Az elektromos hajtásláncok fejlesztésével foglalkozó Equipmake és a karosszálóként ismert spanyol Beulas összefogott, hogy városi közlekedésre alkalmas emeletes buszt építsen a brit piacra. Az időzítés nem a véletlen műve, a brit kormány ugyanis úgy tervezi, hogy 2024-ig 4 ezer, főként hazai gyártású és fejlesztésű elektromos autóbusz állhat forgalomba Angliában a Bus Back Better nemzeti stratégia részeként.
A Jewel E emeletes busz tehát jókor állhat startvonalhoz, már csak azért is, mert ez az első olyan busz, amely teljesíti a brit főváros közlekedésszervezőjének, a Transport for London (TfL) biztonságra vonatkozó sztenderdjeit és követelményeit. Mint ismeretes, a TfL 2024-ben szigorúbb technikai előírásokat léptet életbe a gyalogosok és a biciklisek védelme érdekében a Londonban közlekedő teherautókkal és buszokkal kapcsolatban. Ennek elsődleges célja a haszonjárművek holttereinek csökkentése a balesetek elkerülése érdekében.
Az új emeletes busz az Equipmake által kifejlesztett Zero Emission Drivetrain, vagyis ZED I alvázra épül. A jármű hajtásáról 544 lóerős (400 kW), 3500 newtonméteres villanymotor gondoskodik, amely az autóbusz hátsó részébe került beépítésre. Mivel emeletes buszoknál nincs lehetőség az akkumulátorok tetőre való elhelyezésére, ezért az öt darab lítiumion-akkumulátort részben az első lépcső alá, valamint a második tengely elé építették be. Ezek könnyen hozzáférhető helyeken vannak, tehát szükség esetén egyszerűen megoldható a szervizelésük. Az energiatároló csomag összkapacitása eléri az 543 kWh-t, ami azt jelenti, hogy az új elektromos emeletes busz egy feltöltéssel 402 kilométert tud megtenni. Töltése éjszaka DC-töltővel oldható meg a buszgarázsban.
Az autóbusz befogadóképességével kapcsolatban egyelőre nem tettek közzé információkat, illetve még utastéri fotók sem érhetők el. A színéből ítélve szinte biztosra lehet venni, hogy az új jármű hamarosan Londonban fog feltűnni, így rövidesen még több dolgot megtudhatunk róla. A modell sorozatgyártása jövőre startolhat el az Equipmake norfolki gyárában. A prototípus tesztelése hamarosan elkezdődik és várhatóan jövő év első negyedévében ér véget. A kétajtós piros emeletes busz láttán joggal merül fel a kérdés, van-e hely még a globális buszpiacon ennyi elektromos buszokat gyártó vállalat számára? Számítások szerint igen, mert az évi 300 ezres darabszámról egymillióra futhat fel 2030-ra az e-buszok globális piaca.