Hidrogénüzemű városi autóbuszt mutatott be a Gorkij Autógyár az oroszországi Comtrans kiállításon. A háromajtós, teljesen alacsonypadlós busz igazi kuriózum, ugyanis ez az első üzemanyagcellás autóbusza a GAZ-nak. A Citymax 12-es elnevezésű újdonság a GAZ elektromos városi buszából került kifejlesztésre, ennek megfelelően a dizájn, a karosszéria és az utastér kialakítása is lényegében megegyezik az akkumulátor-technológiás változattal.
Ami lényeges különbség az az, hogy a 30 ülőhellyel és az 55 állóhellyel rendelkező autóbuszt üzemanyagcellákkal és hidrogéntartályokkal is felszerelték. A 12 méter hosszú busz így egy feltöltéssel 350 kilométer tud megtenni a gyártó tájékoztatása szerint, ami nagyobb hatótáv, mint az az akkumulátor-technológiás társáé. A Citymax 12-őt a lehető legkorszerűbb technológiával szerelték fel, ezek közé tartozik az elektronikus jegyek kezelésére alkalmas jegykezelő készülékek, valamint a műszerfalban a teljesen digitális műszeregység alkalmazása.
Annak érdekében, hogy egy kicsit „ráerősítsenek” a busz környezetbarát jellegére, az utasteret víztükörre emlékeztető fóliázással, kék kárpitozású ülésekkel és kék kapaszkodókkal látták el. Így utalva arra, hogy az autóbusz működés közben károsanyagot egyáltalán nem ereget a levegőbe, hiszen egyfajta melléktermékként egyedül vízgőz keletkezik az üzemanyagcellákban lezajló fordított elektrolízis során ( hidrogén és oxigén molekulák egymással történő egyesülése). A leglátványosabb elemként mégsem a vízre hajazó fóliázás, hanem a plafonon végig futó, kék színben pompázó kisebb-nagyobb vízbuborékok tekinthetők, amelyek meglehetősen egyedi karakterrel ruházzák fel a GAZ Citymax 12-őt.
Nem ez a GAZ egyetlen hidrogéncellás autóbusza, ugyanis a Comtranson a gyártó leleplezett egy kis befogadóképességű, 22 fő szállítására alkalmas üzemanyagcellás midibuszt is, amely a GAZelle City H2 elnevezést viseli. Hogy mikor indulhat el a városi modell sorozatgyártása az még egyelőre a jövő zenéje. A GAZ hidrogénbuszok tesztje várhatóan 2022 elején kezdődik a Moszkvától észak-keletre található Csernogolovkában. Azért itt, mert itt működik jelenleg Oroszország egyetlen hidrogén töltőállomása. Az orosz kormány ugyanakkor azt tervezi, hogy 9 éven belül ezerre növeli a nyilvános hidrogén töltőállomások számát, ami rendkívül ambíciózus szám.