Mostantól bárki vásárolhat magának üzemanyagcellás hajtással rendelkező Peugeot Expert furgont, ami unikális dolognak számít jelenleg a 3,5 tonnás kishaszonjárművek szegmensében. A francia gyártónál december 13-án készült el az első szériagyártású változat, hivatalos nevén az Expert Hydrogen. Ez a ma még ritkaságszámba menő jármű egy nagy gumigyártó cég, a Michelin leányvállalatához, a Wateához került.
A hidrogéncellás változat sorozatgyártása mindössze 15 hónappal azután startolt el, hogy a Peugeot megkezdte az elektromos változat az e-Expert szériagyártását. Ez azért történt így, mert az e-Expert Hydrogen lényegében az akkumulátor-technológiás változatra épül. Az újdonság a franciaországi hordaini üzemben készül, a plug-in hibrid hajtásláncot és az üzemanyagcella rendszert pedig a Stellantis németországi üzemében, Rüsselsheimben építik be.
Az e-Expert Hydrogen hajtásáról 100 kW teljesítményű (136 LE) villanymotor gondoskodik, amely két forrásból „kapja” a működéshez szükséges áramot. Egyrészt ott van a jármű orrában az a 45 kW teljesítményű üzemanyagcella rendszer, amely működés közben elektromos energiát állít elő három darab, nagynyomású (700 bar) hidrogén üzemanyag tartályból. Másrészt pedig a villanymotor a 10,5 kWh kapacitású lítiumion akkumulátorra is támaszkodhat, amelyet az üléspad alatt helyeztek el. Ennek érdekessége, hogy nemcsak az üzemanyagcella rendszer által megtermelt, de fel nem használt energia tárolására szolgál, hanem akár külső áramforrásból is feltölthető egy 11 kW teljesítményű fedélzeti töltő segítségével. A rendszer működése során káros anyag nem távozik a járműből, csak némi tiszta víz.
A Peugeot hidrogéncellás áruszállítója egytonnányi rakományt tud elvinni a 6,1 köbméteres rakterében. Vagyis ugyanannyit, mint a dízeles társa. Egy feltöltéssel a furgon 400 kilométert tud megtenni (WLTP-mérés szerint), ami nemcsak városi, hanem regionális áruszállítási feladatok teljesítésére is alkalmassá teszi. A teljesség igénye kedvéért fontos megjegyezni, hogy ez a hatótáv úgy áll össze, hogy a 4,4 kilogramm feltankolható hidrogén elhasználásával 350 kilométer, míg a teljesen feltöltött akkumulátorral további 50 kilométer tehető meg.
Jó hír, hogy a hidrogéntartályok mindössze 3 perc alatt teljesen feltölthetők. Rossz hír sajnos viszont, hogy hazánk egyelőre hadilábon áll a hidrogén töltő állomásokkal, ami némileg korlátozhatja az e-Expert Hydrogen sikerét. Igaz ez a tesójára is, az Opel Vivaro-e Hydrogen-ra, amelyből az első tesztpéldány a háztartási gépeket gyártó és forgalmazó Miele-nél állt forgalomba nemrég.
A Vezessnél már teszteltünk hidrogén-hajtású járművet. Magyarországon is kapható a Toyota Mirai: