Különleges tesztet hajtott végre az ABC Companies, a Van Hool elektromos buszok észak-amerikai forgalmazója egy teljesen elektromos távolsági busszal. A kifejezetten a helyi igényeknek megfelelően fejlesztett CX45E típusú autóbusszal a Csendes-óceán nyugati partján tettek meg egy hosszabb túrát azzal a céllal, hogy kiderítsék, milyen alternatívát nyújthat egy akkumulátortechnológiás autóbusz a dízelekkel szemben a távolsági közlekedésben.
A kísérlet partnere a seattle-i központtal rendelkező MTRWestern közlekedési társaság volt, amely úgy szervezte meg az elektromos távolsági busz útját, hogy az a lehető legéletszerűbb legyen. A CX45E a kaliforniai Newark városából indult és egészen a Washington államban található Seattle városáig ment. A busz onnan visszaindult a kiindulási állomásra, így a két város között összesen 1700 mérföldet, vagyis átszámítva 2735 kilométert tett meg négy nap alatt. Ez önmagában még nem lenne nagy dolog, de az viszont kifejezetten kuriózum, hogy ezt a távot kizárólag a nyilvános töltőállomások igénybevételével tudta le a távolsági autóbusz.
Az autóbusz a töltések között 450-480-300 kilométert tett meg. Ez önmagában nagy siker, hiszen az elektromos távolsági buszoknál ugyanaz a dilemma áll fenn, mint a városiaknál: a túl nehéz akksik a hasznos teherbírás, vagyis a szállítható utasok számának rovására mehetnek. A tesztek során bebizonyosodott, hogy a töltési idők rövidebbek voltak az előre prognosztizáltnál, ugyanis egy-egy töltés 2-3 órát vett igénybe.
„A 300 mérföldes (480 kilométeres) hatótávolság miatt sokszor kérdezték tőlem azt, hogy nem lehetséges-e, hogy világrekordot állítottunk fel elektromos távolsági busszal? Erre én csak azt tudom mondani, hogy tovább fogjuk folytatni a rekordok felállítását, legyen szó a Van Hool CX45E-ről, vagy a tisztán elektromos emeletes buszról, a Van Hool TDX25E-ről” – jegyezte meg Roman Cornell, az ABC Companies elnöke. A rendhagyó kísérlet kétségtelenül jó hírverést jelent ennek a távolsági busznak, amelyet eredetileg 2019-ben mutatott be a belga gyártó, a Van Hool. Az első példányt pedig egy évvel később szállították le belőle az Egyesült Államokba.
A 13,7 méter hosszú autóbusz hajtásáról 310 kW (421 LE) állandó teljesítménnyel rendelkező Siemens ELFA II típusú villanymotor gondoskodik, amely a 660 kWh kapacitású, a Proterra által fejlesztetett lítiumionakkumulátor-csomagból nyeri a működéshez szükséges energiát. Az autóbuszon egyszerre 56-60 utas utazhat, ami kedvező értéknek számít ahhoz képest, hogy tisztán elektromos távolsági buszról van szó.
A kísérletben a szakemberek a busz környezetvédelmi előnyeit is vizsgálták. Eszerint a 4 napos túra alatt az autóbusz összesen 3400 kWh áramot használt fel 86 km/órás átlagsebesség mellett, ami 991 liternyi gázolajnak felel meg. Az autóbusz ugyanakkor 2,3 tonna szén-dioxid-kibocsátástól kímélte meg a környezetet. Az utazásról itt látható egy összefoglaló videó: