A Volvo Trucks tavaly leplezte le a faceliften és technikai frissítésen átesett teherautó-kínálatát. A svéd gyártó azonban nem ül a babérjain, további fogyasztáscsökkentési megoldásokon töri a fejét. Nyilván nem véletlenül, hiszen a haszonjárműgyártóknak 2025-re 15, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell csökkenteniük gyártmányaik szén-dioxid-kibocsátását az EU-s előírások miatt. Az sem utolsó szempont, hogy az Európai Unió nemrég zöld utat adott a nagyobb fülkék építésének. Ez mind-mind olyan szempont, amire valamilyen módon reagálniuk kell a gyártóknak.

A Volvo Brazíliában mutatta be azt a koncepciókamiont, amely magában foglalja a legfrissebb fogyasztás- és ezáltal károsanyagkibocsátás-csökkentési megoldásokat. A Volvo Efficiency Concept Truck kiindulási alapja a legújabb generációs, alacsony tetős FH volt, amelyet 3D-s tervezéssel alakítottak át egy kedvezőbb légellenállású nyerges vontatóvá. A tervezést a fizikai megvalósítás követte és első lépésben kabinját 25 centiméterrel meghosszabbították, ami kedvező hatással volt az utasterére, hiszen lehetővé vált egy 25 centiméterrel szélesebb sofőrágy beépítése. 

Tükrök nélkül hasít a jövő Volvo kamionja 1

A kedvezőbb üzemanyag-felhasználási értékek elérése érdekében további módosításokat hajtottak végre a fülkén. A kabin mögött jóval szélesebb légterelőket alkalmaztak, emellett a gyári változattól eltérő, nagyobb oldalszoknyákkal látták el a nyerges vontatót. Szintén fontos újítás a digitális visszapillantó tükör alkalmazása, ami önmagában 1-2 százalékos fogyasztáscsökkenést jelenthet. A kedvező légellenállási mutatók érdekében nemcsak a félpót, hanem a pótkocsi aljára is oldalszoknyákat tettek, amelynek hatására a kamion kissé futurisztikussá vált. Ugyan nem túlságosan észrevehető, de az FH orrát 17,5 centiméterrel megnyújtották, hogy a nyerges vontató áramvonalasabb legyen.

A gyári szakemberek kiemelt figyelmet fordítottak a súlycsökkentésre is, éppen ezért 30 kilogrammal könnyebb rugókat használtak, emellett a felnik és a kerékagyak alumíniumból készültek ugyancsak a kisebb súly érdekében. Fontos előrelépés továbbá, hogy egy új motorolajnak, a VDS5-nek köszönhetően három helyett immáron elég csak két szűrőt alkalmazni az olajkörben. A turbófeltöltő módosításával pedig sikerült növelni a motor nyomatékát, így az működés közben alacsonyabb fordulatszámon üzemel.

Tükrök nélkül hasít a jövő Volvo kamionja 2

A kamionok üzemanyag-felhasználásában kulcsszerepet tölt be a gördülési ellenállás is, éppen ezért a Volvo Efficiency Concept Truckra a Continental által kifejlesztett 385/65 R22.5  és 315/70 R22.5 méretű gumiabroncsokat szerelték fel. A szlovákiai Puhóban legyártott ContiLightPro gumiabroncsok érdekessége, hogy az eddigieknél sokkal könnyebbek, emellett sokkal kisebb gördülési ellenállással rendelkeznek.

Az abroncsokba épített érzékelőknek köszönhetően pedig a sofőr folyamatosan nyomon követheti a multimédia rendszer képernyőjén az aktuális gumiabroncsnyomást legyen szó a nyergesről, vagy éppen a pótkocsiról. Végül, de nem utolsósorban érdemes szót említeni egy úttörő innovációról is a Volvo koncepciókamionja kapcsán: a jármű tetejére napelemet szereltek, amely egy külön akkumulátorba gyűjti a megtermelt elektromosságot, ennek köszönhetően még költséghatékonyabbá tehető a Volvo teherautó energiafelhasználása. 

Tükrök nélkül hasít a jövő Volvo kamionja 3

Tükrök nélkül hasít a jövő Volvo kamionja 4

A következő hetekben-hónapokban a Volvo Efficiency Concept Truckot Brazíliában fogják tesztelni gabonaszállítás közben. Hogy mely megoldások kerülnek át a sorozatgyártású Volvo teherautókba, az egyelőre még nincs eldöntve. Ez nagyban függ attól is, hogy milyen eredménnyel fog zárulni a koncepció-teherautó brazíliai próbafutása, azaz érdemes-e átvenni bizonyos megoldásokat vagy sem.