Bár az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) még nem tett közzé részletes adatokat a magyar haszonjárműpiaccal kapcsolatban, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) nemrég ismertette a tavalyi évre vonatkozó forgalomba helyezéseket.
Eszerint elmondható, hogy a 2021-es esztendő kiemelkedő volt a nagyhaszonjárművek, illetve a pótkocsi értékesítése szempontjából. A szakmai szervezet szerint a 3,5 tonna feletti piac az elmúlt esztendőben 38 százalékkal bővült, ami elsősorban a szállítási feladatok növekedésével indokolható. „2021 egyértelműen a növekedés éve volt olyannyira, hogy a gyártói kapacitások pár hónap alatt beteltek. Mostanra elmondható, hogy egyes piaci szereplők már csak 14-18 hónapos átfutással tudnak felvenni pótkocsikra, vagy félpótkocsikra vonatkozó megrendeléseket” – olvasható a közleményükben. Tavaly 4518 darab kamiont helyeztek forgalomba és a növekedés az év utolsó hónapjában is kitartott (56,6%).
Az MGE elemzése felhívja rá a figyelmet, hogy a megrendelések teljesítését nehezítette, hogy a haszonjárműgyártóknak alapanyaghiánnyal kellett megküzdeniük. 2021 közepére pedig pótkocsihiány alakult ki, és bár megrendelések lettek volna, a gyártók nem tudták biztosítani a szükséges mennyiségeket a megrendelők számára. Mindent egybevetve, a 2020-as esztendőhöz képest tavaly 36 százalékkal több, 3030 darab új pótkocsit helyeztek forgalomba idehaza.
Az MGE szerint a beszerzéseket nagyban befolyásolja, hogy évről évre visszatérő nehézséget jelent a hivatásos gépjárművezetők hiánya, a jelentős bérnövekedés, a növekvő infláció és az üzemanyagár-növekedés, valamint a biztosítási díjak gyors növekedése. A szakmai szervezet szerint viszont mindezek ellenére a 2022-es gyártói kapacitások lényegében már lekötésre kerültek, új megrendeléseket a gyártók minimális volumenben fogadnak el.
Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző. Tavaly 1010 darab autóbusz talált gazdára idehaza, ami 59,3 %-os növekedésnek felel meg. Az MGE szerint a buszpiacon hamarosan jelentős zöldülés fog megvalósulni az elektromos és a hidrogéncellás autóbuszokkal.