16 darab dupla csuklós Solaris Trollino 24 típusú csuklós buszt vásárol a szlovák főváros közösségi közlekedésért felelős szolgáltatója, a Dopravný Podnik Bratislava. Az extra hosszú autóbuszokért Pozsony 17 millió eurót fizet, ez azt jelenti, hogy egy darab több mint egymillió euróba, tehát átszámítva 370 millió forintba kerül.  

A DPD egy évvel ezelőtt tesztelte a 24 méter hosszú trolibuszokat és a kedvező tapasztalatok mellett döntött a dupla csuklós járművek mellett. A közlekedési társaság kifejezetten az egyre növekvő utasforgalom miatt választotta a Közép-Európában még kifejezetten ritkaságszámba menő autóbuszokat. Az új járművek várhatóan 2023 közepén jelenhetnek meg a szlovák főváros útjain.

A Solaris Trollino 24 típusú buszokat 2019-ben a Busworld kiállításon mutatta be a lengyel gyártó Brüsszelben. A járművek hajtásáról két darab egyenként 160 kW-os elektromotor gondoskodik. Szükség esetén a dupla csuklós trolibuszok önjáró üzemmódban, felső vezeték használata nélkül is képesek közlekedni a tetőre szerelt akkumulátoroknak köszönhetően. Ezek töltése a végállomásokon, a pihenőidő alatt lehetséges. 

Dupla csuklós buszok érkezhetnek a szomszédba 1

Az új trolibuszok összesen 160 utas szállítására alkalmasak, amelyek közül 60 fő párnázott utasülésen foglalhat helyet. Az utasok le- és felszállását öt darab, kétszárnyú ajtó biztosítja. A városi buszoknál elterjedt módon az ajtók felett szenzorok gátolják meg, hogy valaki az ajtók közé szoruljon, ezek ugyanis azonnal visszanyitnak, ha utast érzékelnek. Az utastérben az utasok vezeték nélküli internetet vehetnek igénybe, elektronikus kütyüjeiket pedig USB-töltőpontokon keresztül tölthetik fel. A járművet mindamellett egy komplett kamerarendszerrel is felszerelik: a sofőr munkáját 7 darab külső kamera segíti, az utasok biztonsága érdekében pedig 9 belső kamerát helyeztek el az autóbusz belsejében.

Dupla csuklós buszok érkezhetnek a szomszédba 2

A DPD az első olyan gyártó, amelyik vásárol a Solaris 24 méter hosszú trolibuszából. Korábban egyébként a dán Aalborg városa szerzett be ilyen hosszú, dupla csuklós autóbuszokat a lengyel gyártótól, de azok tisztán elektromos hajtásúak voltak. A Solaris Bus&Coach 2001 óta foglalkozik trolibuszok gyártásával, azóta több mint 1700 felső vezetékes járművet gyártottak le 18 európai országba, köztük Magyarországra. Hazánkban Budapesten és Debrecenben, illetve Szegeden közlekednek Solaris trolibuszok.

Egykoron az Ikarus is fejlesztett dupla csuklós autóbuszt. Ha kíváncsi vagy a történetére, ezen a linken olvashatsz róla többet.