A törökországi összeszerelésű Ford F-Maxot korábban a 2019-es Év Teherautójának választották. A modell gyárilag egy 500 lóerős Ecotoq dízelmotorral készül, amely 2500 Nm-es maximális nyomaték leadására képes. A holland CMB.Tech gondolt egy nagyot és olyan változatot készített belőle, amely nemcsak gázolajjal, hanem akár hidrogénnel is üzemeltethető.
Mindez a kettős üzemű (dual fuel) erőforrásának köszönhető, amelyet úgy alakítottak át, hogy mindkét üzemanyaggal működtethető legyen. A holland cég szerint az átalakítás nyomán sikerült az üzemanyag-fogyasztását csökkenteni, így már dízelből és AdBlue adalékanyagból eleve kevesebbet használ fel. A hidrogén tárolására szolgáló tartályok a fülke mögött kaptak helyet, vagyis ott, ahová a hidrogénes teherautókkal kísérletezgető vállalatok általában szerelni szokták az üzemanyagcellás egységeket. A gázolajtartályokat pedig a helyükön hagyták.
A cég tájékoztatása szerint tisztán hidrogénnel 500 kilométert, míg gázolajjal további 3 ezer kilométert képes megtenni az átalakított duel fuel Ford F-Max nyerges vontató. Ezzel a kombinációval a jármű szén-dioxid-, illetve nitrogén-oxid-kibocsátása 70 százalékkal csökkenthető. Az üzemeltetőknek azonban mégsem kell olyan mélyen a zsebükbe nyúlniuk, mert a CMB.Tech kalkulációi szerint egy ilyen dual fuel teherautó harmadannyiba kerül, mint egy teljesen zéró emissziós nyerges vontató.
Az újdonságot novembertől a Van Moer Logistics fogja tesztelni. A teherautó a próbafutások során a belgiumi Zellikben található Delhaize disztribúciós központ és az antwerpeni régió közötti szupermarketek között fog árut szállítani. „A kettős üzemmód az, ami igazán érdekessé teszi ezt a kamiont. A cél tiszta, hidrogén alapú közlekedés lenne, de a mindennapi életben számtalan, megjósolhatatlan faktorral kell szembesülnöd, ideértve a forgalmi dugókat, vagy a kényszerű várakozással töltött időket. A gázolajtanknak köszönhetően nem kell aggódnunk amiatt, mi van akkor, ha egyszer csak elfogy a hidrogén a fuvar teljesítése közben” – hangsúlyozta az újdonsággal kapcsolatban Jo Van Moer, a Van Moer Logistics igazgatója.
A teherautót egy éven keresztül fogják tesztelni, és ha beválik, akkor megindulhat a sorozatgyártása, így egy megfelelő alternatíva kerülhet a piacra azon üzemeltetők számára, akik szeretnék zöldebbé tenni flottájukat, de közben még tartanak a zéró emissziós technológiától.