Önvezető kamionok terén működik együtt a DAF anyacége a Paccar, valamint az autonóm rendszerek fejlesztője, az Aurora és a FedEx. Ez az első ilyen jellegű együttműködés egy teherautó-gyártó, egy, az automatizált vezetéssel foglalkozó startup és egy jelentős logisztikai szolgáltató között.

A kooperáció keretében az Aurora Driver önvezető rendszerével ellátott Peterbilt nyerges vontatók álltak forgalomba az I-45-ös autópályán Dallas és Houston közötti, 800 kilométeres szakaszon. Ezek a kamionok teljesen autonóm módon közlekednek, ugyanakkor fedélzetükön biztonság esetére rendelkezésre áll egy tesztsofőr.

A Paccar és az Aurora együttműködése 2021 januárjában indult, amikor az amerikai cég a tulajdonában lévő Peterbilt és Kenworth teherautó-gyártókat felkérte arra, hogy dolgozzanak együtt a startuppal az önvezető kamionok fejlesztésében. Ennek köszönhetően az Aurora Driver rendszer könnyen és egyszerűen integrálható a Paccar automatizált vezetési járműplatformba. Az alábbi videóban jól látszik, mit is lát pontosan egy önvezető kamion, hogyan érzékeli a közlekedés többi szereplőit, illetve a domborzati viszonyokat. 

a videó a hirdetés után indul

Saját szakterületeink egyaránt vezető vállalataiként meghatározó és egyéni elképzelésekkel rendelkezünk arról, hogyan fejleszthetők ki, illetve alkalmazhatók biztonságos önvezető teherautó-megoldások ebben az iparágban” – emelte ki a hírrel kapcsolatban Sterling Anderson, az Aurora termékigazgatója. Bár első hallásra azt lehetne gondolni, hogy az önvezető teherautó fejlesztése veszélyezteti a munkahelyeket, az igazság az, hogy csak az Egyesült Államokban 60 ezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról az American Trucking Associations szerint. Becslések szerint 2023-ra 100 ezerre növekedhet a betöltetlen álláshelyek száma a közel 330 milliós népességgel rendelkező USA-ban.

Mindez annak is köszönhető, hogy az árufuvarozás mennyisége a következő évtizedekben folyamatosan nőni fog. Konzervatív prognózisok szerint az elkövetkező 25 évben csak Németországban 40%-kal fog emelkedni a közúti árufuvarozás tonna-kilométerben mért volumene. Egész Európában és az Amerikai Egyesült Államok-ban hasonló a trend. Éppen ezért az iparág folyamatosan készül az önvezető járművek terjedésére.

A hazai fejlesztési bázissal rendelkező Knorr-Bremse épp nemrég zárta el egy fejlesztési projektjét, amelyben olyan rendszereket alkalmaztak, amelyek több feladatot is átvesznek a járművezetőktől és bizonyos körülmények között akár önvezetésre is képesek. A vállalat hazai képviselete arról tájékoztatta a Vezesst, hogy egy autonóm demó járművüket sikeresen tesztelték az M6-os autópálya egy előre kiválasztott 100 km hosszú szakaszán. A Knorr-Bremse által fejlesztett járműbiztonsági rendszerkomponenseket és architektúrákat a járműgyártók nagy darabszámban tudják majd beépíteni a teherautókba és hosszútávon jelentős költségcsökkentés valósítható meg velük.

Önvezető kamionok oldhatják meg a sofőrhiányt? 1

A jövőben tehát egyre több automatizált funkció jelenhet meg a távolsági nyerges vontatókban, és az sem elképzelhetetlen, hogy bizonyos autópálya-szakaszokon sofőr nélkül fognak közlekedni, amennyiben egy adott ország hatósági szabályozása lehetővé teszi azt. Ezek azonban nem az aktív sofőröktől fogják elvenni a munkát, hanem lehetővé fogják tenni a közúti árufuvarozás bővülését. Nem utolsósorban pedig csökkenteni fogják a kényszerű raktározás miatt jelentkező többletköltségeket.