Az Egyesült Királyság legnagyobb tejipari beszállítója, az Arla szerint múlt hétvégén volt olyan nap, amikor 600 boltba nem tudták kivinni a tejet és a tejtermékeket a velük szerződésben lévő 2400 bolt közül. Egyszerűen azért, mert nem volt, aki kivigye. A vállalatnál egyre kevesebb hivatásos sofőr dolgozik és jelenleg 10%-os munkaerőhiánnyal küszködnek. A problémát csak tetézi, hogy a pozitív covid tesztet bemutató kamionsofőröknek karanténba kell vonulniuk.
„Április közepe óta sofőrhiánnyal küzdünk, ami főleg az ország déli részét érinti. A helyzet azóta csak rosszabb lett, most már nyugodtan beszélhetünk krízisről” – jegyezte meg Ash Amirahmadi, az Arla Foods UK ügyvezető igazgatója. Ezt úgy próbálják meg áthidalni, hogy 2000 fontos, azaz átszámítva 800 ezer forintos bónuszt kínálnak minden újonnan érkező teherautó-sofőr számára. Ez egyébként kétszerese annak, amit a Tesco ajánl Nagy-Britanniában, de van olyan cég is, ahol egyszerűen megemelik a kamionsofőrök fizetését. Így tett a John Lewis Partnership, ahol 5000 fontra, vagyis kétmillió forintra nőhet a gépjárművezetők havi bére a Retailgazette.co.uk gyűjtése szerint.
A járművezető-hiányért nemcsak a koronavírus-járvány, hanem a Brexit is felelőssé tehető. A legnagyobb fuvarozói érdekképviselet, a Logistics UK szerint legalább 90 ezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról jelenleg. Ez a szám azonban 25 ezerrel kisebb lenne, ha egyes uniós munkavállalóknak nem kellett volna hazamenniük a Brexit miatt tavaly. A helyzetet csak súlyosbítja, hogy az Egyesült Királyságban 45 ezer jogosítvány lóg a levegőben, mert a kamionos jogsira várók még nem tudták megcsinálni a forgalmi vizsgát a koronavírus-járvánnyal összefüggő korlátozások miatt. Szakértők szerint emiatt legalább 25 ezren nem tudnak elhelyezkedni kamionsofőrként.
A brit logisztikai szektor éppen ezért azt kéri a kormánytól, hogy vegyék fel a kamionsofőrködést azon munkakörök közé, amelyekre külföldiek is kaphatnának munkavállalói vízumot. Ezzel megkönnyítenék a külföldi állampolgárságú hivatásos gépjárművezetők elhelyezkedését. Azt is szorgalmazzák továbbá, hogy ne legyen kötelező a karantén a covidos sofőrök számára. Helyette inkább egy nyomkövetési funkcióval ellátott alkalmazás használatát javasolják.