Ki ne emlékezne a 80-as években forgatott TIR című tévésorozatra, amelyben a főhősök a “Vörös Rák” becenevet viselő Iveco TurboStarral járták Európát? A sorozatban számtalan magyar vonatkozás van: forgattak jeleneteket a csepeli Merkúr-telepen, valamint a 80-as években épülő hazai autópályákon, de látható benne a budai vár, a Hősök tere, illetve a Duna is. A széria mai napig nagy népszerűségnek örvend a kamionosok körében, ezért az Iveco gondolt egyet és készített egy különleges kiadású S-Way-t. 

Oké, ez már nem olyan szögletes, mint az a 4×2-es hajtásképletű nyerges, amivel Franco (Renato d’Amore) és Vanni (Christian Fremont) mindig bajba keveredtek, mert drága és fontos szállítmányokat vittek. A vörös színben pompázó S-Way-ről a Kamion Európa-bajnokság utolsó, olaszországi futamán rántották le a leplet, éppen azon a napon, amikor Kiss Norbi megszerezte 3. Európa-bajnoki címét. 

Így emlékezett meg az Iveco a legendás kamionos sorozatról 1

Pályán a régi Iveco TurboStar

Az Iveco újdonsága a legendás TurboStar előtt tiszteleg, amely a maga idejében rendkívül erős, 420 lóerős, V8-as motorral épült és több mint 50 ezer példány készült belőle a 80-as években. Ez a modell örökre letette a névjegyét Európában, hiszen ez lett az első nyerges vontató, ami képes volt teljesíteni a Le Mans-i 24 órás versenyt is” – hangsúlyozta Alessandro Massimino, az Iveco marketingvezetője.

A különleges kiadású S-Way kívül-belül a TurboStart idézi: kabinja vörös, lökhárítójának egyes elemei és az oldalszoknyái pedig szürkésfekete színben tündökölnek és természetesen a jellegzetes sárga-piros-kék csíkozás sem hiányozhat a kabinról. Az Ivecónál azonban még egy kicsit túl is mentek a retrós fényezés feltámasztásán, ugyanis a kilincsek, valamint a napellenző is krómszerű bevonatot kapott, a lökhárító aljára pedig egy krómcsövet tettek fel pluszban, ami egyáltalán nem tartozik hozzá az alapfelszereltséghez. A kabin két oldalán, az utasajtó mögött található részre pedig a TurboStaron alkalmazott fekete műanyag szellőző utánzat is került. 

Így emlékezett meg az Iveco a legendás kamionos sorozatról 2

Stílusos, retrós belső tér

Így emlékezett meg az Iveco a legendás kamionos sorozatról 3

A műszerfal már a 21. századot idézi. Fotó: omnifurgone.it

A belső térben is tetten érhető a 80-as évek ízlésvilága. Az üléseket például az eredetihez hasonló stílusú kárpittal látták el, amelyeken a piros és a szürkésfekete színt egy fehér csík választja el középen. Hasonlóan menő borítást kapott a sofőrágy is, amelyen hosszában jelenik meg ez a két szín, középen ugyanúgy egy fehér csíkkal elválasztva. Az üléseken, valamint a sofőrágyon is megjelenik a legendás TurboStar-felirat. A különleges Iveco S-Way hajtásáról 13 literes, 570 lóerős Cursor dízelmotor gondoskodik, amihez 12 sebességig Hi-Tronic automata sebességváltó csatlakozik. 

Veszik a használtat, mint a cukrot

Október elején az Iveco használt teherautós részlege, az OK Trucks új képviseletet nyitott a horvátországi Bródban. Az igényt jól mutatja, hogy az Iveco 2021-ben várhatóan 5500 új és 800 használt teherautót fog értékesíteni a balkáni térségben. A Bródban megnyitott 4000 négyzetméteres alapterületű, 120 jármű tárolására alkalmas logisztikai központban nemcsak dízel, hanem CNG és LNG üzemű Stralis teherautókat is értékesítenek.

A jövendőbeli üzemeltetők a használt teherautók mellé olyan szolgáltatásokat vehetnek igénybe, mint az autómentés, vagy a másodkézből származó nyerges vontatók teljes személyre szabása. A cég tájékoztatása szerint az OK Trucksnál akár már 489 euróért, azaz átszámítva havi 178 ezer forintért is lehet lízingelni teherautót. Az Iveco „buyback”, vagyis a visszavásárlási program tavaly kifejezetten sikeres volt, ugyanis tavaly 22 100 járművet értékesített az olasz cég és ennek a mennyiségnek 85%-a a buyback programból származott.

Úgy néz ki, hogy az Ivecónak ez idén is fontos lábat fog jelenteni, ugyanis az anyacég, a CNH Industrial nemrég bejelentette, hogy időszakosan le kellett állítani a gyártását több olyan leányvállalatánál, amelyek haszonjárműveket, azok erőforrásait, vagy mezőgazdasági járműveket gyártanak. A leállást a fontos alkatrészek, így például a félvezetők hiányával magyarázzák. Az Iveco megpróbálja úgy átszervezni a gyártását, hogy a leállás ne tartson tovább nyolc munkanapnál.

Így emlékezett meg az Iveco a legendás kamionos sorozatról 4

A sofőrt a fedélzeten már olyan fejlesztések segítik, amelyek a korabeli TurboStarban még elképzelhetetlenek lettek volna: ezek közé tartozik az automatikusan aktiválódó full LED külső fényszórók, az integrált abroncsnyomás-figyelő rendszer (TPMS), a vezetésértékelő asszisztens, valamint a hanggal vezérelhető multimédia rendszer, amely lényegében az Amazon által fejlesztett Alexa virtuális asszisztenst jelenti. A műszerfal megjelenését ugyanakkor krómhatású dekorlécekkel és dekorbetétekkel igyekeztek egyedivé varázsolni. 

Így emlékezett meg az Iveco a legendás kamionos sorozatról 5

Az S-Way sportos megjelenéssel tiszteleg a TurboStar öröksége előtt

A különleges Iveco S-Way TurboStar Special Edition láttán már csak az a kérdés, hogy vajon mikor forgatják le a Vörös Rák legújabb részeit?