Röviden – Peugeot e-Expert L2 (100 kW- 50 kWh) | |
---|---|
Mi ez? | A PSA-konszern által fejlesztett és gyártott Expert elektromos változata, amelyet 2020-ban dobtak piacra. |
Mit tud? | Kisebb akkupakkal 230, nagyobb akksicsomaggal pedig 330 kilométert lehet vele megtenni tisztán, emissziómentesen. |
Mibe kerül? | Az árlista szerint nettó 11 920 000 forintot kell érte letenni az asztalra. Erre az összegre érdemes azért rátenni a tolatókamera és a holttérfigyelő rendszer kombinációját, ami hozzávetőlegesen félmillió forinttal drágíthatja meg az e-Expertet. |
Kinek jó? | Mindenkinek aki szeretné kihasználni az elektromos hajtás előnyeit. Kialakításából fakadóan kiválóan alkalmas regionális, illetve városi áruszállításra is. |
Európában 2020 második felétől lehet megvásárolni a Peugeot e-Expertet, amely teljes mértékben közös alapokon nyugszik az Opel Vivaro-e, a Citroën ë-Jumpy-val, illetve a Toyota Proace Electric-kel. A közös főegységek ellenére az e-Expertnek egyedi megjelenése van, ami összhangban van a Peugeot személyautókon alkalmazott dizájnnal.
Külső
Szinte hihetetlen, de a Peugeot Expert dizájnja már hat éve velünk van. Bár az orrán ott van a francia gyártó kabala állata, a dikroikus oroszlán, ennek ellenére kedves, barátságos fizimiskával rendelkezik. Az orrán lévő ívelt, alulról kissé tagolt lámpák kétségtelenül azon kevés dizájnelemek közé tartoznak, amelyek egyedi karaktert kölcsönöznek ennek a járműnek. A tervezők igyekeztek úgy alakítani a formatervet, hogy tompítsa a felhasználási elvárásokból fakadó téglatest-hatást. Ennek köszönhetően az e-Expert front része áramvonalas lett, de oldalról sem unalmas olyan megoldásoknak köszönhetően, mint például a karosszériából „kidomborodó” kerékjárati ívek.
A modell háromféle hosszúságban készül, a legrövidebb 4606 mm (L1), a közepes 4956 mm (L2), a legnagyobb (L3) pedig 5308 mm hosszú. Valamennyi változat 2204 mm (tükrökkel együtt) széles, míg a magasság 1890 mm – 1945 mm között változik. A mélygarázsok tehát nem jelentenek számára problémát, nyugodtan lehajthatunk vele ilyen helyekre.
Tengelytávja a karosszéria hosszúságtól függően változik (2925 – 3275 mm), de a konstrukció ugyanaz: az első és a hátsó tengely is karosszéria végeire kerül, ami nagy stabilitást ad a furgonnak és maximálja a belső hasznos teret. A hajtás energiáját tároló lítiumion akkumulátorokat a raktér padlója alá építettek be, ellenére az e-Expertnél nem kell magasra emelni a lábunkat, ha be akarunk jutni a raktérbe, mivel a belépési magasság 554-663 mm.
Ahogyan az lenni szokott a könnyű teherbírású furgonoknál, a Peugeot e-Expert is oldalsó tolóajtókkal, illetve kifelé nyíló kétszárnyú hátsó ajtóval készül. Oldalt az ajtók 745 – 935 mm szélesek lehetnek, hátul viszont ez az érték fix. A hátsó ajtók kihajtásával 1282 mm széles „rakodónyílás” keletkezik, amin keresztül könnyen be lehet emelni egy raklapot egy targoncával.
Ha hinni lehet a konfigurátornak, akkor az e-Expert megvehető hófehér, platina szürke, világosszürke és fekete színben is. A színre fújt lökhárítók, tükörházak és kilincsek az opcionális tételek közé tartoznak. Természetesen ezek nélkül sem tűnik igénytelennek az e-Expert és az is szimpatikus, hogy nem ordít róla messziről, hogy elektromos. Aki kicsit jártasabb a témában, az mindössze a hátulján lévő e-Expert feliratból és a zöld rendszámból tudhatja, hogy ez a furgon már nem kér gázolajat.
Belső
A fülke terén nincs meglepetés: a gépjárművezető számára ugyanaz a nagy lábtér és válltér áll rendelkezésre, mint a „testvéreknél”, vagyis a Vivaro-e-nél, az ë-Jumpy-nál, vagy a Proace-nél. Természetesen a műszerfal is ugyanaz, mint az előbb említettél modelleknél, apró eltérések azonban felfedezhetők. Ezek azonban inkább vizuális jellegűek, a funkciókat és a felhasznált gombok tekintetében nem beszélhetünk nagy különbségekről. A Peugeot e-Expert műszerfala viszonylag magas, ugyanakkor jól áttekinthető, nincs rajta sok gomb. Sőt, ha megnézzük a középső részt, akkor jóformán egyáltalán nincsenek rajta kapcsolók.
A tárolókapacitás a vezetőfülkében átlagosnak, illetve elégségesnek mondató. Az ajtózsebek mellett a kétrészes kesztyűtartóba, illetve a műszerfal tetején lévő fakkba helyezhetők el a személyes holmik, iratok. Van egy tárolórekesz a sofőr mellett lévő dupla utasülés alatt is, de ez leginkább a töltőkábelek tárolására szolgál. Érdekesség, hogy a Moduwork üléspad megrendelése esetén akár a 4 méter hosszú lécek is beférhetnek az e-Expertbe mégpedig úgy, hogy ebben az esetben egy helyes, lehajtható kis ajtót is szerkesztenek a raktérelválasztó falra, így az üléspad alá be lehet tolni a hosszabb rakományokat. Egyetlen hátránya ennek a megoldásnak, hogy ebben az esetben új helyet kell keresni a töltőkábelnek.
A felhasznált anyagok tekintetében a vezetőtér átlagosnak mondható, nincsenek feltűnően jó vagy bántó részletek. A tesztautóban az üléseken műbőr-szövet kárpit van, így talán hosszabb távon strapabíróbbak lehetnek. Praktikus megoldás, hogy a középső ülés háttámlájának lehajtásával egy könyöktámaszt, vagy kis asztalkát hozhatunk létre magunknak az utastérben, amin ráadásul egy gumiszalagot is találunk a jegyzettömbök rögzítése érdekében. Az is a pozitívumok közé sorolható, hogy a vezetőtérben két darab 12 voltos szivargyújtó is rendelkezésre áll, illetve a multimédia rendszer kijelzője alatt van egy USB-töltőpont is. A vezetőülésről és egyáltalán az ülésekről viszont nem lehet szuperlatívuszokban beszélni. Az ülőfelületük és a háttámlájuk is kemény.
Technika
Az e-Expert az EMP2-es padlólemezre épül, amiben kétféle lítiumion akkumulátor csomag helyezhető el. A kisebb 50 kWh, a nagyobb pedig 75 kWh kapacitású. Előbbivel 230, utóbbival pedig 330 kilométer hatótávolságot ígér a gyártó egy feltöltéssel a WLTP-ciklus szerint. Bár az akksik miatt a maximális raktérkapacitás (Moduwork paddal 6,6 köbméter) nem csökken az Expertnél a dízelváltozathoz képest, a legnagyobb hasznos teherbírás viszont 1275 kilogramm, ami 155 kilogrammal kevesebb a gázolajjal hajtotthoz képest. Az 1000 kilogrammos vontatási kapacitás viszont megmaradt.
Az elektromos hajtáslánc hasonló a Peugeot más villanyautói, így például az e-208-éhoz és az e-2008-éhoz. A meghajtó áttétel (reduktor) kialakítása azonban jobban alkalmazkodik a haszongépjárművek sajátságos használatából adódó terhelési igényekhez. A villanymotor a jármű orrába, a belsőégésű erőforrás helyére került és az első kerekeket hajtja. A 100kW (136 LE) teljesítményű motornál már elinduláskor rendelkezésre áll a maximális 260 newtonméteres nyomaték. Ez azonban csak akkor van így, ha furgon Power üzemmódban közlekedik.
Normál módban 80 kW-os teljesítmény és 210 Nm-res nyomaték, Eco-ban pedig 60 kW-os teljesítmény és 180 Nm nyomaték áll rendelkezésre. A megfelelő vezetési módot a váltógomb melletti billenőkapcsolóval tudjuk kiválasztani. Azt, hogy mit választottuk, a fedélzeti komputer kijelzőjén jelenik meg, de hosszabb idő elteltével annyira érezhetővé válik a vezetési módok közötti különbség, hogy a gépjárművezető már anélkül is rájöhet arra, melyikben van éppen a furgon, hogy ránézne a fedélzeti komputerre. Ezek az opciók alapvetően meghatározzák a jármű energiafelvételét. A legtakarékosabbnak értelemszerűen az Eco nevezhető, amelyet ha aktiválunk, akkor akár 10 kilométerrel több hatótávunk is lehet a Power üzemmódhoz képest.
Nemcsak télen, nyáron is oda kell figyelni az energiafelhasználásra, ha nem akarja az ember, hogy idő előtt elfogyjon a hatótáv. A gyártó szerencsére a Power kivételével mindegyiknél kínál rekuperációt. Ennek mértékét egyébként a műszerfalon, a fordulatszámmérő helyén beépített mechanikus műszeren követhetjük nyomon. Ha levesszük a lábunkat a menetpedálról, akkor normálban egyharmaddal, eco üzemmódban pedig kétharmaddal töltődik az akksi a fékezési energia visszanyeréssel.Bármelyik üzemmódban is van a furgon, sűrűbb forgalomban érdemes aktiválni az automataváltó alatt a B, vagyis a Brake funkciót, ami intenzívebb rekuperációt tesz levetővé. Ezzel gyakorlatilag egypedálosan vezethető az e-Expert.
Vezetés
Az e-Experttel egyáltalán nem bonyolult elindulni. Csak be kell huppani a vezetőülésbe, be kell tenni az automataváltót kívánt fokozatba ( D, vagy R), ki kell engedni a kéziféket az erre szolgáló kapcsolóval és már lehet is menni. A parkolóhelyekről való kiállást nagyban megkönnyíti a parkolóradar, amely pontos visszajelzést ad a jármű környezetében lévő akadályokról. Bár a tesztjárművünkben nem volt tolatókamera (ez opcionálisan válaszható), nem is éreztem a hiányát, mert a két oldalsó visszapillantó tükörrel, illetve a parkolóradarral könnyedén elboldogultam. Ennek ellenére, mivel a furgont ablak nélküli válaszfallal és hátsó ajtókkal szerelték fel, azt gondolom, hogy biztonságosabb lehet, ha valamilyen módon látja a sofőr furgon háta mögött lévő környezetet. Egy ilyen járművel ugyanis meglehetősen sokszor és sokféle helyen parkol le egy nap a gépjárművezetője.
Könnyen irányítható jószág a Peugeot e-Expert, fordulóköre mindössze 11,3 méter. Ami rossz benne, hogy kis sebességnél túlságosan nagy ellenállás van a kormányon, emiatt fárasztó lehet tekergetni városi terítőjáratban. Az sem javít a helyzeten a kormányának kemény a borítása, amit a vezető tenyere nem igazán fog szeretni. Fürgeségére viszont nem lehet panasz, mivel álló helyzetből 12,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre. Sőt, igazából autópályán is lehet vele repeszteni 120-130 km/órás sebesség mellett. Ekkora tempónál viszont nagyjából 50 kWh/100 km-es fogyasztási értéket mutat a fedélzeti komputer kijelzője, ami azt jelenti, hogy a nagyobb akkumulátorral szerelt változattal sem tudnánk 150 kilométernél többet megtenni autópályán.
Városban már jobb a helyzet, itt érvényesülhet a rekuperáció, de 50 km/órával közlekedve 25-29 kWh-ot fogyaszt 100 kilométerre vetítve. Étvágya tehát átlagosnak mondható, mivel az egyhetes teszt alatt 32,5 kWh/100 km-es vegyes fogyasztási érték jött ki. Ami azt is jelenti, hogy a WLTP szabványban jelzett 230 helyett, 153 kilométert lehet egy töltéssel megtenni, állandó fűtés/klíma használat mellett.
Amennyire nem jó vele kis sebességnél manőverezni, annyira élvezetes vezetni. Az e-Expert stabil és kiegyensúlyozott, rugózása nem túl feszes, éppen megfelelő a hazai utakra. Fülkéje kimagaslóan jó hangszigeteléssel rendelkezik. Erre akkor jöttem rá, amikor visszahallgattam egy-két, a telefon hangrögzítőjére felmondott gondolatot a jármű viselkedéséről. A felvételen a gázadásoknál hallható lágy villanyos hangot leszámítva békés csend hallható, tehát a budapesti közlekedés zaja alig hallatszott be a járműbe. Bár a tesztjárművünkben kevés opcionális vezetéstámogató rendszer volt, de sávelhagyásra figyelmeztetővel, head-up display-jel, illetve éberségfigyelő asszisztenssel is megrendelhető.
Költségek
Egy mozgalmas nap után a gépjárművezetőnek többféle töltési lehetősége is van. Az otthoni hálózatra csatlakoztatható töltővel 10-12 órát, a 11 kW-os töltőoszlopra csatlakoztatható töltővel pedig 5 órát vesz igénye a töltés az 50 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt változat esetén. Ha ezt forintosítjuk, akkor azt jelenti, hogy otthoni hálózaton éjszaka 1550-2200 forintból tölthető fel az akkumulátor-csomagja (Völgyidőszak – 31 forint/kWh). A töltőoszlopos nyilván drágább, de úgy is 5000 forintot kell fizetni hozzávetőlegesen egy töltésért (100 Ft/kWh). Ez így azért önmagában nem annyira rossz, főleg, ha azt vesszük, hogy a Peugeot szerint a kishaszonjárművek 80 százaléka kevesebbet fut naponta 200 kilométernél.
Üzemeltetési költségeit szintén lejjebb viszi, hogy az e-Expert zöld rendszámot kaphat, vagyis a közterületeken döntően ingyen lehet vele parkolni, emellett nem kell rá regisztrációs adót, cégautóadót, vagy gépjárműadót fizetni. Az akkumulátorokra pedig a gyártó 8 évnyi, vagy 160 ezer kilométerre vonatkozó garanciát kínál.
Az árlista szerint nettó 11 920 000 forintot kell érte letenni az asztalra egy Peugeot e-Expertért. Erre az összegre érdemes azért rátenni a tolatókamera és a holttérfigyelő rendszer kombinációját, ami hozzávetőlegesen félmillió forinttal drágíthatja meg az e-Expertet.
A Peugeot e-Expert és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Vivaro-e (100 kW – 50 kWh – 220 km) | 12 300 000 |
Citroën ë-Jumpy (100 kW – 50 kWh – 220 km) | 11 920 000 |
Mercedes-Benz eVito (85 kW – 60 kWh – 310 km) | 14 871 500 |
Nissan e-NV200 (80 kW – 40 kWh – 300 km) | 12 190 000 |
Értékelés
Dacára a kemény fogású kormánynak és a kissé kemény ülésnek a Peugeot e-Expert egy gazdaságosan üzemeltethető jármű, ami racionális választás lehet azok számára, akik napi városi terítőjáratra keresnek furgont és a telephelyen éjszaka megoldható a töltés. Az e-Expert könnyen kezelhető, praktikus kishaszonjármű, remek igáslónak bizonyulhat a mindennapokban. Sőt, azoknak is ideális lehet, akik nem akarnak többé rettegni attól, hogy éppen mennyibe fog kerülni a gázolaj. Elterjedését azonban hátráltathatja, hogy még mindig közel nettó hárommillió forinttal drágább, mint egy belépő szintű dízeles változat és a mindennapos hosszabb utakra sem alkalmas.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|