a multikormánnyal, valamint a cikkben említett vezetéstámogató rendszerekkel együtt nettó 8 592 110 forintba kerül a normál tengelytávolságú változat.
A Caddy Cargo és vetélytársai – Listaár, forint, nettó | |
---|---|
Renault Express Van (Blue dCI 115 LE) | 5 445 000 |
Mercedes-Benz Citan 111CDI (116 LE) | 5 227 917 |
Dacia Dokker Van (Blue dCI 75 LE) | 3 949 000 |
Ford Transit Connect (TDCi 100 LE) | 5 811 000 |
Értékelés
A Volkswagen kényelmes és praktikus furgont faragott a Caddy-ből. A kötelező technikai frissítés mellett a német gyártónak sikerült megalkotnia a kategória legletisztultabb és legergonomikusabb műszerfalát. Sem a Caddy motorjára, válójára, sem pedig rugózására nem lehet panasz. Az egyedüli negatívum, hogy a piac többi versenyzőjéhez képest a VW árszintje eléggé magasan van. Persze nincs kizárva, hogy a többiek is emelni fognak az árakon. Annyi bizonyos, hogy a VW Caddy a kishaszonjárművek világában most egyik legstílusosabb szereplőnek számít, más kérdés, hogy ennek jócskán meg is kéri az árát a Volkswagen.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|