Az önvezetés, valamint a dízel utáni alternatív hajtásláncok megjelenésével idővel a városi buszok megjelenése is átalakulhat. A gyártóknál jobban talán senki sem látja a jövőt, hiszen ők azok, akik már dolgoznak azokon a járműveken, amelyek leválhatják a napjainkban ismert modelleket. A CNH Industrial, az Iveco Bus, valamint a Rubika dizájn iskola nemrég érdekes kezdeményezésben működött együtt. Olyan autóbuszokat kellett tervezni, amelyek újraértelmezik a közösségi közlekedést. 

Az Urban Move Ability elnevezésű projekt azt a célt tűzte ki, hogy olyan tervek szülessenek meg, amelyek egyfelől megfelelnek a városban közlekedők igényeinek, másfelől pedig komfortosabbá és kényelmesebbé teszik a közlekedést. A dizájn program vezetését az Iveco S-Way formatervezője, Marco Armigliato, valamint Alexandre Verwilghen, az Iveco bus vezető dizájnere vállalta el. A diákoknak a tervek elkészítése előtt először részt kellett venniük egy „fejtágításon”, amelyen elmondták nekik, hol áll most a buszos iparág, milyen fejlesztések várhatók a jövőben, illetve, hogy milyen új elvárásoknak kell megfelelniük a jövő autóbuszainak. 

Ilyen lehet a jövő autóbusza 1

Hogy ezeken az egyeztetéseken pontosan mi hangzott el, azt nyilván nem kötik az orrunkra, de annyi kivehető a tervekből, hogy a jövő autóbuszain nem lesz vezetőállás, vagyis várhatóan 5-szintű önvezetésre lesznek képesek. Szintén radikális változás állhat be a buszok belső terének kialakításában, mert a szokásos egyenszékek helyett fotelek alkalmazása, illetve szalonszerű elrendezés is elképzelhető lesz. Vagyis a luxus távolsági buszok után akár már egy városi járaton is olyan érzése lehet az embernek, mintha nem is egy buszban, hanem mondjuk egy bárban ücsörögne az utazás ideje alatt. 

Ilyen lehet a jövő autóbusza 2

A projektben öt francia és indiai dizájn hallgató vett részt, akik kezdetben több koncepciót is megálmodhattak. Végül a szakemberek kiválasztottak egy tervet, amin a csapatnak tovább kellett dolgoznia. A végső koncepció látványterveit tette közzé a CNH Industrial, amely egy dupla peronos, külsőre meglehetősen impozánsnak tűnő autóbusz lett. Érdekesség, hogy bár előremutató tervről van szó, a peronos buszok egyáltalán nem voltak ismeretlenek Franciaországban. A Renault TN-sorozat rendkívül hosszú ideig, 1931 és 1971 között volt forgalomban Párizsban. Ezek a buszok arról voltak híresek, hogy a hátsó tengely mögött volt egy olyan nyitott peron, amire hátulról lehetett felszállni. A TN-sorozat utastere inkább hasonlított a vasúti kocsikéra, mint a ma ismert autóbuszokéra. 

Hogy megvalósul-e a diákok által tervezett busz, ez még a jövő zenéje. Az viszont már most látszik, hogy a fiatalok egy kicsit másképpen tekintenek a jövő buszaira. Így talán a városi buszokon történő utazás inkább élmény, mintsem rutinszerű cselekvés lehet majd a jövőben.