Hazai buszfanatikusok számára szívet gyönyörködtető képek és videók kerültek fel nemrég a világhálóra elfeledettnek hitt Ikarus 412-esekről. A helyszín a Budapesttől légvonalban közel 9 ezer kilométeres távolságra lévő Tajvan, ahol három darab magyar gyártmányú busz került elő. Ennek nemcsak azért van nagy jelentősége, mert nem kőhajtásnyi közelségre van hazánktól, hanem azért is, mert már 20 éve annak, hogy a néhai Ikarus-gyár kétajtós Ikarus 412.05 típusú autóbuszokat exportált a Kínai Köztársasághoz tartozó sziget fővárosába, Tajpejbe. Állítólag ezek voltak Tajvan első alacsony padlós autóbuszai abban az időben, üzemeltetésükért a helyi közlekedési vállalat, a Metropolitan Transport Co. felelt.
Sajnos azonban felettük is eljárt az idő. „2013-ban leselejtezték őket, mert már nem feleltek meg a legfrissebb városi buszokra vonatkozó tajvani előírásoknak. A leselejtezett buszokat 2015-ben megvásároltuk azzal a céllal, hogy felújítsuk és üzembe helyezzük őket egyfajta nosztalgiabuszokként” – mondta a Vezess érdeklődésére DT Yih, a Tajvani Buszos Kulturális Egyesület képviselője. Az ő általa készített képek tanúsága szerint az AH-810-es, AH-837-es és AH-819-es rendszámú buszok menekülhettek meg. Ezek eredetileg nem ilyen egzotikus színekben közlekedtek: a tajvani Ikarus 412-esek karosszériájának nagy része krémszínű volt, az oldalablakok feletti sáv világoskék, az oldalsó szegélyléc alatti sáv pedig narancssárga fényezést kapott.
Hogy miért álltak évekig egy elhagyatott területen, azt nem tudni, de úgy tűnik, hogy az egyesületnél most jött el az idő arra, hogy teljesen felújítsák az alacsony padlós autóbuszokat. A renoválást nagy valószínűséggel egyszerűbbé fogja tenni, hogy ezeket az autóbuszokat Cummins motorral szerelték, így remélhetőleg nem lesz gond az alkatrészellátással sem. Az is hozzájárulhat a 412-esek sikeres megmentéséhez, hogy a helyi közlekedési vállalat nagy gondot fordított a karbantartásukra. Selejtezésük előtt ugyanis a tajvani 412-esek egy része új fényezést, digitális viszonylat kijelzőket, illetve új fényszórókat is kapott. (Ezen a képen egy eredeti, ezen pedig egy felújított példány látható.)
Érdekesség, hogy a helyi követelmények miatt bal oldalon, közvetlenül a motor sátor előtt van egy manuálisan nyitható vészkijáratként szolgáló ajtó a busz oldalán. Ilyen 412-esek csak Tajvan részére készültek. Az autóbuszok homlokfalán ugyanakkor sajnos már nincs ott az Ikarus felirat. Ennek hátterében az áll, hogy gyártásuk évében már az Irisbus kezében volt a magyar gyártó, ezért csak a cég delfines logóját tették fel ezekre a buszokra.
A tajvani 412-esek megmentésével korábban más is próbálkozott, igaz, az egyik példány hippibuszként való feltámasztása erősen véleményezhető ötlet volt.