Magyar szemnek szokatlanul hosszú kamion állt nemrég forgalomba egy svéd cégnél. A Scania R 770-es négytengelyes teherautóból, egy dollys pótkocsiból és egy hosszabb pótkocsiból álló szerelvény hossza eléri a 34 métert. A kamion napjainkban Stockholm közelében, az E20-as autópályán látható gyakran, mivel a svéd fővárostól délnyugatra található Södertäljében működő erőműbe szállít fa chipset.
A 12 tengelyes kamion össztömege elérheti a 98 tonnát, ami azt jelenti, hogy 70 százalékkal több rakományt tud szállítani a 60 tonnás össztömegű szerelvényekhez képest. Ekkora össztömeg közúton történő vontatásához természetesen rendesen szükség van kraftra, ezért a 34 méter hosszú Scania hajtásáról 770 lóerős, V8-as dízelblokk gondoskodik. A vontatójármű 8×4-es hajtásképlettel rendelkezik. „Az új kamionunk elképesztően simán megy. Engem nem könnyű lenyűgözni, de a Scania mérnökei megérdemelnek egy hátbaveregetést, mert a 770-es nagyon jó vonóerővel büszkélkedhet” – jegyezte meg Owe Lindkvist, a jármű tulajdonosa.
A V8-as család 2020-ban újult meg és ennek során 40 lóerővel sikerült megnövelni a korábban legerősebbnek számító 730 lóerős motor teljesítményét. Ezzel egyébként sikerült a másik nagy vetélytárs, a Volvo fölé kerekedni. A 770 lóerős blokk 1000-1450 percenkénti fordulatszám mellett 3700 newtonméteres nyomaték leadására képes, ami figyelemre méltó teljesítmény ebben az iparágban.
A 34 méter hosszú Scania ugyan még nem közelíti meg a gigantikus hosszúságú ausztrál road traineket, de már így is unikális látványnak számít. Persze lehet, hogy nem sokáig, mert Skandináviában nem marad egyedül ez az extra hosszú kamion. Finnország két éve engedélyezte a 34,5 méter hosszú kamionok közúton történő közlekedését, majd Svédország sem várt sokáig a döntéssel és tavaly zöld utat kaptak az ilyen extra hosszú kamionok. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) pedig kifejezetten szorgalmazza a 32 méter hosszú kamionok engedélyezését az Unióban, mivel szerintük így jelentős üzemanyag takarítható meg velük.